آخرین تحولات اوکراین| نماینده فرانسوی پارلمان اروپا اوکراین را فاسدترین کشور جهان نامید

مخالفت روسیه با برنامه ریاست آمریکا در شورای امنیت، مخالفت ۴۰ درصد آمریکایی‌ها با کمک نظامی به اوکراین، کمک نظامی آتی واشنگتن به کی‌یف و رد ادعای لهستان درباره نقض حریم هوایی این کشور توسط بالگردهای بلاروسی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین المللی ایسکانیوز، "فرحان حق"، معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به شهر مسکو باید متوقف شود. او در یک نشست خبری گفت: «اگر این ساختمان‌ها در مسکو غیرنظامی هستند، پس ما با حمله به آنها مخالفیم و می‌خواهیم آنها متوقف شوند.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| واکنش وزارت خارجه روسیه به مذاکرات درباره اوکراین در عربستان سعودی 

حق همچنین یادآور شد که سازمان ملل به جز اعلام رسمی هیچ اطلاعات دیگری در رابطه با این حادثه ندارد. وی گفت: «ما اطلاعات دست اولی نداریم، اما با هرگونه حمله به تاسیسات غیرنظامی، در هر کجا که رخ دهد، مخالفیم.»

این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از آماده سازی حملات جدید به خاک روسیه خبر داد. او شب گذشته در یک پیام ویدئویی در کانال تلگرام خود گفت، به گزارشات نمایندگان نیروهای دفاعی و امنیتی گوش داده است. به ویژه، کریل بودانوف، رئیس بخش اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، گزارش مفصلی در این زمینه ارائه کرده است.

زلنسکی وعده داد که به زودی نتایج "جدی و ملموس" حملات نیروهای مسلح اوکراین اعلام خواهد شد.

علاوه بر این، روز سه‌شنبه، "نبیلا مسرالی"، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جای محکوم کردن اقدام طرف اوکراینی، از روسیه خواست از حملات پهپادی به پایتخت به عنوان بهانه‌ای برای تشدید عملیات ویژه در اوکراین استفاده نکند.

در حالی که "لری جانسون"، تحلیلگر سابق سازمان سیا، به نوبه خود، حملات تروریستی کی‌یف به مناطق مسکونی در خاک روسیه را مظهر ضعف رئیس جمهوری اوکراین خواند. او گفت که چنین تصمیماتی از سوی زلنسکی یک اقدام ناامیدکننده برای مقامات کی‌یف است که نشان می دهد، آنها راه دیگری برای انحراف افکارعمومی جهان از شکست‌های خود در میدان نبرد ندارند. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پولیتیکو: آمریکا به زودی یک بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف را اعلام خواهد کرد

نشریه آمریکایی پولیتیکو Politico با استناد به منابع خبری خود در پنتاگون گزارش داده است که اطلاعات مربوط به بسته بعدی کمک نظامی به اوکراین از سوی ایالات متحده ممکن است در اوایل هفته آینده ظاهر شود. 

این نشریه یادآور شده که آخرین بار واشنگتن تجهیزات مضاعف سامانه های دفاع هوایی، مهمات مختلف و همچنین انواع خودروهای زرهی و سلاح های ضد تانک به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را به کی‌یف منتقل کرد.

این گزارش اشاره‌ای به محتوای احتمالی بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین نکرده است.

ادامه مشکل اعطای روادید برای هیئت نمایندگی روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل 

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در گفتگو با خبرنگاران اعتراف کرد که هیئت نمایندگی این کشور که به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل  شرکت خواهد کرد، ممکن است بار دیگر برای دریافت روادید ایالات متحده دچار مشکل شود.

وی گفت: «هیچ کس از مشکلات جدید روادیدی مصون نیست، ما هنوز دلیلی نداریم که باور کنیم آمریکایی‌ها از ایجاد مانع برای حضور نمایندگان ما خودداری خواهند کرد. این مسئله در اوایل تا اواسط ماه سپتامبر مشخص خواهد شد.»

این دیپلمات همچنین یادآور شد: دبیرخانه سازمان ملل به طور مداوم به مسکو اطمینان می‌دهد که آنها در حال کار به روی حل این موضوع با مقامات آمریکایی هستند، اما نتایج فعالیت آنها "مشخص نیست".

وی افزود: "بیایید ببینیم که آیا این وضعیت این بار نیز روی نحوه صدور روادید برای هیئت همراه وزیر از جمله روزنامه نگاران تأثیر خواهد گذاشت."

روسیه از برنامه ریاست آمریکا در شورای امنیت در ماه آگوست حمایت نمی‌کند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این کشور از برنامه پیشنهادی آمریکا برای دوره ریاست این کشور بر شورای امنیت در ماه آگوست حمایت نمی کند.  ریاست شورای امنیت سازمان ملل در ماه آگوست بر عهده ایالات متحده است. 

پولیانسکی یادآور شد: آمریکا دوره ریاست خود را با اقداماتی نادرست، از جمله گنجاندن نامناسب موضوع اوکراین در دستور کار نشست‌های شورای امنیت در این ماه آغاز کرده، در حالی که به عقیده بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مشکلات دیگر و فوری‌تری در جهان وجود دارند که نیازمند بررسی هستند.

در عین حال، پولیانسکی تاکید کرد: «روسیه مخالف بحث در مورد این موضوع به درخواست خود اوکراین یا سایر همکاران این کشور در شورای امنیت نیست. ایالات متحده می تواند در یک روز مناسب درخواست نشست فوری شورای امنیت درباره اوکراین را بدهد.در واقع، در رابطه با برخی رویدادها تاکنون این گونه عمل شده است. خود ما مرتباً درخواست چنین جلساتی را داشتیم. تنها در ماه جولای، در زمان ریاست انگلیس، شورای امنیت پنج بار و در مجموع از فوریه سال ۲۰۲۲ - ۶۶ بار در مورد جنبه های مختلف مسائل اوکراین بحث شده است. و هیچ چیز مانع از آن نشد که آمریکایی‌ها در روزی که نیاز داشتند از شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله اوکراین درخواست تشکیل جلسه ندهند.»

نیویورک تایمز: حدود ۴۰ درصد آمریکایی‌ها مخالف کمک نظامی به اوکراین هستند

حدود ۴۰ درصد از شهروندان آمریکایی از ارائه کمک‌های نظامی و اقتصادی مضاعف به اوکراین حمایت نمی‌کنند. این مسئله در نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی «Siena College poll» که شب گذشته، در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، مشخص گردید.

بر اساس این اطلاعات، ۳۷ درصد از افراد سئوال شده ابراز عقیده کردند که آنها مخالف ارسال کمک‌های نظامی و اقتصادی مضاعف برای کی‌یف هستند. در این رابطه، ۲۲ درصد آمریکایی‌ها "کاملاً مخالف" این اقدام هستند و ۱۵ درصد دیگر، "چندان" از این اقدام دولت ایالات متحده حمایت نمی کنند.

بیش از همه طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده مخالف ارائه کمک نظامی بیشتر به اوکراین هستند، تعداد آنها ۵۵ درصد است. در عوض ۷۷ درصد از شهروندان آمریکایی که از این کمک‌ها حمایت می کنند، اکثراً از میان کسانی هستند که به جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده رای داده‌اند.

چند روز قبل، بریجت برینک، سفیر آمریکا در کی‌یف فاش کرد که مجموع حمایت های بودجه‌ای مستقیم ایالات متحده از اوکراین به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. به گفته وی، این اقدام برای دفاع از این کشور بسیار اهمیت دارد.

اعتراف شورای امنیت اوکراین به فقدان طرحی در صورت مرگ زلنسکی

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین شب گذشته در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور اعتراف کرد که هیچ طرح و برنامه اقدامی  در صورت مرگ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وجود ندارد. 

وی گفت: «برخی اطلاعات منتشره در این رابطه کاملاً نادرست هستند، هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. رئیس جمهور کشور، فرمانده عالی نیروهای مسلح است که وظایف خود را انجام می دهد. برای من سخت است که بگویم چرا نشریه محترم پولیتیکو چنین گزارشی را منتشر کرده است.»

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع افزود که اقدامات و اطلاعات مشابهی که از سوی نیکولای کنیاژیتسکی، نماینده پارلمان اوکراین مطرح شده، سوالاتی را برای مقامات کی‌یف ایجاد کرده است. روز گذشته، این مقام پارلمانی در مصاحبه با روزنامه پولیتیکو گفت که اگر رئیس جمهوری اوکراین نتواند وظایف خود را انجام دهد یا به دلایلی فوت کند، حاکمیت کشور به پارلمان اعلا، به ویژه به رئیس رادا منتقل خواهد شد.

همانطور که در این نشریه اشاره شد، روسلان استفانچوک، رئیس کنونی پارلمان اعلای اوکراین یکی از اعضای حزب زلنسکی "خدمتکار مردم" است که البته در نظرسنجی‌های عمومی از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. در حال حاضر تنها حدود ۴۰ درصد از مردم اوکراین از وی حمایت می‌کنند.

سفارت روسیه تحریم‌های انگلیس را تلاشی برای مداخله در امور روسیه نامید

سفارت روسیه در لندن اعمال تحریم‌های جدید انگلیس علیه این کشور را تلاشی غیرقابل قبول برای مداخله در امور داخلی فدراسیون روسیه ارزیابی کرد. 

نمایندگی دیپلماتیک روسیه شب گذشته در کانال تلگرامی خود در این باره یادآور شد: «ما اعمال اقدامات محدودکننده جدید توسط مقامات بریتانیا در تاریخ ۳۱ ماه جولای علیه شش شهروند روس در رابطه با پرونده یک محاکمه قضایی در فدراسیون روسیه را اقدامی غیرقابل قبول و تلاشی برای مداخله در امور داخلی کشورمان می دانیم.»

سفارت روسیه یادآور شد که هدف از اعمال تحریم ها تلاش برای تأثیرگذاری بر کار قوه قضاییه روسیه و  تاثیر گذاری بر احکام کیفری با کمک فشار خارجی است. سفارت همچنین یادآور شد که اقدامات محدودکننده یکجانبه اعمال شده علیه روسیه مغایر با قوانین بین المللی است.

