جدیدترین خبرها از بیمه کارگران ساختمانی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: مجلس این هفته یا باید با قانون سال ۱۴۰۲ موافقت کند یا مصوبه‌ی کمیسیون اجتماعی که از نیم درصد تا ۶درصد حداقل حقوق را مبنای سهم بیمه‌ی کارفرما قرارداده، بپذیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، درباره آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت:طبق گفته ی نمایندگان مجلس طرح جدید بیمه کارگران ساختمانی هفته ی آینده به صحن علی می رود امیدواریم اتفاق خوبی رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

معطلی چند ساله بیمه کارگران ساختمانی/ بیمه ۳۰۰هزار نفر قطع شد

 وی ادامه داد:از مجلس قبل این موضوع مطرح بود؛ دوسال پشت سر هم این طرح به صحن علنی آمد وبا ایرادهایی مواجه شد و به کمیسیون اجتماعی برگشت, برگشت آن از کمیسیون اجتماعی حدود ۲سال زمان برد. در نهایت پیشنهادی که کمیسیون اجتماعی ارائه کرده بود, به گونه ای دیگر در بهمن ماه سال۱۴۰۱ تصویب شد. برای اولین بار مشاهده کردیم که شاهد این بودیم که مجلس قانونی را تصویب کرد و درست سه ماه بعد بر علیه قانون خود اصلاحیه ای را تصویب کرد و درست سه ماه یک اصلاحیه ای را بر روی آن اصلاحیه تصویب می کند. با پیشنهاد نماینده قائم شهر۲سال این قانون متوقف شد.

شوکت ادامه داد: خوشبختانه شورای نگهبان با مصوبه‌ی توقف طرح بیمه کارگران ساختمانی به مدت دو سال مخالفت کرد و آن را مغایر با اصل ۷۵قانون اساسی دانست. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به صراحت اعلام کرد که این مصوبه با سیاست های کلی ابلاغی کاملاً مغایر است. بنابراین دیگر بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. مجلس دو راه بیشتر ندارد؛ یا باید با اجرای قانون سال ۱۴۰۲موافقت کند  یا مصوبه‌ی کمیسیون اجتماعی که از نیم درصد حداقل حقوق در متر مربع تا ۶درصد حداقل حقوق را مبنای سهم بیمه‌ی کارفرما قرارداده، بپذیرد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده در بازه زمانی سه سال اخیر از ۹۰۰هزار نفر به کمتر از ۶۵۰هزار نفر رسیده است. همچنین حدود ۵۰۰هزار نفر در نوبت بیمه هستند. دراین ۵و ۶سال گذشته هزاران کارگران ساختمانی فوت کردند که فاقد بیمه بودند.

شوکت بیان کرد:مافیای ساخت و ساز با قدرتی که دارد نگذاشتند این قانون تصویب شود. برای این افراد اهمیتی ندارد که ۵۰۰ هزار نفر اکنون در نوبت بیمه هستند و با این حجم از مشکلات در کار هنوز نتوانسته اند بیمه پردازی را شروع کنند. انجمن صنفی کارگران ساختمانی، فعالان در این حوزه و مرکز پژوهش های مجلس با اعداد و ارقام به نمایندگان اثبات کردیم که کل بار مالی بیمه کارگران ساختمانی نیم درصد قیمت یک ملک می شود و وظیفه ذاتی و قانونی کارفرماست که حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به آمار ۵۰ درصدی حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی حدود ۱۰ درصد شاغلان کل کشور را تشکیل می دهند، اما ۵۰ درصد ازحوادث ناشی از کار برای این افراد رقم می خورد. روزانه در حوادث ناشی از کار، جان باختگی، قطع عضو و قطع نخاع داریم. این آمارها بجز آمارهای ساده مرگ و میر بر اثر سکته و غیره است. کارگرانی را داریم که با ۶۰ سال سن حتی یک روز هم سابقه پرداختی بیمه ندارند و با این گذر از عمر و سختی کار دیگر تاب و توان اشتغال را ندارند حال تکلیف آتیه خود و خانواده اش چه می شود؟ یارانه ای که دولت به اقشار کم درآمد می دهد کفاف چند روز زندگی در این اوضاع اقتصادی کشور را دارد؟ پازل معیشت، کار و بیمه این افراد را که کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که خانواده کارگران ساختمانی متحمل چه مشکلات و درد و رنج هایی هستند. در حال حاضر که این قانون متوقف شده است به ازای هر روز آن در حق کارگران ساختمانی ظلم می شود.

منبع:‌ تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1192518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =