موجودات اسرارآمیز به نوزادان خود میکروب می‌دهند

مادر یک نوع کرم به نام سسلیان یک لایه پوست چرب برای نوزادان خود رشد می‌دهد تا آنها را تغذیه کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این لایه پوست نه تنها مواد مغذی برای فرزندان آنها دارد، بلکه شامل میکروب‌هایی است که وارد بدن‌شان می‌شود و میکروبیوم آنها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سسلیان‌ها یا برهنه‌ماران یا سمندرهای کرمی موجوداتی عجیب و غریب و مرموز هستند. آنها هم شبیه کرم‌های بزرگ و هم شبیه مارهای کوچک به نظر می‌رسند و در دسته دوزیستان بی‌اندام و خویشاوندان کمتر شناخته شده قورباغه‌ها و سمندرها قرار می‌گیرند. آنها زندگی مخفیانه‌ای دارند که معمولا در بستر خاک یا نهرها از دید پنهان می‌مانند.

دیوید بلکبرن، متخصص هرپتولوژی (شاخه‌ای از جانورشناسی) موزه فلوریدا، می گوید: تقریبا در مورد زیست‌ سسلیان‌ها چیزی نمی‌دانیم، بیشتر به این دلیل که یافتن آنها دشوار است. طبق اطلاعات ما، این اولین مطالعه منتشر شده از میکروبیوم سسیلیان است.

بیشتر بخوانید:

قارچ‌ زامبی قربانی‌اش را غلام حلقه به گوش می‌کند

وی می‌افزاید: سسلیان‌ها به طرز شگفت‌آوری وابسته به والدین‌شان هستند. در برخی از گونه‌ها، مادران وعده‌های غذایی پوستی (یک لایه از پوست خودش) را برای نوزادانش فراهم می‌کنند تا آنها بتوانند با توجه به دندان‌های شیری منحصر به‌فردی که دارند از آن تغذیه کنند.

تاکنون حیوانات بسیاری شناخته شده‌اند که میکروب‌ها را به نوعی از طریق والدین خود می‌گیرند و به نسل بعدی خود منتقل می‌کنند، اما این اولین شواهد مستقیمی است که از یک دوزیست به دست آمده است.

فرزندپروری منحصر به‌فرد

هر چند که سسلیان‌ها مرموزند، اما مهارت‌های خاصی در فرزندپروری دارند که می‌تواند آنها را به سوژه‌های بهتری برای مطالعه روی دوزیستان شناخته شده تبدیل کند. محققان توضیح می‌دهند که مطالعات قبلی روی میکروبیوم‌های دوزیستان نتایج قطعی کمی به همراه داشته است، عمدتاً به این دلیل که تعداد کمی از گونه‌های قورباغه و سمندر فراتر از تخم‌گذاری، از فرندان‌شان مراقبت می‌کنند.

با این حال، نوزادان سسلیان از مراقبت‌های قابل توجهی از سوی مادران خود برخوردار می‌شود. محققان می‌گویند این نوزادان حتی پس از پایان دوره تغذیه پوست (یا درماتوفاژی مادر)، تا مدت‌ها در کنار نوزادان دیگر و مادرشان به عنوان یک خانواده دور هم زندگی می‌کنند.

مارسل تالا کویت، هرپتولوژیست دانشگاه فلوریدا، می گوید: فقط کافی که تخم‌های یک سسلیان را پیدا کنید، همیشه مادر آنها را در کنارش می‌بینید. این در حالی است که من هرگز دوره نوجوانی حضور مادرم را در کنارم نداشتم!

کویت و همکارانش در مطالعاتی که روی این دوزیست انجام دادند، متوجه شدند که درمانوفاژی مادر نه تنها یک منبع غذایی مهم برای نوزادان به شمار می‌رود، بلکه به آنها کمک می‌کند تا میکروب‌های ارزشمندی را از مادر به دست آورند؛ دقیقا همانطوری که نوزاد انسان میکروب‌های مادر را از کانال تولد و شیر مادر به دست می‌آورد.

موجودات اسرارآمیز به نوزادان خود میکروب می‌دهند

روش تحقیق

محققان نمونه‌هایی از پوست و روده چند سسیلیان -۱۴ نوجوان و ۱۵ بزرگسال- را جمع‌آوری و هر گونه باکتری را که در آنها مشاهده کردند، همراه با کلونی‌های باکتری از محیط اطراف شناسایی کردند.

این مطالعه نشان داد که باکتری‌های محیط زیست کم‌اهمیت‌ترین منبع برای میکروبیوم‌های سسیلیان جوان هستند. اما همه نوجوانان حداقل برخی از میکروبیوم‌های پوست و روده خود را با مادران خود به اشتراک می‌گذاشتند که از طریق تغذیه پوست به دست می‌آمدند.

انگیزه اصلی مطالعه میکروبیوم سسیلیان و سایر دوزیستان مانند انسان، امید به درک چگونگی تأثیر میکروب ها بر سلامت کلی حیوانات است. با توجه به اینکه سسیلیان ها هنوز در هاله‌ای از رمز و راز قرار دارند، جزئیات جدیدی مانند این می تواند راه درازی را در جهت گسترش درک ما از زیست‌شناسی و احتمالاً حتی نقش های اکولوژیکی آنها کمک کند.

بلکبرن می گوید: این مطالعه کمی شبیه بیرون رفتن به دنیا و کشف تمام قورباغه هایی است که در یک جنگل زندگی می کنند و با این کار قورباغه‌های زمینی، قورباغه‌های درختی و قورباغه‌های حفاری، گونه‌های بزرگ و کوچک را پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =