آخرین تحولات اوکراین| مشاور سابق رئیس پنتاگون: روسیه با استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای در حال نابودی ارتش اوکراین است

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، ابراز عقیده کرد که سیستم‌های شناسایی و هدایت ماهواره‌ای روسیه به نیروهای مسلح اوکراین اجازه نمی دهند تا از حملات توپخانه‌ای پنهان شوند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، اوکراین شش بندر روسیه در ساحل دریای سیاه را منطقه تهدید نظامی اعلام کرده است. این مسئله روز شنبه در گزارش موسسه دولتی "هیدروگرافی" (آب‌نگاری) اوکراین مشخص شد. صحبت بر سر مناطق آبی داخلی و خارجی بنادر آناپا، نوواروسیسک، گلندژیک، تواپ سه، سوچی و تامان است.  این موسسه یادآور شده این هشدار از تاریخ ۴ آگوست تا زمان فرمان لغو آن اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| ۱۱ پایگاه نظامی اوکراین تحت کنترل روسیه درآمد

 در شامگاه چهارم آگوست، نفتکش روسی "سیگ" در نزدیکی تنگه کرچ مورد حمله یک پهپاد دریایی اوکراینی قرار گرفت. در نتیجه، تانکر سوراخی در قسمت موتورخانه دریافت کرد. در این حادثه به خدمه آن آسیبی نرسید.

در این رابطه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در رابطه با حمله اوکراین به یک کشتی غیرنظامی روسی در تنگه کرچ، تاکید کرد که کی‌یف بدون آنکه اقداماتش از سوی کشورهای غربی و سازمان های بین المللی مورد محکومیت قرار بگیرد، فعالانه از روش‌های تروریستی جدید و این بار در آبهای دریای سیاه استفاده می‌کند.

زاخارووا تاکید کرد: هیچ توجیهی برای چنین اقدامات وحشیانه‌ای وجود ندارد و مسلماً آنها بدون پاسخ نمانده و طراحان و عاملان آنها قطعاً مجازات خواهند شد. وی یادآور شد که عواقب این قبیل حمله به مرگ خدمه محدود نشده و خطر یک فاجعه زیست محیطی در مقیاس بزرگ را نیز در پی خواهد داشت.

دفتر دبیرکل سازمان ملل  نیز روز شنبه و پس از حمله به نفتکش روسی در تنگه کرچ، اعلام کرد که این سازمان از تمامی طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین خواست تا از اقداماتی که می تواند منجر به تشدید بیشتر اوضاع شود، خودداری کنند. یک مقام این سازمان به خبرگزاری تاس گفت: «ما گزارش هایی از این حادثه را دیده‌ایم. سازمان ملل نمی تواند صحت این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب کند. البته ما قاطعانه از همه طرف‌های درگیر درخواست می کنیم تا از هرگونه لفاظی یا اقدامی که می تواند منجر به تشدید بیشتر درگیری شود، خودداری کنند.»

به عقیده برخی کارشناسان نظامی، اوکراین بعد از شکست عملیات ضدحمله خود که نتیجه‌ مورد انتظار را نداشت، موضوع تهدید نظامی بودن شش بندر روسیه در دریای سیاه را مطرح کرده تا ناتوانی نظامی خود را پنهان کند و بدین ترتیب حمله به نفتکش روسی "سیگ" برای مقامات کی‌یف در ایجاد یک خبر مثبت در زمینه اقدامات نیروهای مسلح اوکراین ضروری بود.

در اواخر ماه جولای، وزارت دفاع روسیه برخی مناطق شمالی و شمالی غربی آبهای دریای سیاه را برای کشتیرانی خطرناک اعلام کرده و هشدار داد که از تاریخ ۲۰ جولای (و در پی لغو توافق صادرات غلات)، تمامی کشتی‌هایی که عازم بنادر اوکراین باشند، حامل بالقوه محموله‌های نظامی محسوب خواهند شد. یک روز بعد، وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که کشتیرانی در مناطق شمال شرقی دریای سیاه و تنگه کرچ-انیکالسکی خطرناک تلقی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد خطر جنگ هسته‌ای بر جهان سایه افکنده است

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد صبح امروز، یکشنبه، در پیام خود به مناسبت رویدادهای بزرگداشتی که در ژاپن به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا برگزار می شود، هشدار داد که در حال حاضر و در پس زمینه بحران اوکراین، سایه وقوع یک جنگ هسته‌ای دیگر بر سر جهان سایه افکنده است، زیرا برخی کشورها یکدیگر را به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید می کنند. البته گوترش در پیام خود درباره بمباران هیروشیما و ناگازاکی، به آمریکا هیچ اشاره‌ای نکرد.

ایزومی ناکامیتسو، معاون نماینده عالی گوترش در امور خلع سلاح در  مراسمی در هیروشیما پیام وی را این چنین قرائت کرد: «طبل جنگ هسته‌ای دوباره به صدا در آمده است. بی اعتمادی و تفرقه در جهان در حال افزایش است. سایه هسته‌ای که در طول دوران جنگ سرد بر سر جهان آویخته بود، دوباره ظاهر شده و برخی کشورها بار دیگر بی پروا شمشیر هسته‌ای را در هوا تکان داده و تهدید به استفاده از این ابزار وحشتناک برای نابودی طرف مقابل می‌کنند.» 

ناکامیتسو به نمایندگی از دبیرکل سازمان ملل از همه کشورها خواست خلع سلاح هسته‌ای را کامل کنند. گوترش در پیام خود این موضوع را هدف اصلی فعالیت سازمان ملل نامید. ناکامیتسو سخنان دبیرکل در این باره را خواند: «تا زمانی که سایه هسته‌ای یک بار و برای همیشه از بین نرود، ما آرام نخواهیم گرفت.»

در عین حال، گوترش با وجود صحبت از  قربانیان بمباران اتمی، هرگز کشوری که مسئول مستقیم وقوع این فاجعه و کشتار مردم هیروشیما و ناگازاکی است را معرفی نکرد.

به صدا درآمدن آژیر هشدار هوایی در کی‌یف و هفت منطقه دیگر اوکراین

طبق اطلاعات نقشه آنلاین وزارت تحولات دیجیتال اوکراین،  آژیر هشدار حملات هوایی در طول شب گذشته، در کی‌یف و هفت منطقه دیگر این کشور به صدا درآمد. 

هشدار حمله هوایی در مناطق کی‌یف، ژیتومیر، خملنیتسکی، وینیتسکی، چرکاسکی، کیروواگراد و دنپروپتروفسک و همچنین در بخشی از منطقه زاپروژیه که تحت کنترل کی‌یف قرار دارد، به صدا در آیند. هشدار هوایی در پایتخت اوکراین اوایل بامداد امروز (در ساعت ۱:۰۴ به وقت محلی) اعلام شد.

علاوه بر این، رسانه‌های اوکراینی به نقل از مردم محلی، از وقوع انفجارهایی در برخی از این مناطق خبر دادند. در طول شب گذشته گزارش شد که بیش از ۱۰ صدای انفجار در منطقه خملنیتسکی رخ داد. روز گذشته نیز رسانه‌ها از انفجارهایی نه تنها در خملنیتسکی، بلکه در مناطق کی‌یف و ژیتومیر خبر دادند.

تصمیم شرکت کنندگان در نشست جده درباره ایجاد کار گروهی برای بررسی "فرمول صلح" زلنسکی 

روزنامه "کوریره دلا سرا" شب گذشته، شنبه، به نقل از منابع آگاه اروپایی گزارش داد که شرکت کنندگان در رایزنی‌های اختصاص داده شده پیرامون اوضاع اوکراین در شهر جده عربستان سعودی ، تصمیم گرفتند کارگروه هایی را برای بحث  و بررسی نکات "فرمول صلح" پیشنهادی رئیس جمهور ولادیمیر زلنسک برای حل و فصل مناقشه اوکراین ایجاد کنند.

طبق این اطلاعات، تعدادی از شرکت کنندگان در این نشست معتقدند "احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" باید زیربنای هرگونه توافق صلح و همچنین برتری منشور سازمان ملل باشد. منابع اروپایی گفتند: «تاریخ نشست سران کشورها هنوز مشخص نشده، اما ممکن است چنین نشستی تا قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار شود».

در روزهای شنبه و یکشنبه، ۵ تا ۶ آگوست، رایزنی‌هایی در شهر جده برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین در حال برگزاری است. در این رویداد نمایندگان بیش از ۳۰ کشور هان، از جمله برزیل، بریتانیا، هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، آفریقای جنوبی و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا حضور دارند. روسیه که یک طرف این مناقشه است، به این نشست دعوت نشده است.

برزیل: مذاکرات واقعی درباره اوکراین بدون مشارکت روسیه ممکن نیست

سلسو آموریم، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری برزیل در مسائل بین‌المللی شب گذشته تاکید کرد که انجام هرگونه مذاکرات واقعی برای حل و فصل وضعیت درگیری نظامی در اوکراین بدون مشارکت روسیه غیرممکن خواهد بود.

او که از طریق ویدئو کنفرانس در نشست بین المللی پیرامون اوکراین در جده عربستان سعودی شرکت داشت، گفت: همانطور که بارها در گذشته نیز گفته‌ایم، هر مذاکره واقعی باید شامل همه طرف‌های درگیر باشد. اگر واقعاً خواهان صلح هستیم، باید مسکو را به هر طریقی وارد این روند مذاکرات کنیم. در غیر این صورت چنین رایزنی هایی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.»

وی همچنین با بیان این دیدگاه که موضوع یجاد یک معماری امنیتی پایدارتر در اروپا باید موضوع مذاکرات آتی باشد، تاکید کرد که حفظ وضعیت غیررسمی «تبادل دیدگاه» کنونی بدون اصرار بر نتیجه‌گیری رسمی مهم است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود یادآور شد که در حال حاضر دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز مناقشه با مشارکت کی‌یف غیرممکن است. وی تاکید کرد که اهداف رایزنی‌ها در جده هنوز به طور کامل درک نشده است و اینکه سازمان دهندگان قصد دارند در جریان آن درباره چه مسائلی بحث کنند.

اعتراف دفتر زلنسکی به کمبود قابل توجه سلاح در نیروهای مسلح اوکراین 

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، کمبود تسلیحات در نیروهای مسلح این کشور را قابل توجه خواند. او شب گذشته در برنامه تلویزیونی گفت: «سلاح نه تنها کافی نیست، بلکه اگر بخواهیم صادقانه بگویم از نقطه نظر اصل برابری در درگیری، در واقع، کمبود قابل توجهی وجود دارد.»

پودولیاک خواستار ارسال مقادیر بیشتری موشک و مهمات کالیبر بزرگ از طرف غرب شد. به گفته وی، «کمبود خاصی» در تجهیزات مین زدایی نیز وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد که اوکراین باید بتواند "توانایی تعمیر سریع خودروهای زرهی را به طرز چشمگیری افزایش دهد".

پودولیاک در عین حال افزود که موضوع کلیدی در مذاکرات طرف اوکراینی با شرکای غربی، انتقال سامانه‌های پدافند هوایی مضاعف و البته جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف است تا امنیت آسمان کشور تامین شود.

پسر نماینده حزب حاکم اوکراین از کشور فرار کرد

پسر نماینده پارلمان اوکراین از حزب حاکم "خدمتکار مردم" - اولنا کوپانچوک از این کشور فرار کرده است. این مطلب صبح امروز یکشنبه در نشریه اوکراینی "زیرکالا نیدلی" گزارش شد.

بر اساس اطلاعات موجود، دیمیتری کوپانچوک ۲۲ ساله در اول ژانویه سال جاری و علیرغم ممنوعیت خروج مردان در سن خدمت نظامی از اوکراین، این کشور را ترک کرد. او به بهانه همراهی با پدر معلولش که برخلاف پسرش اوایل ماه فوریه به کشورش بازگشته بود، این کار را انجام داد.

علاوه بر این، مشخص شد که کوپانچوک در طول سال ۲۰۲۲ و پس از اجرایی شدن ممنوعیت سفر مردان، سه بار به خارج از اوکراین سفر کرده و هرگز نیز خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی نکرد.

رژیم حکومت نظامی در اوکراین از فوریه سال ۲۰۲۲ به اجرا گذاشته شده است. در همان زمان زلنسکی فرمان بسیج عمومی را نیز امضا کرد. بعدها، پارلمان اعلای اوکراین بارها اعتبار این قانون  را تمدید کرد. خروج مردان در سنین بین ۱۸ تا ۶۰ سال از این کشور ممنوع است.

مربیان نظامی ناتو در سال ۲۰۲۱ نظامیان آزوف را در داخل اوکراین آموزش دادند

خبرگزاری نووستی صبح امروز، یکشنبه با اشاره به اسناد بدست آمده در سفارت دانمارک در کی‌یف گزارش داده است که مربیان نظامی ناتو از دانمارک و انگلیس در اوایل سال ۲۰۲۱ برای آموزش نیروهای  نظامی تندروی آزوف (یک سازمان تروریستی اوکراینی که در روسیه ممنوع اعلام شده) به پایگاه نظامی این تشکیلات در اوکراین سفر کرده بودند. 

طبق یادداشت بدست آمده در سفارت دانمارک در تاریخ ۲۱ ماه مه سال ۲۰۲۱، شش مربی وارد اوکراین شدند که از فرودگاه بوریسپیل به منطقه بردیانسک و اورزوف، جایی که پایگاه اصلی "آزوف" قرار داشت، عزیمت کردند.

به گفته یک منبع خبری این آژانس در ساختارهای نظامی روسیه، این اسناد توسط ارتش روسیه مورد مطالعه قرار گرفته و مدارکی یافت شده که نشان دهنده آموزش فشرده افسران بسیج شده غربی بود. از این اسناد برمی‌آید که مربیانی از برنامه OP ORBITAL انگلیس نیز در خاک اوکراین حضور داشتند که قرار بود نیروهای ذخیره بسیج شده ارتش اوکراین را آموزش دهند.

به گفته این منبع خبری، علیرغم این واقعیت که واشنگتن گروه آزوف را به عنوان یک سازمان نئونازی به رسمیت شناخته و از حمایت مالی آن خودداری می کند، این اسناد حاکی از دخالت مستقیم نیروهای ناتو در آموزش نیروهای ملی گرای افراطی آزوف در اوایل سال ۲۰۲۱ است.

اپوزیسیون آلمان از برلین خواست در درگیری اوکراین بی طرف باشد

مقامات آلمانی باید در مناقشه اوکراین بی طرفی خود را حفظ کرده و ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف را متوقف کنند. این دیدگاه شب گذشته، شنبه، توسط آلیسا وایدل، رئیس مشترک حزب اپوزیسیون "آلترناتیو برای آلمان"، در مصاحبه با کانال تلویزیونی ولت بیان شد. او تاکید کرد که اعضای حزب در مورد کمک به مقامات کی‌یف ابراز مخالفت کرده و از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه از طریق مذاکره حمایت می‌کنند. وایدل گفت: «آلمان باید یک کشور بی‌ طرف در این رویارویی باشد.»

این دیپلمات اظهار داشت که بستن چشمان خود به روی حوادث رخ داده قبل از تاریخ شروع درگیری نظامی اوکراین غیرقابل قبول است و این واقعیت را مورد توجه قرار داد که این موضوع در حال حاضر اصلا مورد بحث قرار نمی گیرد، در حالی که عامل بروز این مناقشه بوده است. او معتقد است که برای حل چنین مشکلاتی، لازم است که منشاء وضعیت بوجود آمده را به خاطر داشته باشیم.

علاوه بر این، این سیاستمدار از دولت ایالات متحده نیز بشدت انتقاد کرده و اطمینان داد که اقدامات ناتو در رابطه با مناقشه اوکراین تحت تأثیر واشنگتن انجام شده است. او تاکید کرد که تمایل به سوء استفاده از اختلافات بین مسکو و کی‌یف از سوی ایالات متحده بود که باعث شد امنیت اروپا با این تهدید امنیتی روبرو شود.

رسانه آمریکایی توانایی کی‌یف برای بازگرداندن آرتموفسک را زیر سئوال برد

روزنامه "وال استریت ژورنال" روز شنبه در گزارشی نوشت: نیروهای مسلح اوکراین هنگام تلاش برای پیشروی در منطقه آرتموفسک (به نام اوکراینی - باخموت) با مشکلاتی روبرو هستند. این نشریه یادآور شده که عملیات ضد حمله نظامیان اوکراینی در این منطقه به دلیل خطوط دفاعی مستحکم و حملات تلافی جویانه نیروهای مسلح روسیه کاهش یافته و عملاً در حال توقف است. 

به نوشته نویسنده این مقاله، این وضعیت تردیدهای جدی را در مورد اینکه کی‌یف قادر خواهد بود بار دیگر آرتموفسک را به کنترل خود بازگرداند، ایجاد کرده است. فعال ترین درگیری‌ها اکنون در نزدیکی بزرگراه M۰۳ در جهت گیری اسلاویانسک در جریان است. نیروهای اوکراینی اعتراف می کنند که نتوانسته اند موفقیتی در این جبهه به دست آورند. دلیل این امر همگلوله باران شدید توپخانه روسیه بود.

این روزنامه یادآور شده، علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه کارایی تاکتیکی خود را بهبود بخشیده و به لطف زرادخانه چشمگیر پهپادهای خود توانسته اند بر آسمان منطقه تسلط پیدا کنند.

مشاور سابق رئیس پنتاگون: روسیه با استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای در حال نابودی ارتش اوکراین است

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، ابراز عقیده کرد که سیستم‌های شناسایی و هدایت ماهواره‌ای روسیه به نیروهای مسلح اوکراین اجازه نمی دهند تا از حملات توپخانه‌ای پنهان شوند.

او در مصاحبه‌ای گفت: "نیروهای اوکراینی دیگر نمی توانند پنهان شوند. همه آنچه در شرق و غرب اوکراین اتفاق می افتد توسط روس‌ها با استفاده از ماهواره‌ها رصد می شود.  آنها زرادخانه کاملی از تسلیحات نظامی دارند که با آن می توانند به نیروهای مسلح حمله کنند.

مک گرگور اعتراف کرد، سیستم های شناسایی و هدایت ماهواره‌ای روسیه به شرایط آب و هوا بستگی ندارد. آنها همچنین به دلیل یکپارچگی سیستم‌های نظارتی آمریکایی عملکرد بهتری دارند.

تلگراف: اوکراین به خاطر زلنسکی با خطر از دست دادن متحدان خویش مواجه است

روزنامه انگلیسی "تلگراف" در مقاله‌ای که روز شنبه منتشر شد، به این نکته اشاره کرده که اوکراین ممکن است متحدان خود را به دلیل لفاظی‌ها و اقدامات نسنجیده رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی از دست بدهد. 

به نوشته این روزنامه، رهبران کشورهای غربی به طور فزاینده‌ای از لفاظی ها و ناسپاسی های رئیس جمهور اوکراین در پس زمینه شکست علمیات ضد حمله ارتش این کشور  ناراضی هستند.

این مقاله همچنین یادآوری می‌کند که زلنسکی در مورد میزان حمایت انگلیس و لهستان از کی‌یف عصبانی است و آشکارا نارضایتی خود را از فقدان کمک‌ها و عدم تصمیم‌گیری مشخص در مورد ورود اوکراین به ناتو ابراز کرده است. مفسر تلگراف همچنین به اختلاف دیپلماتیک اخیر بین کی‌یف و ورشو اشاره کرده، زمانی که "کی‌یف سفیر ورشو را به دنبال اظهارات یک مقام ارشد لهستانی مبنی بر اینکه اوکراین باید قدردان کمک قابل توجهی باشد که از لهستان دریافت کرده، به وزارت خارجه فرخواند . 

این روزنامه نوشت: «کی‌یف بااین اقدام با آتش بازی کرده است. هر چقدر هم که ناامید باشند - با توجه به تأخیر در ارسال تسلیحات غربی - آنها نباید دست به چنین اقداماتی بزنند، چرا که در این صورت در معرض خطر منزوی کردن خود از متحدانشان هستند.»

این مقاله در پایان یادآور شده، لهستان و انگلیس دو کشور اروپایی هستند که قاطعانه از اوکراین حمایت می‌کنند، اما با این وجود، آنها همچنین دو کشوری هستند که اخیراً در سطح دیپلماتیک در کی‌یف بیشتر از کشور دیگری مورد سرزنش قرار گرفته و در نتیجه روابط کی‌یف با این متحدانش تضعیف شده است.

نیویورک تایمز: زلنسکی فشار غرب بر او برای مذاکره با روسیه را تایید کرد

روزنامه نیویورک تایمز (NYT) روز شنبه گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین اذعان کرده است که متحدان غربی به او فشار می‌آورند تا با انجام مذاکره با روسیه موافقت کند. 

این نشریه یادآور شد: روز چهارشنبه، زلنسکی به دیپلمات‌های اوکراینی در خارج از کشور هشدار داده که وضعیت حتی دشوارتر خواهد بود زیرا او معتقد است فشارها در ماه‌های آینده برای یافتن راه‌هایی برای انجام مذاکرات صلح افزایش خواهد یافت.

دیدار رهبر اوکراین با دیپلمات ها در یک نشست اضطراری در آستانه رایزنی‌ها پیرامون اوکراین در جده انجام شد. در این دیدار به آنها وظیفه حفظ حمایت کشورهای غربی داده شد، زیرا ضد حمله ارتش اوکراین به نتیجه مورد انتظار منجر نشده است.

رئیس جمهور اسلواکی به ۹ شهروند اجازه داد تا در کنار ارتش اوکراین بجنگند

خبرگزاری TASR به نقل از جوزف ماتج، مدیر روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری اسلواکی گزارش داده است که سوزانا چاپوتووا، رئیس جمهوری اسلواکی از تاریخ ۲۴ فوریه سال گذشته تاکنون به ۹ شهروند این جمهوری اجازه داد تا به نیروهای مسلح اوکراین بپیوندند.

از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، رئیس جمهور اسلواکی در مورد ۳۵ درخواست مجوز پیوستن به نیروهای مسلح اوکراین تصمیم گرفته که از این تعدادبه ۹ درخواست پاسخ مثبت داده و ۲۶ درخواست هم منفی بوده است.

قانون اساسی جمهوری اسلواکی شهروندان این کشور را از خدمت در تشکیلات یا گروه‌های نظامی خارجی بدون اجازه شخص رئیس جمهور منع می کند. تخلف از این ماده مستوجب مسئولیت کی‌یفری و حبس قابل توجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =