قیمت گوشت همچنان در حال افزایش / پروتئین از سفره کارگران حذف شد

روند صعودی قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز چند ماهی است که ادامه دارد و قیمت هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی در شمال تهران به یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار گوشت قرمز چند ماهی است که دچار تلاطم شده است و قیمت‌ها به شکل صعودی در حال افزایش است، این در حالی است که  قیمت هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی در شمال تهران به یک میلیون تومان نیز می‌رسد. رشد انفجاری قیمت گوشت سبب حذف محصولات پروتئینی از سبد غذایی تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی شده است، خانواده‌هایی که به گفته خودشان شاید سالی یکبار توانایی خرید گوشت قرمز را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

گوشت قرمز برای واردات محدودیتی ندارد/ قیمت‌ها تغییر می‌کند؟

افزایش قیمت گوشت قرمز از دو ماه آخر سال کلید خورد و هر بار مسئولان افزایش قیمت را به دلیل مناسبت‌ها می‌دانستند، از افزایش قیمت گوشت به بهانه عید قربان تا امروز که دلیل آن را افزایش تقاضا برای نذورات در ماه محرم و صفر می‌دانند و هنوز هم مشخص نیست که این بهانه‌های مناسبتی تا چه زمانی ادامه دارد و آیا واقعا راهکاری برای کنترل قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد؟. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت قرمز حداقل ۴۵۰ هزار تومان است.

 آبنار مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد  در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که برای واردات گوشت قرمز هیچ محدودیتی وجود ندارد، این در حالی است که ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد بعد از یک سال معطلی است نیز نتوانست به داد بازار گوشت قرمز برسد.

نبود نظارت بر بازار سبب رشد قیمت‌ها در بازار شده است

همچنین افشین دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور درباره افزایش قیمت گوشت قرمز، در آخرین مصاحبه خود اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک نسبت به بهار ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون راس کم شده و نیز تعداد دام های مولد هم حدود ۱.۲ میلیون راس کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور تصریح کرد: بررسی‌های میدانی کارشناسان‌ نشان می‌دهد که جمعیت دام کشور بیشتر از آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران و حدود یک سوم (۳۳ درصد) کاهش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه اگر کشتار دام بیشتر شده مفهوم آن این است که عرضه در بازار در مقطعی رشد کرده است، پس چرا قیمت گوشت کاهشی نشده است؟ گفت: به دلیل عدم نظارت بر بازار است که قیمت‌ها بی‌محابا رشد کرده است.

به گفته این مسئول واردات گوشت از کشورهای آفریقایی، رومانی، روسیه، مغولستان، هند انجام می‌شود و سال گذشته ۴۸ هزار تن واردات گوشت انجام شده است.

یک کارگر چند برابر حقوق یک روز خود را باید صرف خرید گوشت کند؟

حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲، با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل، پنج میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد که با در بهترین حالت با اضافه کاری و سنوات به هشت میلیون تومان می‌رسد،‌بنابراین حداقل دستمزد پایه روزانه کارگران نزدیک به ۱۷۷ هزار تومان است. در نتیجه یک کارگر برای خرید گوشت قرمز باید حدود ۲.۲ تا ۵.۶ برابر حقوق یک روز خود را صرف خرید تنها یک کیلو گوشت قرمز کند.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده گوشت در ۲۰ کشور مالزی، قزاقزستان، ازبکستان، پاناما، روسیه، جامائیکا، فیلیپین، بنگلادش، سریلانکا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، اوکراین، آرژانتین، بولیوی، هند، نپال، کنیا و پاکستان‌ از ایران ارزان تر است.  بنابراین در مقایسه قیمت‌ها با سایر کشورها می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت گوشت و دام در ایران از بسیاری از کشورهایی که در مقیاس جهانی سرانه درآمدی کم و متوسط دارند بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =