آخرین تحولات اوکراین| سخنگوی پوتین: اختلافات بین لهستان و اوکراین افزایش خواهد یافت

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد که تنش در روابط بین لهستان و اوکراین در آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سلسو آموریم"، نماینده ویژه رئیس جمهوری برزیل در امور بین‌الملل، شب گذشته، چهارشنبه ابراز عقیده کرد که در خصوص «فرمول صلح» پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| نماینده فرانسوی پارلمان اروپا اوکراین را فاسدترین کشور جهان نامید

وی یادآور شد: گفت‌وگوهای بعدی در عربستان سعودی ادامه نشست کپنهاگ است، زمانی که اوکراین برای نخستین بار از کشورهای در حال توسعه دعوت کرد. البته مقامات کی‌یف فقط می خواهند در مورد پیشنهاد خود صحبت کنند. در جریان رایزنی‌های ما با کشورهای در حال توسعه بزرگ مانند هند، آفریقای جنوبی، تا حدودی عربستان سعودی و حتی ترکیه که عضو ناتو است، مشخص شده که بوجودآوردن اجماع در مورد پیشنهاد صلح اوکراین غیرممکن است.

این مقام برزیلی در عین حال با اشاره به اینکه نشست جده از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: در عین حال گفت‌وگو با کشورهای غربی در این زمینه دشوار به نظر می‌رسد، زیرا آنها آماده شنیدن نظرات طرف مقابل نیست. نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه غیرممکن است. آنها واقعی هستند و اگر نادیده گرفته شوند، این سئوال پیش می آید که آیا غرب از روی عمد می‌خواهد روسیه را تحریک کنند؟» 

پیش از این اعلام شده بود دولت برزیل نماینده ویژه خود را برای شرکت در نشست جده خواهد فرستاد، ولی همچنان اصرار دارد که مذاکرات درباره روند اوضاع پیرامون اوکراین باید با حضور روسیه و با مشارکت چین انجام شود. به عقیده مقامات برازیلیا، مذاکره با خود فایده نخواهد داشت و طرف روسی باید در روند مذاکرات مشارکت داشته باشد.

این در حالی است که "متیو میلر"، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، اعلام کرد که ایالات متحده انتظار نتایج مشخصی از مذاکرات جده درباره اوکراین  ندارد. وی در یک نشست خبری گفت: ما انتظار خاصی از این گفتگوها نداریم. این تازه شروع یک روند است.

پیش از این،  روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داد که عربستان سعودی قصد دارد در روزهای 5 و 6 آگوست مذاکرات صلحی را بین کشورهای غربی، اوکراین و نمایندگان کشورهای در حال توسعه، البته بدون مشارکت روسیه، برگزار کند.

ضمن اینکه اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز درباره مذاکرات صلح در عربستان سعودی ابراز عقیده کرد که برگزاری هر نوع مذاکرات صلحی در خصوص اوکراین بدون مشارکت روسیه، زیان بزرگی را برای ایالات متحده و متحدانش به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه اگر غرب گمان می‌کند بدین ترتیب به نتیجه‌ای خواهد رسید، سخت در اشتباه است. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس جمهور برزیل: مناقشه اوکراین باید در شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود

 لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل شب گذشته اعلام کرد که به عقیده او، مناقشه در اوکراین باید در سطح شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود. وی با اشاره به اقدامات مخرب آمریکا، انگلیس و فرانسه در این بحران، گفت: «این مناقشه نظامی باید در سازمان ملل و در اتاق شورای امنیت مورد بحث قرار می گرفت، اگرچه برخی اعضای آن خود درگیر این جنگ هستند.»

لولا داسیلوا تاکید کرد که اگر موضوع تمامیت ارضی اوکراین زودتر در سازمان ملل مطرح می‌شد، صلح بسیار زودتر از اینها در این کشور برقرار شده بود. وی همچنین یادآور شد: برزیل پیش از این درباره وضعیت اوکراین با هند، چین، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی گفتگو کرده و سلسو آموریم، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور بین الملل نیز به روسیه، اوکراین و دانمارک سفر کرده است.

رئیس جمهور برزیل گفت: دقیقا در مذاکره با کسانی که نظرات متفاوتی با شما دارند، می توان به یک مخرج مشترک رسید که بر اساس آن، زمانی که فرصت آن فراهم شود، می‌توان به صلح دست یافت.

سفیر چین در روسیه ناتو را دلیل اصلی تشدید بحران اوکراین خواند

ژانگ هان‌هویی، سفیر چین در روسیه ابراز عقیده کرده است که اقدامات پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عامل اصلی در تشدید وخامت اوضاع در اوکراین است. 

وی در مصاحبه با خبرگزاری تاس که صبح امروز منتشر شده، گفت: «پنج موج گسترش به شرق به طور جدی نظم و امنیت اروپا پس از جنگ سرد را تحت تأثیر قرار داده و دلیل اصلی تشدید بحران پیرامون اوکراین و بروز نگرانی‌های امنیتی برای فدراسیون روسیه نیز همین مسئله است».

ژانگ هان‌هوی تاکید کرد که ناتو باید پس از پایان جنگ سرد منحل می شد، اما این سازمان هنوز وجود دارد و درگیری های جدیدی را در سراسر جهان برانگیخته است. به گفته این دیپلمات، در 30 سال گذشته، این ائتلاف در بی ثبات کردن اوضاع در کوزوو، لیبی و افغانستان نقش داشته است. وی افزود: «ناتو با سردرگم کردن کشورهای اروپایی می خواهد حتی صلح و آرامش را در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را نیز از بین ببرد. کاری که ناتو انجام می دهد به هیچ وجه برای دوستی بین بشریت و صلح جهانی مفید نیست.»

تلگراف: 100 هزار پناهجوی اوکراینی باید انگلیس را ترک کنند

نشریه "تلگراف" شب گذشته در گزارشی نوشت که حدود 100 هزار پناهنده اوکراینی در سال 2025 به دلیل انقضای روادیدشان مجبور به ترک خاک انگلیس خواهند شد.  این نشریه یادآور شده که پس از آغاز درگیری، حدود 182 هزار شهروند اوکراینی وارد انگلیس شدند. اکثر اسناد ورودی دریافت شده برای مدت سه سال است و پس از پایان این دوره، حق اقامت آنها در این کشور لغو خواهد شد.

این مشکل مورد توجه رابرت باکلند، یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس و وزیر سابق دادگستری این کشور نیز قرار گرفته است. او خواستار آغاز هر چه سریع‌تر کار برای فراهم کردن تضمین ثبات و وضعیت دائمی پناهندگان اوکراینی شده است.

پیش از این، در اواسط ماه جولای، سازمان خیریه Sunflower Sisters، که به زنان اوکراینی کمک می‌کند، از مقامات انگلیسی به دلیل "راه حل های ناکافی برای مشکلات مسکن" پناهندگان انتقاد کرد که به همین دلیل بسیاری از پناهجویان اوکراینی مجبور به بازگشت به کشور خود هستند.

علاوه بر این، بسیاری از پناهجویان اوکراینی نیز در مورد مشکلات مربوط به دستیابی به کمک های مالی دولت صحبت کرده و آنها را برای اجاره مسکن و پرداخت قبوض آب و برق هم کافی نمی دانند.

هشدار لهستان درباره سخنان و اقدامات مخرب مقامات کی‌یف

دولت لهستان از مقامات اوکراینی انتظار دارد تا از اظهارات و اقداماتی که به روابط دوجانبه دو کشور آسیب می زند خودداری کنند. این مسئله در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری لهستان پس از دیدار با نماینده سفارت اوکراین در روز چهارشنبه مورد تاکید قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: لهستان برای روابط خوب با اوکراین تلاش می‌کند. ولی در روابط بین شرکا، باید از کلمات و اعمالی که به یک رابطه خوب آسیب می زند اجتناب شود. همچنین اشاره می‌کند که ورشو انتظار دارد کی‌یف آماده پذیرش موضع این کشور، به ویژه در مورد موضوع حفاظت از کشاورزی لهستان و همچنین در مورد سایر موضوعات باشد.

روز قبل از آن بارتوش تسیخوتسکی، سفیر ورشو در کی‌یف، پس از سخنان مارچین پشیداچ، وزیر دفتر رئیس جمهور لهستان، درباره ناسپاسی کی‌یف، به وزارت خارجه اوکراین احضار شد. او در مصاحبه  با خبرنگاران گفته بود که اوکراین حمایت زیادی از لهستان دریافت کرده و کی‌یف باید از نقشی که طرف لهستانی در ماه‌ها و سال‌های گذشته برای او ایفا کرده قدردانی کند، در عوض ناسپاس است.

بطور همزمان سفیر اوکراین نیز در رابطه با اظهارات نمایندگان مقامات اوکراینی روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه لهستان احضار شد.

زلنسکی: آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-16 در ماه آگوست آغاز می‌شود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد که خلبانان اوکراینی در ماه آگوست آموزش پرواز با جنگنده F-16 را آغاز خواهند کرد. 

وی در دیدار با روسای نمایندگی‌های خارجی این کشور گفت: «در این ماه، آموزش خلبانان اوکراینی ما آغاز خواهد شد. اکنون باید کار صد در صد با کشورهایی که این هواپیماها را  داشته و می توانند پس از آموزش به ما منتقل کنند، آغاز کرد.»

به گفته وی، تحویل و استفاده رزمی از F-16 باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

یک روز قبل، شبکه سی.ان.ان گزارش داد که ایالات متحده همچنان منتظر مقامات اروپایی برای ارائه برنامه آموزشی نهایی جنگنده F-16 است که دولت جو بایدن می تواند آن را تایید کند. همچنین مشخص نیست که کدام کشورها پس از تکمیل آموزش خلبانی، F-16 را برای شرکت در برنامه آموزشی و برای خود اوکراین ارسال خواهند کرد.

یک تراجنسیتی آمریکایی، سخنگوی  رسمی نیروهای دفاعی اوکراین شد

طبق گزارش رسانه‌های گروهی اوکراینی، "سارا اشتون چیریلو"، تراجنسیتی آمریکایی، یکی از سخنگویان رسمی نیروهای دفاعی اوکراین شده است. 

سایت خبری استرانا گزارش داد: سارا اشتون-چیریلو، روزنامه‌نگار، در اکتبر 2022 به ارتش اوکراین پیوست و در نیروهای دفاع ارضی اوکراین وظیفه امداد پزشکی را برعهده داشت. این آمریکایی همچنین میزبان پروژه جدید نیروهای دفاعی به زبان انگلیسی «روسیه از حقیقت متنفر است» برای مخاطبان در ایالات متحده و اروپا بوده که هدف آن "مقابله با تبلیغات روسی" است.

کرملین دلایل تعلیق توافقنامه صادرات غلات را یادآور شد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در حاشیه یک نشست مدنی-اجتماعی، به خبرنگاران اعلام کرد، برای مدت طولانی، روسیه به طور یکجانبه به تعهدات خود در چارچوب توافق غلات عمل کرد. او توضیح داد: «روسیه مدت‌هاست که همه اینها را به‌صورت یک‌جانبه انجام می‌دهد و در تمام این مدت طولانی هیچیک از تعهداتی که در رابطه با مسکو بودحقق نیافت، بنابراین اکنون این توافقنامه به حالت تعلیق درآمده است».

وی تاکید کرد: برای از سرگیری توافق غلات، لازم است محدودیت هایی مانند قطع شدن ارتباط بانک کشاورری روسیه با سیستم سوئیفت برداشته شود. به گفته پسکوف، این اقدامات را می توان به سرعت انجام داد و پس از آن "روسیه بلافاصله به اجرای" توافق غلات باز خواهد گشت.

سخنگوی پوتین: اختلافات بین لهستان و اوکراین افزایش خواهد یافت

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه  همچنین اعلام کرد که تنش در روابط بین لهستان و اوکراین در آینده افزایش خواهد یافت. وی گفت: لهستانی‌ها خود ادعاهای زیادی علیه اوکراین دارند. وقایع تاریخی مختلفی که ما به خوبی به خاطر داریم نیز تأثیر عمیقی بر ماهیت روابط کنونی این دو کشور گذاشته است.

پسکوف توضیح داد: وقایع تاریخی و وضعیت حول و حوش مناقشه اوکراین می تواند تعداد زیادی از تضادها را تشدید کند. روسیه این وضعیت را زیر نظر خواهد داشت، زیرا کی‌یف "در مرکز کل جنبش روس هراسی قرار دارد" و ورشو نیز به ویژه با روسیه روابط دوستانه‌ای ندارد.

 اوکراین و توافق غلات در دستور کار دیدار آتی پوتین و اردوغان قرار دارد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در حاشیه یک نشست مدنی-اجتماعی، اعلام کرد که اوضاع پیرامون اوکراین و همچنین سرنوشت توافق غلات در دستور کار دیدار آتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی خواهد بود.

پسکوف به خبرنگاران گفت: دستور کار این نشست، اولاً روابط دوجانبه روسیه و ترکیه است که بسیار بسیار چندوجهی شده است. و مسلماً مسائل مربوط به اوکراین و البته، توافق غلات نیز هستند.

سخنگوی کرملین افزود: پوتین و اردوغان توافق کردند تا در آینده نزدیک درباره مکان و تاریخ این دیدار تصمیم گیری کنند.

شرکت‌های دفاعی آمریکایی تقریباً 10 میلیارد دلار برای جایگزینی تسلیحات انتقال یافته به اوکراین دریافت خواهند کرد

آژانس خبری بلومبرگ روز گذشته، چهارشنبه گزارش داد که وزارت دفاع ایالات متحده تقریباً 10 میلیارد دلار سفارش جدید برای پیمانکاران دفاعی آمریکایی به منظور جایگزین کردن تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال شده به عنوان کمک به اوکراین اختصاص داده است. پنتاگون تاکنون 9.7 میلیارد دلار از 26 میلیارد دلاری که کنگره برای این منظور تصویب کرده است، متعهد شده است.

طبق اطلاعات این آژانس، شرکت دفاعی لاکهید (Lockheed) همچنین 1.4 میلیارد دلار برای جایگزینی موشک‌های هدایت شونده برای سامانهم موشک انداز چندگانه هدایت شونده (GMLRS) دریافت خواهد کرد و فناوری های Raytheon)  RTX) نیز 844 میلیون دلار اضافی برای جایگزینی سیستم‌های ضد هوایی و ضد موشکی Patriot PAC-3 MSE که به اوکراین ارسال شده بودند، دریافت می کند. RTX همچنین 581 میلیون دلار برای جایگزینی سامانه موشک‌های ضد هوایی استینگر ( Stinger) دریافت خواهد کرد.

به گفته این آژانس، کنگره آمریکا همچنین 18.6 میلیارد دلار برای تامین نیازهای دفاعی بلندمدت اوکراین اختصاص داده است.

تقریباً یک سوم مردم آمریکا از اعزام نیروی نظامی به اوکراین حمایت کردند

تقریباً یک سوم شهروندان ایالات متحده از اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به اوکراین حمایت می کنند. این نتیجه توسط متخصصان موسسه Redfield & Wilton Strategies که نظرسنجی را برای نشریه نیوزویک Newsweek در روز چهارشنبه انجام دادند، به دست آمده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از این نظرسنجی، 31 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی با اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه درگیری نظامی در اوکراین موافقت کرده یا به میزان زیادی حمایت کردند. یک چهارم پاسخ دهندگان از سناریوی پیشنهادی حمایت نکردند، اما اعتراضی هم به این اقدام نداشتند. 34 درصد دیگر با مشارکت نیروهای نظامی آمریکایی در درگیری اوکراین مخالفت کردند.

جاسوس سابق آمریکا: کی‌یف هر روز ضعیف‌تر می‌شود و مسکو قوی‌تر می‌شود

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی ایالات متحده روز گذشته، چهارشنبه دوم اوت در کانال یوتیوب U.S. Tour of Duty گفت که درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین ادامه دارد، در حالی که کی‌یف هر روز ضعیف تر شده و مسکو قوی تر می شود. 

ریتر گفت: «وضعیت واقعی بدین شکل است که اوکراین در حال جنگیدن با روسیه است، جایی که هر روز ضعیف‌تر می‌شود و روسیه هر روز قوی‌تر می‌شود».

وی یادآور شد، نیروهای اوکراینی بعد از بیش از یک ماه عملیات ضد حمله نتوانستند خود را به خط اول دفاعی روسیه  برسانند، اگرچه طبق برنامه ریزی های اولیه، کی‌یف انتظار داشت ارتش روسیه را درهم کوبیده و به دریای آزوف برسد.  ریتر گفت: «وقتی شما 30 هزار سرباز را از دست می دهید و 30 هزار سرباز دیگر برای جایگزینی آنها ندارید، تلاش نظامی کلی مسلما تضعیف می شود.»

روز گذشته، جیم ریکاردز، مشاور سابق سیا نیز ابراز عقیده کرد که تجهیزات غربی که به مقامات کی‌یف ارائه شده، به نیروهای مسلح اوکراین در دستیابی به موفقیت در ضد حمله کمکی نکرده است، زیرا در طی نبردها با حجم زیادی در حال نابود شدن هستند.

جاسوس سابق آمریکایی مطمئن است: غرب زلنسکی را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی نیروهای تفنگداران دریایی آمریکا شب گذشته ابراز عقیده کرد که در جریان مذاکرات صلح در عربستان سعودی، کشورهای غربی ممکن است ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین را وادار کنند که از تمام خواسته‌های خود از روسیه صرف نظر کند. 

وی گفت: «در این کنفرانس، آنها طرح صلح ده ماده‌ای معروف زلنسکی را خواهند گرفت و آن را از پنجره بیرون خواهند انداخت – این پیش‌بینی من است. این طرح برای هیچ چیز خوب نیست و فایده‌ای ندارد." به عقیده ریتر، زلنسکی مجبور خواهد شد که خواسته های امروز خود را کنار بگذارد و امتیازات قابل توجهی بدهد.

وی همچنین تاکید کرد که برگزاری هر نوع مذاکرات صلحی در مورد اوکراین بدون مشارکت روسیه، زیان بزرگی را برای ایالات متحده و متحدانش به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه اگر غرب گمان می کند بدین ترتیب به نتیجه‌ای خواهد رسید، سخت در اشتباه است. 

پوتین: دورنمایی برای سیاست ضدروسی کی‌یف وجود ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشستی با اعضای دولت روسیه یادآور شد که مقامات کی‌یف و اربابان غربی آن در تلاش هستند تا هر چیز روسی را نابود کنند، اما چنین سیاستی نمی تواند آینده‌ای داشته باشد.

پوتین در این دیدار به موضوع ادغام مناطق جدید فدراسیون روسیه (دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا) در فضای فرهنگی سراسری روسیه پرداخت و تاکید کرد که ساکنان این مناطق "هرگز این فضا را ترک نکرده بوند" زیرا آنها با دقت زبان مادری خود را حفظ کرده و به ادبیات روسی علاقه زیادی دارند. وی افزود: و این علیرغم تمام تلاش‌های مقامات فعلی اوکراین برای ممنوع کردن کتاب‌های کلاسیک و معاصر روسی، معاصران، حذف آن‌ها از کتابخانه‌ها، حتی ممنوعیت فروش آن‌ها و  نابودی آن‌ها است، همانطور که آنها و اربابان غربی‌شان آرزوی آن را دارند. ولی  چنین سیاستی از سوی کی‌یف "آینده‌ای نخواهد داشت"

وجود نارضایتی دولت بایدن از اقدامات کی‌یف به دلیل استراتژی نظامی و درخواست‌های مداوم از ناتو 

شبکه تلویزیونی CNBC روز چهارشنبه گزارش داد، نادیده گرفتن توصیه‌های نظامی مقامات آمریکایی از سوی کی‌یف و همچنین درخواست های مداوم آنها از ناتو برای تامین تسلیحات، نارضایتی فزاینده ای را در میان مقامات دولت ایالات متحده ایجاد کرده است. 

طبق این گزارش، در ماه جولای، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین در جریان آخرین نشست ناتو در ویلنیوس، «خشم برخی از متحدان» را برانگیخت، «زمانی که فقدان جدول زمانی مشخص در مورد موضوع حساس عضویت در ناتو را مطرح کرده و «شروط عضویت» را «پوچ» توصیف کرد.  برای برخی از مقامات در واشنگتن و لندن، تصمیم زلنسکی گفتن این مسئله به حامیانش که اوکراین مستحق "احترام" است، اقدامی بسیار جدی بود.

اظهارات زلنسکی در آخرین اجلاس سران واکنش چندان خوبی در واشنگتن پیدا نکرد. یک منبع آگاه به این شبکه گفت: مقامات ایالات متحده از ناسپاسی او بسیار آزرده خاطر شدند. به گفته وی، واشنگتن همچنین از موارد دیگری، از جمله "در خصوص آنکه طرف اوکراینی ظاهراً توصیه های مقامات نظامی آمریکایی درباره اقدامات نظامی را نادیده گرفته‌اند" دچار رنجش شده‌اند.

این منبع خبری توضیح داد: «ایالات متحده قویاً به اوکراین توصیه می‌کند که برخی از کارها (از جمله حمله به خاک روسیه) را انجام ندهد، اما کی‌یف به هر حال آن‌ها را انجام می‌دهد، یا به نگرانی‌های آمریکا توجهی نمی‌کند. علاوه بر این، مقامات کی‌یف دائما در گفتگو با  به مقامات دولت [جو بایدن] ، از عدم مذاکره با ناتو شکایت می کنند.»

چند روز قبل، روزنامه پولیتیکای صربستان نیز نوشت که غرب به دنبال جایگزینی برای زلنسکی است. به نوشته این نشریه، ایالات متحده و متحدانش در ناتو به طور فزاینده ای تحت فشار خواسته‌های تهاجمی و مداوم رئیس جمهور اوکراین و ناسپاسی او هستند.

سفارت بولیوی یادداشتی را در مورد تمایل به پیوستن به بریکس به روسیه تسلیم کرد

سفارت بولیوی در مسکو یادداشتی مبنی بر تمایل به پیوستن به برجام به طرف روسی تسلیم کرد. این مسئله روز چهارشنبه توسط ماریا لوئیس راموس-اورساگاست، سفیر جمهوری بولیوی اعلام شد.

این دیپلمات گفت: «ما این یادداشت را به همه کشورهای عضو گروه بریکس رساندیم. و سپس با تصمیم بریکس، رئیس جمهور لوئیس آرس به نشست سران دعوت شده است. دقیقاً به این دلیل که از قبل درخواست دادیم. هدف ما دعوت بولیوی به اجلاس سران بود و ما از این بابت بسیار خوشحالیم.»

وی با اشاره به اینکه بریکس پلتفرمی است که می تواند دنیای چندقطبی را مدل سازی و ایجاد کند، افزود: «زیرا گفتگوی دموکراتیک وجود دارد و سازمان ها و نهادهای جدیدی در حال ظهور هستند. و ما بر این باوریم که بولیوی می تواند تجربه خود را به عنوان یک کشور آزاد و مستقل به اشتراک بگذارد.»

اشاره اردوغان به رکورد تعداد گردشگران روسیه در ترکیه در سال 2023 

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در جریان گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به این موضوع اشاره کرد که رکورد جدیدی از لحاظ تعداد گردشگران روسی که وارد ترکیه می شوند ممکن است در سال 2023 ثبت شود. 

طبق اطلاعات شبکه تلویزیونی ان تی وی، رئیس جمهور اردوغان از علاقه روزافزون گردشگران روسی به ترکیه ابراز خرسندی نموده و ابراز اطمینان کرد که امسال با تلاش مشترک رکوردی در این زمینه ثبت خواهد شد.

این شبکه یادآور شد که تخمین تقریبی از ترافیک مسافری گردشگران روسی ذکر نشده است. بیش از 2.6 میلیون روس در نیمه اول سال جاری از ترکیه بازدید کردند. تعداد مسافران روسیه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 1.8 برابر افزایش یافته است.

جریان سفر گردشگران خارجی به روسیه طی شش ماه 130 درصد افزایش یافت

طبق اطلاعات سرویس مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه، جریان گردشگران خارجی به روسیه در نیمه نخست سال جاری به 187.8 هزار نفر افزایش یافت که 130 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

یادآوری شده که دو سوم شهروندان خارجی در طول ماه‌های آوریل و ژوئن از روسیه بازدید کردند. با این حال، این میزان هنوز کمتر از نیمه اول سال 2019 است، زمانی که حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از روسیه بازدید کرده بودند.

شهروندان چینی از لحاظ تعداد بازدیدهای توریستی از روسیه در نیمه اول سال 2023 در رتبه اول قرار دارند. تنها در شش ماه سال 2023، گردشگران چینی 32.3 هزار بازدید از روسیه داشتند. در رتبه دوم ترکیه قرار دارد که شهروندان آن بیش از 20 هزار و 600 بازدید از روسیه داشته‌اند. همانطور که در مورد چین صدق می‌کند، این سفرها عمدتاً جنبه تجاری دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1192401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =