آخرین تحولات اوکراین| مواضع چین در قبال اوکراین کاملاً بی طرفانه است

وعده زلنسکی برای عدم کشاندن جنگ به خاک روسیه، مخالفت برخی کشورها با «فرمول صلح» اوکراین، موافقت آمریکا با ارسال اولین محموله تانک‌های آبرامز به کی‌یف و اطمینان پکن به مسکو درباره بی‌طرفی مواضعش در قبال اوکراین، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین، در مصاحبه با نشریه آرژانتینی "La Nacion"، مدعی شد که کیف آمادگی دارد به اقدامات روسیه در منطقه دریای سیاه پاسخ مناسب بدهد و کشتی‌های روسی را نابود کند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مشاور سابق رئیس پنتاگون: روسیه با استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای در حال نابودی ارتش اوکراین است

زلنسکی در پاسخ به سئوالی، درباره توافق غلات و حمله پهپادهای اوکراینی به کشتی‌های روسی،گفت: «اگر روسیه جلوی صادرات غلات اوکراین را بگیرد (پس از خروج از توافقی که چنین امکانی را فراهم کرده بود)، ما باید به دنبال روش‌هایی باشیم تا به این وضعیت پایان بدهیم.»

وی وضعیت را به  این گونه توصیف کرد که گویی بین سه طرف اوکراین، ترکیه و روسیه توافقی با میانجیگری سازمان ملل وجود دارد که این توافق امنیت کریدور صادرات غلات را تضمین می‌کند، ولی یک طرف، یعنی روس‌ها دریای سیاه را مسدود کردند. زلنسکی افزود: «به همین دلیل است که اوکراین باید ثابت کند که حق واردات و صادرات محصولات در آب‌های سرزمینی خود را دارد. اگر انسدادی وجود داشته باشد، اوکراین باید به دنبال راه دیگری برای از بین بردن این انسداد باشد. اگر آنها (مقامات روس) به همین روند ادامه دهند، تا پایان درگیری ممکن است دیگر کشتی برایشان باقی نمانده باشد.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین در این مصاحبه همچنین مدعی شد که کی‌یف نمی‌خواهد درگیری‌ها را به خاک روسیه منتقل کند. او گفت: «اوکراین مایل نیست به <مناقشه> در خاک روسیه ادامه دهد، این وضعیت هرگز هدف ما نبوده است."

این در حالی است که در اوایل ماه آگوست، زلنسکی در واکنش به حمله پهپادی صورت گرفته به شهر مسکو، از آماده سازی شرایط برای حملات جدید به خاک روسیه خبر داده و  عواقب "جدی و ملموس" حملات نیروهای مسلح اوکراین را وعده داد.

ولادیمیر زلنسکی همچنین در مصاحبه با این نشریه آرژانتینی، ابراز عقیده کرد که ارتش کشورش پس از پایان درگیری با روسیه، ظاهراً قادر به دفاع از کشورهای حوزه دریای بالتیک خواهد بود. وی گفت: «برخی از کشورها، مانند کشورهای بالتیک، خوشحال خواهند شد که ارتش اوکراین برای حفاظت از آنها در خاک آنها حضور داشته باشد.»

لازم به یادآوری است که اوکراین روز شنبه ۵ آگوست شش بندر روسیه در سواحل دریای سیاه را منطقه تهدید نظامی اعلام کرد. پیش از این،  وزارت دفاع اوکراین کشتیرانی در مناطق شمال شرقی دریای سیاه و تنگه کرچ را خطرناک دانسته بود. این اقدام در واکنش به تصمیم وزارت دفاع روسیه بود که در اواخر ماه جولای، تعدادی از مناطق آبهای دریای سیاه را برای کشتیرانی خطرناک اعلام کرد و یادآور شد به دلیل توقف همکاری طرف روسی در چارچوب توافق غلات، از بامداد روز ۲۰ جولای، تمام کشتی‌هایی که عازم بنادر اوکراین باشند، حامل بالقوه محموله‌های نظامی محسوب خواهند شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس دفتر زلنسکی: همه کشورها با "فرمول صلح" اوکراین در مذاکرات جده موافق نبودند

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که در جریان مذاکرات عربستان سعودی مشخص شد که همه کشورها با «فرمول صلح» پیشنهادی اوکراین موافق نیستند. 

یرماک در کانال تلگرامی خود اعتراف کرد که هیچ توافقی با کشورهای جنوب جهانی در مورد "نکات پیچیده طرح صلح" از جمله مسئولیت طرف روسی حاصل نشده است.

یرماک پیش از این گفته بود که دیدارهای دوجانبه زیادی درباره اجرای «فرمول صلح» اوکراین با حضور مشاوران امنیت ملی و سیاست خارجی در جده برگزار شده است که طرفین در مورد مسائل دفاعی، تضمین‌های امنیتی، سرمایه گذاری، سرنوشت توافقنامه غلات و اهمیت برگزاری نشست جهانی صلح گفتگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا نشست جده درباره اوکراین را سازنده خواند

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که در ایالات متحده معتقدند که مباحثات پیرامون راه حل درگیری نظامی اوکراین در نشست جده در عربستان سعودی سازنده بود.این دیپلمات گفت: «می‌توانم بگویم ما احساس کردیم که این مذاکرات سازنده بود.»

به گفته وی، تعدادی از کشورها به طور مستقیم از زبان نمایندگان اوکراین "درباره خشونتی که روسیه بر آنها اعمال می‌کند، و همچنین در مورد چشم انداز این کشور مبنی بر صلح عادلانه و پایدار که تمامیت ارضی و حاکمیت آنها را حفظ می کند" واقعیت را شنیدند.  میلر به جزئیات این گفتگوها اشاره‌ای نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جده به نمایندگی از آمریکا حضور داشتند، افزود که  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در جریان گفتگوی تلفنی با دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در مورد نتیجه این دیدار در جده گفتگو کرده است.

روز یکشنبه مقامات عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورها در پایان رایزنی‌های دو روزه در جده طرح صلح جایگزینی برای اوکراین را ارائه کردند که بخشی از آن به تمامیت ارضی این کشور، برقراری آتش بس در همه جبهه‌ها و همچنین آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل و همچنین تبادل اسرای دو طرف اشاره دارد. روسیه به این رویداد دعوت نشده بود.

زاخارووا وزارت خارجه آمریکا را به دروغ گویی درباره امتناع روسیه از گفتگو با اوکراین متهم کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه روسیه از گفتگو درباره اوکراین امتناع کرده است، دروغ است. 

این دیپلمات یادآور شد که در حالی که مذاکرات صلح جریان داشت، خود واشنگتن به کی‌یف دستور داد تا روند گفتگو را قطع کند و خود آنها از اوکراین خواستند تا هر گونه مذاکرات با روسیه را ممنوع کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرام خود در این باره نوشت: «اینها (مقامات آمریکایی) دروغگو هستند! آنها به خوبی می دانند که خودشان به [ولودیمیر] زلنسکی دستور دادند تا  مذاکرات را در آوریل ۲۰۲۲ کاهش دهد، خود آنها ممنوعیت هر نوع گفتگو با طرف روسی توسط کی‌یف را در سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز کردند، خودشان بارها علناً اعلام کردند که اکنون زمان مذاکره نیست و باید ابتدا موقعیت اوکراین در میدان نبرد تقویت شود. با تمام این مسائل آنها باز هم همچنان روسیه را مقصر می دانند!»

زاخارووا بدین ترتیب به سخنان متیو میلر، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه واکنش نشان داد که  گفته است: "هیچ مذاکره صلحی با روسیه در حال حاضر در جریان نیست، زیرا مسکو از وارد شدن به گفتگوی معنادار درباره صلح خودداری می‌کند".

سی.ان.ان: آمریکا ارسال نخستین محموله از تانک‌های آبرامز به کی‌یف را تایید کرد

شبکه خبری سی.ان.ان CNN شب گذشته، دوشنبه به نقل از داگلاس بوش، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور تدارکات، لجستیک و فناوری‌ها، گزارش داد که اولین محموله  از تانک های آبرامز آمریکایی رسما برای ارسال به اوکراین تایید شده است. به گفته وی، اولین محموله آبرامزها برای ارسال در آخر هفته گذشته (شنبه، یکشنبه) تایید شد و این نوع تانک احتمالاً تا اوایل پاییز به اوکراین برسند.

طبق اطلاعات سی.ان.ان، بوش در یک نشست خبری با اعلام این مطلب، افزود: «همه چیز در خصوص آنها مشخص شده است. اکنون این تانک‌ها، همراه با هر چیزی که با آنها مرتبط است: مهمات، قطعات یدکی، تجهیزات سوخت و امکانات تعمیر آنها، باید به اروپا و سپس هم به اوکراین منتقل شوند. همانطور که مشخص است، این محموله فقط مختص تانک بعنوان یک سلاح نیست، بلکه این یک مجموعه کاملی از تجهیرات است که با آنها ارائه می شود. البته این محموله هنوز در مرحله تدارک است.»

به گزارش این شبکه، ایالات متحده آموزش نظامیان اوکراینی برای کار با این نوع تانک را در آلمان در ماه مه گذشته آغاز کرد. ۳۱ تانک به مقصد اوکراین برای چندین ماه در حال تعمیر و آماده سازی برای انتقال بودند. 

کی‌یف از آلمان خواست تا موشک‌های دوربرد تائوروس به این کشور بدهد

 یوری ایگنات، مشاور فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین، شب گذشته، دوشنبه،  از دولت آلمان خواست تا موشک‌های کروز دوربرد آلمانی تائوروس Taurus را به اوکراین منتقل کند.

ایگنات در یک برنامه تلویزیونی سراسری اوکراین گفت: «من دوست دارم این نوع موشک‌های آلمانی را در کنار موشک‌های Storm Shadow و SCALP ببینم. اکنون باید دید دولت آلمان چه تصمیمی خواهد گرفت - امیدوارم که این تصمیم به نفع اوکراین باشد.»

ایگنات با اشاره به اینکه موشک‌های دوربرد غربی «در اصابت به انبارها، گذرگاه ها و پل‌های ارتباطی در روسیه بسیار مؤثر عمل می‌کنند»، افزود: «ما به سلاح های دوربرد بیشتری از این قبیل نیاز داریم.»

پکن به مسکو اطمینان داد: مواضع چین در قبال اوکراین کاملاً بی طرفانه است

چین موضع گیری بی طرفانه‌ای در قبال اوکراین اتخاذ خواهد کرد، دیدگاه واقع بینانه خود را ابراز کرده و به تلاش خود برای پیشبرد مذاکرات صلح ادامه خواهد داد. این مسئله روز دوشنبه در جریان گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از سوی وانگ ایی همتای چینی وی مورد تاکید قرار گرفت.

در وب سایت رسمی وزارت خارجه چین در این باره آمده است: «در مورد اوکراین، چین در هر قالبی از همکاری‌های بین المللی چندجانبه موضع مستقل و  عادلانه اتخاذ می کند. در این رابطه وزیر خارجه چین به همتای روسی خود اطمینان داد که پکن تمام تلاش خود را برای یافتن راهی سیاسی برای حل مناقشه اوکراین انجام می دهد.»

موضوعات مطرح در مذاکرات تلفنی لاوروف با وزیر امور خارجه چین 

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین گفت و گوی تلفنی داشت که در جریان آن طرفین از توسعه در حال پیشرفت روابط روسیه و چین، نشان دادن ثبات و پویایی مثبت در زمینه بی‌ثباتی ژئوپلیتیک عمومی در کره زمین تاکید کردند. توجه ویژه مذاکرات به روی دستور کار دوجانبه در زمینه اجرای توافقات حاصل شده در بالاترین سطح سیاسی قرار داشت.

طبق این اطلاعات، لاوروف و وانگ ایی درباره موضوعات مهم در دستور کار بین المللی نیز گفتگو کردند. آنها مخالفت خود با سیاست تقابلی بلوک غرب در قبال روسیه و چین، تلاش برای مهار توسعه آنها از طریق تحریم‌ها و سایر روش های نامشروع را مورد تاکید قرار دادند.

علاوه بر این، وزرای خارجه روسیه و چین گفت‌وگوهای سازنده و سطح بالای تعامل بین مسکو و پکن در چارچوب سازمان ملل، گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای، گروه ۲۰ و سایر ساختارهای بین‌المللی را مثبت ارزیابی کردند.  طبق این اطلاعات، تعدادی از موضوعات "داغ" بین المللی، از جمله بحران اوکراین نیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت. طرفین بر وحدت یا همخوانی گسترده رویکردهای مسکو و پکن در امور جهانی و همچنین آمادگی خود برای حفظ هماهنگی بیشتر در عرصه سیاست خارجی تاکید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =