سهم ۸ درصدی دانشگاه‌های کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت/ ایران ۲ تا ۶ برابر از کشورهای پیشرفته عقب‌ است

بررسی آمارها از سهم درآمدهای ارتباط با صنعت در بودجه‌ دانشگاه‌های کشورهای جهان و مقایسه با ایران نشان می‌دهد که دانشگاه‌های سطح یک کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت در بودجه‌ دانشگاه‌ها فقط سهمی ۸ درصدی دارند و کشورمان نسبت به این کشورها عقب‌ماندگی ۲ تا ۶ برابری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، بازی برد-بردی است که هم به درآمدزایی برای دانشگاه می‌انجامد و هم مشکلات صنعت را حل می‌کند. به همین دلیل، کشورهای جهان در راستای درآمدزایی و توسعه صنایع برای تقویت هر چه بیشتر این ارتباط تلاش می‌کنند. 

بیشتر بخوانید:

اُفت ۴۹ درصدی سرانه درآمد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

ایسکانیوز در گزارش‌های مختلفی مانند کاهش ۳۰ رتبه‌ای ایران در شاخص ارتباط دانشگاه‌ و صنعت و فقط ۵ درصد استادان در ارتباط با صنعت فعال هستند به ارائه آمارها و بیان تحلیل‌هایی در زمینه جایگاه ایران بر اساس شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت پرداخته است.

در این گزارش آمده است که پنج هزار و ۵۵۲ عضو هیئت علمی به عنوان مجری و چهار هزار ۸۷۲ عضو هیئت علمی به عنوان همکار در قراردادهای ارتباط با صنعت مشارکت داشته‌اند. این تعداد عضو هیئت علمی فعال در صنعت در مقایسه با جامعه حدود ۳۵ هزار نفری اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم نشان می‌دهد که حدود ۵ درصد از استادان دارای ارتباط فعال با صنعت و جامعه هستند.

میزان درآمدهای اختصاصــی از ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها هم یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها است که دررتبه‌بندی‌های‌ بین‌المللی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی موضعیت ارتباط با صنعت دانشگاههای کشور را از نظر سهم درآمد ارتباط با صنعت در کل بودجه ســالانه دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

معاونــت مالی و اداری وزارت علوم در گزارشــی با عنوان تنوع بخشــی به منابع مالی آموزش عالی که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده سهم درآمد ارتباط با صنعت از بودجه دانشگاه‌های سطح ۱ تا ۴ کشور را بررسی کرده است. براســاس اطلاعات این گزارش ســهم درآمد ارتباط صنعت در بودجه دانشگاه‌های سطح ۱ کشور ۸ درصد، دانشگاه‌های سطح ۲ کشور ۱.۵ درصد ودانشگاههای سطح ۳ و ۴ کشور ۰.۷ درصد است.

تایمز هم در آخرین گزارش خود در زمینه ارتباط با صنعت، نرخ ارتباط با صنعت را برای کشــورهای هلند، سوییس، آلمان، آمریکا، فرانســه و انگلیس بررسی کرده است.

در ادامه بر اساس این گزارش‌ها وضعیت ایران با برخی از کشورهای پیشرو از نظر اقتصادی مقایســه می‌شود. نمودار زیر سهم درآمدهای ارتباط با صنعت در بودجه‌ دانشگاه‌های برخی کشورهای جهان را نشان می‌دهد؛ 

سهم ۸ درصدی دانشگاه‌های کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت/ ایران ۲ تا ۶ برابر از کشورهای پیشرفته عقب‌ است

بررسی این نمودار نشان می‌دهد که سهم درآمدهای ارتباط با صنعت در بودجه دانشگاه‌های آلمان، ۲۶ درصد است. این سهم در هلند ۲۴ درصد، در سوئیس ۲۳ درصد، در فرانسه ۱۹ درصد، در آمریکا ۱۳ درصد و در انگلیس ۱۰ است. مقایسه این کشورها با ایران نشان می‌دهد که دانشگاه‌های سراسری کشــور ما یک عقب‌ماندگی ۲ تا ۶ برابری نسبت به کشورهای انگلیس، هلند و ... در سهم درآمد ارتباط با صنعت از بودجه دانشگاه‌ها دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =