به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سجاد صدیقی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته یک چالش جدی در جذب معلم داشتیم و کیفیت جذب معلم سالها محل بحث بود یعنی کیفیت جذب متناسب با اهداف و سیاستها نبود.
بیشتر بخوانید:
اعلام جزییات برگزاری آزمون استخدامی آموزش پرورش
وی با بیان اینکه در بحث جذب معلم سنگ بنای جدیدی را گذاشتیم، افزود: ورودی به آموزش و پرورش باید از طریق تربیت معلم باشد ولی اگر قرار باشد خارج از شرایط تربیت معلم، جذب نیرو صورت گیرد، باید کیفیت مدنظر قرار گیرد.
صدیقی با اشاره به اینکه روی شایستگیهای معلمی مبتنی بر سند تحول کار کردیم، گفت: در بخش آزمون کتبی، به صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش توجه کردیم و مفاد را تغییر دادیم و منابعی را بر همین اساس معرفی کردیم.
وی اضافه کرد: در گذشته بین آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش و سایر دستگاهها تفاوتی نبود اما اکنون آزمون نو و جدیدی مطرح شد و بازاری که در راستای فرایند آزمونهای استخدامی ایجاد شده بود، از بین رفت. یعنی هم مفاد و منابع عوض شد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سالهای گذشته ضریب آزمون کتبی بالا بود و برای مصاحبه یک تا ۱.۲ برابر ظرفیت معرفی میشد، گفت: امسال برای بخش ارزیابی، ۳ برابر ظرفیت اعلام کردیم وکسی که پس از آزمون کتبی معرفی میشود باید ۵۰ درصد میانگین نمره ۳ نفر اول را کسب کند.
وی با اشاره به اینکه ۵۹ هزار نفر حائز حداقلها برای ارزیابی تکمیلی شدند، تصریح کرد: از ۲۸ هزار شغلمحل، ۱۱ هزار نفر از نقاط شغلمحلها خالی است یعنی یا انگیزه برای حضور نبود یا در بعضی جاها اگر ۱۰ نفر میخواستیم ۵ نفر شرکت کردند؛ به عبارت دیگر برای ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی وجود دارد.
صدیقی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت داوطلبان، در گذشته امکان حضور داوطلبان ۵، ۶ رشته بود اما در حال حاضر داوطلبان در ۳۰ رشته میتوانستند در آزمون آموزگاری شرکت کنند، اظهار کرد: قبلا نهایت ابزار مصاحبه پیشبینی شده بود و اکنون ۴ روش شامل مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی مد نظر قرار گرفته شده است. همچنین جدول ابزار شایستگی پیشبینی شد و ۱۲۰ شاخص تعیین شد.
وی درباره گروه ارزیابی نیز بیان کرد: ۵۵۰۰ نفر از معلمان برای ارزیابی معرفی شدند که در نهایت ۳۵۰۰ نفر مورد تأیید قرار گرفتند تا ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند؛ در هر گروه ۴ ارزیاب حضور دارند که ۶ نفر را در مدت ۹ ساعت ارزیابی میکنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴ سطح ارزیابی شامل آزمون کتبی کار عملی، آزمایشگاهی، تمرینهای شبیهسازی و موقعیت واقعی داریم که از روش تمرینهای شبیهسازی استفاده میشود، افزود: برای هر روز تمرین مجزایی تعیین کردیم و به هر داوطلب، برنامه داده میشود.
مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش این است که معلمان پذیرفته شده حداقل شایستگی را داشته باشند لذا ممکن است تعدادی از ۱۷ هزار شغل محل باقی بماند زیرا به دنبال معلم قیمتی هستیم؛ نه اینکه به هر قیمتی درهای آموزش و پرورش را برای جذب معلم باز کنیم.
وی با بیان اینکه ارزیابی به صورت آنلاین در بستر فناوری انجام میشود، افزود: وقتی نمره به داوطلب داده میشود سیستم بسته شده و دیگر هیچکس دسترسی به امتیازات ندارد؛ یکی از اعتراضهای گذشته این بود که شکایتهای متعددی از دخل و تصرف صاحبان قدرت و رابطه در بخش مصاحبه مطرح میشد که اکنون بشته شده است؛ همچنین داوطلب با کد رفت و آمد میکند و خود ارزیابان از چند وقت یکبار جایشان انجام میشود. نکته دیگر اینکه به دلیل شرایط محرمانگی، تمام وسایل ارتباطی داوطلبان جمع میشود.
صدیقی با بیان اینکه آزمون دبیری هم همین فرایند را دارد ولی درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر بوده ولی در آموزگاری وزن مهارتهای معلمی بیشتر است، ادامه داد: ارزیابی تکمیلی را ۱۳ تیر با ۸ گروه ارزیابی شروع کردیم و تا ۵۳۵ گروه ارزیابی داشتیم که اکنون ۴۸۰ گروه فعال هستند.
وی ادامه داد: تاکنون ۳۹ هزار نفر ارزیابی شدند و ارزیابی تکمیلی تا هفته آینده به اتمام میرسد البته حدود ۳،۴ هزار نفر در پرونده مشکل دارند. برآورد این است که نتایج نهایی آزمون آموزگاری نیمه اول شهریور توسط سازمان سنجش اعلام شود و پذیرفتهشدگان در ابتدا دوره آموزشی حداقلی را بگذارند و بعد پودمانهای خود را سپری کنند.
انتهای پیام/
نظر شما