وزارت دفاع بلاروس خبر نقض حریم هوایی لهستان را ساختگی خواند

اتهام مربوط به نقض مرزهای ملی لهستان توسط بالگردهای میگ-۲۴ و میگ-۸  نیروی هوایی و نیروهای دفاع هوایی بلاروس ساختگی و دور از ذهن است. وزارت دفاع جمهوری بلاروس شب گذشته بدین ترتیب به بیانیه وزارت خارجه لهستان در مورد ادعای نقض حریم هوایی این کشور  واکنش نشان داد.

این وزارتخانه یادآوری کرده است که این ادعا توسط مقامات نظامی-سیاسی لهستانی صرفاً برای توجیه تجمع نیروها و تجهیزات نظامی در نزدیکی مرز بلاروس بیان شده است.

وزارت دفاع بلاروس با اشاره به اینکه این ادعا توسط داده‌های کنترل عینی لهستان تایید نشده، تاکید کرد که هیچ گونه تجاوزی توسط بالگردهای نیروی هوایی این کشور به حریم هوایی لهستان صورت نگرفته است. 

روز گذشته، سه شنبه گزارش شده بود که بالگردهای نظامی در آسمان مناطق مرزی لهستان و بلاروس دیده شده است.  یک مقام نظامی لهستان در این رابطه در گفتگویی رادیویی توضیح داد که ارتش بلاروس به سرویس مرزبانی لهستان در مورد پروازهای گشت زنی در امتداد خطوط مرزی هشدار داده است. علاوه بر این، وی تاکید کرد که حریم هوایی لهستان نقض نشده است.

اما بعداً وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد که بالگردهای بلاروسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند. در همین رابطه کاردار سفارت بلاروس در ورشو نیز به این وزارتخانه فراخوانده شد که در آنجا این دیپلمات به شدت مورد اعتراض قرار گرفت و خواستار توضیح درباره این حادثه شدند.

لوکاشنکو: بیش از نیمی از تسلیحات هسته‌ای برنامه ریزی شده از روسیه به بلاروس وارد شده است 

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد که بیش از نیمی از تسلیحات هسته‌ای روسی که قرار بود در خاک بلاروس مستقر شوند، تاکنون وارد این کشور شده‌اند.

با این حال، لوکاشنکو ابراز امیدواری کرد که مجبور به استفاده از آن نباشد. وی گفت: «ما به خاک کشور دیگری نمی‌رویم، اما لطفاً در کار ما هم دخالت نکنید. ما خود و امنیت خود را با کمک دوستانمان تضمین خواهیم کرد.»

لوکاشنکو همچنین از وجود نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان یکی دیگر از عوامل تضمین کننده امنیت کشورش، علاوه بر سلاح های هسته‌ای تاکتیکی روسیه نام برد. وی افزود: «هیچ کس تا به حال به یک کشور هسته‌ای حمله نکرده است. باید به شما بگویم که نیروگاه‌های هسته‌ای ما یک عامل ایمنی بسیار قوی هستند: اگر خدای ناکرده منفجر شوند، عواقب آن فقط در منطقه کشور ما نخواهد بود و بسیار گسترده تر است.»

نماینده فرانسوی پارلمان اروپا اوکراین را فاسدترین کشور جهان نامید

هروه جووین، سیاستمدار فرانسوی، نماینده پارلمان اروپا از حزب اتحاد ملی و عضو کمیته سیاست دفاعی پارلمان اروپا، اوکراین را فاسدترین کشور جهان خواند و سیاست اتحادیه اروپا در قبال کی‌یف را نادرست ارزیابی کرد.

این سیاستمدار روز گذشته در مصاحبه با پورتال Stratpol در این باره صحبت کرد. به گفته وی، فساد یکی از دلایل اصلی ادامه درگیری نظامی در اوکراین است. این سیاستمدار یادآور شد: «مقامات این کشور پول زیادی از طریق تجهیزات نظامی غربی به دست می آورند، در حالی که سربازان عادی اوکراینی رنج می برند و کمک‌های وعده داده شده را دریافت نمی‌کنند. ما احساس می کنیم که عرضه تسلیحات به اوکراین کنترل چندانی ندارد. بخش قابل توجهی از سلاح ها به دست سربازان ارتش اوکراین نمی رسد.»

جووین افزود که با توجه به سطح بالای فساد در میان مقامات این کشور، حمایت گسترده کشورهای غربی از اوکراین بسیار غیرمنطقی است، در واقع آنها به خاطر رویارویی با روسیه، چشمان خود را به روی این مشکل جدی بسته‌اند.

این نماینده پارلمان اروپا همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که سیاست اتحادیه اروپا در قبال کی‌یف اشتباه است. بروکسل رسوایی‌های فساد در اوکراین را نادیده می‌گیرد، سعی می‌کند روی هر موقعیتی که باعث بی‌اعتباری «عزت» رهبری این کشور می‌شود، سرپوش گذاشته و آن را مخفی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =