آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی مسئولیت اوکراین در حمله به پل کریمه را پذیرفت

امید غرب برای وادار کردن روسیه به مذاکره، کمک ۲۰ میلیاردی اتحادیه اروپا به اوکراین، اعتراف زلنسکی به تلاش برای حمله به پل کریمه، انتقاد بولتون از سیاست بایدن در اوکراین و تردید کی‌یف از امکان حمایت ابدی آمریکا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "وال استریت ژورنال" شب گذشته، یکشنبه، گزارش داد که ظاهراً مقامات کشورهای غربی شروع به تفکر در این باره کرده‌اند که چگونه می توان نیروهای مسلح اوکراین را برای یک حمله احتمالی در بهار سال ۲۰۲۴ آماده کنند. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| سفیر چین: آمریکا علاقه‌ای به پایان سریع درگیری در اوکراین ندارد

به نوشته این روزنامه، مقامات غربی امیدوار بودند که ضد حمله ارتش اوکراین مسکو را مجبور به آغاز مذاکرات صلح با کی‌یف در زمستان ۲۰۲۳ کند. دیپلمات‌های آگاه اعتراف کردند: «مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی امیدوار بودند که یک پیشرفت چشمگیر در روند جنگ در اوکراین بتواند به نیروهای روسیه آسیب کافی وارد کند تا ولادیمیر پوتین را در زمستان امسال به پای میز مذاکره برای گفتگوهای جدی درباره راه حل مناقشه بکشاند.»

این نشریه با اشاره به اینکه البته شانس تحقق این پیش بینی بسیار کم است، به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: «البته احتمال اینکه چنین اتفاقی بیفتد در حال حاضر فقط یک توهم به نظر می رسد. بنابراین سیاستمداران در غرب از هم اکنون شروع به فکر کردن در مورد آماده سازی اوضاع  برای حمله بهاری در سال ۲۰۲۴ کرده‌اند.»

وال استریت ژورنال در این باره نوشته است:  «از آنجایی که شرط بندی روی موفقیت ضد حمله تابستانی ارتش اوکراین جواب نداد، سیاستمداران و کارشناسان نظامی در غرب از هم اکنون در خصوص حمله احتمالی اوکراین در بهار آینده فکر می کنند.»

پیش از آن، در اواسط ماه آگوست، مجله آلمانی "اشپیگل" گزارش داد که ارتش روسیه دائماً ضد حمله نیروهای نظامی اوکراینی را خنثی می کند. آنها این کار را با پیشروی به سمت مناطق شمال شرقی انجام می دهند، در حالی که واحدهای اوکراینی در جنوب با تلاش ناموفق و دلسرد کننده‌ای برای شکستن خطوط دفاعی نیروهای مسلح روسیه مواجه هستند.

عملیات ضد حمله ارتش اوکراین با استفاده از کمکهای نظامی گسترده حامیان غربی کی‌یف در تاریخ ۴ ژوئن آغاز شد. ارتش اوکراین همچنان در تلاش برای اجرای آن است و تاکنون موفقیتی نداشته است.

وزارت دفاع روسیه پیش از این گزارش داده بود که ارتش اوکراین از زمان آغاز ضد حلمه، تلاش های تهاجمی ناموفقی داشته است. طبق این اطلاعات، طرف اوکراینی در مدت این دو ماه بیش از ۴۳ هزار نیروی نظامی و حدود ۵ هزار واحد تسلیحات مختلف از جمله ۲۶ فروند هواپیما و ۲۵ تانک لئوپارد را از دست داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیراً  با اشاره به اطلاعات وزارت دفاع این کشور، تاکید کرد که نیروهای اوکراینی در هیچ یک از جهت گیری‌ها موفقیتی بدست نیاورده و شکست خورده‌اند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

هیل: حمله ارتش روسیه به نیروهای اوکراینی مرگبار خواهد بود

روزنامه "هیل" بامداد امروز دوشنبه، در تحلیلی نوشت که حمله نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در برابر پس زمینه اقدامات ناموفق کی‌یف برای اجرای ضد حمله، ضربه هولناکی به ارتش اوکراین وارد خواهد کرد. به نوشته این نشریه، روسیه "بدون سر و صدا یک حمله جدید را آغاز کرده است"، در حالی که کشورهای غربی و خود دولت اوکراین خود را سرگرم یک ضد حمله تقریباً شکست خورده کرده‌اند.

به عقیده مارک کانچیان، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ایالات متحده (CSIS)، درآمدن مناطقی در نزدیکی خارکوف به کنترل نیروهای مسلح روسیه به مشکلی جدی برای ارتش اوکراین تبدیل خواهد شد و حامیان مالی غربی آنها را سخت ناامید خواهد کرد. 

این نشریه به نقل از این کارشناس نوشت: "اگر آنها بتوانند این کار را در زمانی انجام دهند که ضد حمله اوکراین در منطقه دفاعی گیر کرده است، شکست بسیار سنگینی  خواهد بود و به نظر من، حامیان غربی بسیار دلسرد خواهند شد."

روزنامه هیل پیش از  این نیز نوشت که محاسبات نادرست حامیان غربی اوکراین در آماده سازی مقدمات ضد حمله و اختلاف بین آنها در مورد ادامه حمایت از کی‌یف، هدیه‌ای برای روسیه بود.  به عقیده این نشریه،  نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مطمئناً از این تعلل به نفع خود استفاده خواهند کرد.

اتحادیه اروپا ۲۰ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین اختصاص داد

پیتر استانو، سخنگوی رسمی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد امروز اعلام کرد که میزان کمک های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین از فوریه سال ۲۰۲۲ ،به حدود ۲۰ میلیارد یورو رسیده و این مبلغ همچنان در حال رشد است. وی توضیح داد: «این مبلغ شامل تحویل دوجانبه تجهیزات نظامی دفاعی توسط کشورهای عضو و کمک مالی صندوق صلح اروپا به مبلغ ۵.۶ میلیارد یورو است.»

صندوق صلح اروپا در سال ۲۰۲۱ برای جلوگیری از درگیری‌های نظامی و تقویت امنیت بین المللی تأسیس شد. پیش از این، جوزپ بورل، مسئول دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۳.۶ میلیارد یورو از این صندوق برای کی‌یف اختصاص یافته است.

در پایان ماه ژوئن، بروکسل ۳.۵ میلیارد یورو اضافی برای تامین مالی این صندوق اعلام کرد. در ماه جولای، پولیتیکو از برنامه اتحادیه اروپا برای ایجاد یک صندوق ۲۰ میلیارد یورویی برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین طی چهار سال آینده خبر داد.

زلنسکی مسئولیت اوکراین در حمله به پل کریمه را پذیرفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، دخالت داشتن ارتش اوکراین در تلاش‌های ناموفق برای حمله به پل کریمه در روز شنبه، ۱۲ آگوست را تایید کرد. وی این موضوع را در پیامی ویدیویی که شب گذشته در کانال تلگرامی خود منتشر نمود، بیان کرد.

به گفته زلنسکی، کی‌یف "هر روز" به اقدامات نظامی ارتش روسیه در جریان جنگ پاسخ مناسب می دهد و به عنوان مثال "دود بسیار خوش رنگ به روی پل کریمه" را نام برد.

روز شنبه وزارت دفاع گزارش داد که کی‌یف دو بار تلاش کرد که با موشکهای S-۲۰۰ که به نسخه ضربتی تبدیل شده، به پل کریمه حمله کند. هر دو موشک ساقط شده و  آسیبی به پل وارد نشد. البته تردد به روی پل کریمه برای امنیت مردم موقتا مسدود شد. ایجاد لایه دودی به روی پل در زمان این حمله نیز به دلیل ایجاد پوشش و عدم امکان شناسایی هدف و محو کردن منطقه از دید پهپادهای اطلاعاتی بود.  

جان بولتون: سیاست بایدن تنها شکست اوکراین را به تاخیر می‌اندازد

سیاستی که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با درگیری نظامی در اوکراین در پیش گرفته است، تنها شکست کیف را به تاخیر می اندازد.این ارزیابی را جان بولتون، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در مسائل امنیت ملی، در مقاله‌ای که در وب سایت روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده، بیان کرده است.

به عقیده بولتون، دلیل "شکست های مداوم اوکراین در اقدامات دفاعی تهاجمی و موفقیت آمیز علیه سربازان روسیه، منجر به "تامین بسیار آهسته، عدم تصمیم گیری قاطع و غیر استراتژیکی کمک‌های نظامی غرب" به کی یف شده است.

همانطور که این سیاستمدار یادآور شده: «اختلافات بر سر تامین تسلیحات خاص"، ترس از تشدید وخامت اوضاع و سیاستی که مسکو دنبال می کند، رهبران کشورهای غربی را به سمت یک "احتیاط فلج کننده" سوق داده و ناتو "عدم تمایل به پایبندی به تعهدات خویش برای بازگرداندن حاکمیت کامل و تمامیت ارضی اوکراین" را نشان می دهد.»

به عقیده بولتون، ناتوانی اوکراینی‌ها در دستیابی به پیشرفت چشمگیر، نتیجه طبیعی استراتژی ایالات متحده بود که هدف آن تنها به تاخیر انداختن پیروزی روسیه است و بلاتکلیفی بایدن عامل توقف حمله اوکراین است. وی افزود: "این وضعیت باید به عنوان سیگنالی باشد که واشنگتن باید در استراتژی خود در موضوع تامین تسلیحات و فشار تحریم‌ ها تجدید نظر کند."

سفیر اوکراین در آمریکا: کی‌یف از حمایت دائمی واشنگتن مطمئن نیست

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده و وزیر دارایی سابق، در مصاحبه‌ای که شب گذشته توسط نشریه هافینگتون پست (Huffington Post) منتشر شد، ابراز عقیده کرد که همه در کی‌یف به حمایت مستمر واشنگتن اطمینان ندارند. این دیپلمات گفت: "من نمی توانم بگویم که همه ما مطمئن هستیم که حمایت ایالات متحده از کشور ما همیشگی خواهد بود."

این نشریه یادآور شده که مارکارووا نقش کلیدی در خنثی کردن بحث‌های سیاسی در کنگره ایالات متحده در مورد ادامه حمایت از کی‌یف دارد. سفیر با اشاره به گفتگوها برای کنترل استفاده از حمایت آمریکا اطمینان داد: «من به همان اندازه که برای مقامات کنگره آمریکا وقت پیدا می کنم که آنها برای من وقت می‌گذارند.»

فرانسه برنامه آموزش سربازان اوکراینی برای سال ۲۰۲۳ را به پایان رساند

به گزارش نشریه وار ماتین (Var matin)، سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور دوره آموزشی برای ۶ هزار سرباز اوکراینی را تکمیل کرده و برنامه سال جاری در این زمینه را به پایان رسانده است.

وزیر دفاع گفت: «ضد حمله اوکراینی به نسل جدیدی از سربازان برای آموزش نیاز دارد. در ماه اگوست، ما به هدف سالانه خود برای آموزش ۶ هزار نیروی نظامی اوکراینی که بین فرانسه و لهستان توزیع شده اند، دست یافتیم.»

لکورنو یادآور شد که پاریس به حمایت از اوکراین به ویژه در زمینه دفاع هوایی و تجهیزات مهماتی ادامه خواهد داد. او این واقعیت را مورد توجه قرار داد که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین "مقدار عظیمی مهمات را جذب می کند." وی اعتراف کرد: ما هر ماه یک محموله گلوله‌های کالیبر ۱۵۵ را به اوکراینی‌ها عرضه می‌کنیم.

وزارت کشور روسیه سه ژنرال اوکراینی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است

وزارت امور داخلی روسیه سه ژنرال نیروهای مسلح اوکراین) را به دستور گلوله باران مناطق مسکونی دونباس  متهم کرده که در نتیجه آن بیش از یک صد نفر کشته و زخمی شدند و به همین دلیل آنها در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است. این اطلاعات در پایگاه داده های افراد تحت تعقیب وزارت کشور روسیه ظاهر شده است.

یکی از ژنرال هایی که در فهرست تحت تعقیب قرار گرفت، سرهنگ یوهان مویسیوک است که از سال ۲۰۲۱، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین شده است. علاوه بر وی، ایگور پالاگنیوک سرلشکر نیروهای مسلح اوکراین، فرمانده اداره آموزش نیروی زمینی و آندری کوالچوک ژنرال نیروهای مسلح اوکراین، معاون اول فرمانده نیروهای تهاجمی هوابرد هستند که در فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفتند.

نیروهای مسلح روسیه یک کشتی باری را در مسیر اوکراین به زور مورد بازرسی قرار دادند

وزارت دفاع فدراسیون روسیه گزارش داد که روز یکشنبه یک کشتی گشت زنی ناوگان دریای سیاه، یک کشتی باری که در آبهای دریای سیاه در مسیر اوکراین در حرکت بود و به هشدارهای داده شده پاسخ نداد را با استفاده از توان نظامی متوقف کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای توضیح داد: ظهر روز یکشنبه کشتی گشت زنی "واسیلی بایکوف" متعلق به ناوگان دریای سیاه، که تردد کشتی‌ها  در بخش جنوب غربی دریای سیاه را کنترل می کرد، کشتی باری  "سوکرا اوکان" (Sukra Okan) تحت پرچم پالائو که به سمت بندر ازمیل اوکراین در حرکت بود را کشف کرد.   کاپیتان کشتی باری به درخواست توقف برای بازرسی برای اطمینان از عدم حمل کالاهای ممنوعه پاسخ نداد. در نتیجه، ناو جنگی روسی با استفاده از سلاح‌های کوچک خودکار به سمت آن آتش هشدار گشود.

این وزارتخانه یادآور شد: یک بالگرد کا-۲۹ با گروهی از نظامیان روسی مستقر در این کشتی گشتی، برای بازرسی کشتی باری به پرواز درآمد. بر اساس نتایج ارتباطات رادیویی، کشتی باری متوقف شد، تیم بازرسی بر روی یک کشتی باری خشک فرود آمد. پس از اتمام بازرسی، کشتی باری "سوکرا اوکان" به حرکت خود به سمت بندر ازمیل ادامه داد و کشتی ناوگان دریای سیاه نیز به گشت زنی خود در منطقه ادامه داد.

وزیر دفاع اوکراین از کمبود خنثی کننده مین شکایت کرد

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین در روز یکشنبه، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور به مین گذاری شده ترین کشور جهان تبدیل شده است، با این وجود، نیروهای مسلح اوکراین با کمبود شدید متخصصان خنثی کننده مین و تجهیزات لازم برای پاکسازی مناطق مین گذاری شده در خط مقدم جبهه مواجه است. 

رزنیکوف توضیح داد: «ما نیروهای خنثی کننده مین و تجهیزات مدرنی در اختیار داریم، ولی آنها برای جبهه‌ای که صدها کیلومتر در مناطق شرق و جنوب اوکراین امتداد دارند، بسیار ناکافی هستند. می توان بر میدان های مین وسیع غلبه کرد، اما ضروری است که متحدان آموزش متخصصان اوکراینی را که قبلاً توسط برخی کشورها از جمله بریتانیا انجام شده است، "توسعه و تسریع" کنند.»

رزنیکوف افزود: "بنابراین در این زمینه و در حال حاضر ما به نیروهای خنثی کننده مین نیاز فوری داریم."

پارلمان اوکراین پیشنهاد تغییر قانون اقلیت‌های ملی را داد

وب سایت رسمی پارلمان اعلای اوکراین روز یکشنبه، فهرستی از تغییرات لازم برای قانون اقلیت‌های ملی را منتشر کرد. این لایحه شامل تعدادی هنجارها و امتیازات جدید است، البته آنها برای مردم روس زبان اعمال نخواهند شد.

این پیش نویس پس از نتیجه گیری کمیسیون ونیز به پارلمان ارائه شد و پیشنهاد کرده قانون موجود در مورد اقلیت های ملی را با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و منشور زبان های منطقه ای مطابقت بیشتری داشته باشد. بر اساس این لایحه جدید، کابینه وزرای دولت موظف به تعیین شهرهایی است که به طور مرسوم دارای ساکنینی از اقلیت‌های ملی هستند. تنها در چنین مواردی برنامه ریزی شده است که هنجارهای زبانی دچار تغییرات و تسهیل شود. این پیش نویس شامل امکان محدود کردن حقوق و آزادی‌های افراد متعلق به اقلیت‌های ملی مطابق با قانون است.

با این حال، این لایحه قانونی هنوز مشخص نکرده است که ساکنین اقلیت‌های ملی باید در رابطه با شهروندان اوکراینی به چند درصد برسد تا بتوانند از چنین اغماض‌هایی استفاده کنند. علاوه بر این، اشاره نشده که چه ارگانی مسئول چنین اقداماتی خواهد بود.

این سند همچنین تاکید کرده است: هیچ اصلاحیه‌ای برای مردم روس زبان ساکن اوکراین اعمال نمی شود. هر گونه استفاده از زبان روسی در اوکراین همچنان با محدودیت بسیار زیاد و شدیدی همراه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =