آخرین تحولات اوکراین| فشار آمریکا بر کشورهای آسیایی برای ارسال تسلیحات ساخت شوروی به کی‌یف 

مورد مناقشه بودن تمامی مناطق اوکراین، انتقاد از بایدن به دلیل حمایت از کی‌یف، فقدان امکانات نظامی پنتاگون در دریای سیاه، تقویت کنترل خروج مردان اوکراینی از کشور و راه نظامی آمریکا برای صادرات غلات از اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، استیان جنسن، رئیس دفتر دبیرکل ناتو، پیشنهاد کرده که اوکراین می‌تواند در صورت موافقت با واگذاری برخی از سرزمین‌های خود به روسیه، به ائتلاف آتلانتیک شمالی بپیوندد و این وضعیت منجر به پایان یافتن درگیری نظامی در این کشور نیز خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مامور سابق سیا: لهستان قصد دارد به غرب اوکراین حمله کند

این مقام ناتو گفت: «من معتقدم که یکی از راه‌حل‌ها می‌تواند این باشد که اوکراین بخشی از سرزمین‌های خود را به روسیه واگذار کند و در ازای آن عضویت ناتو را دریافت کند. <...> من نمی گویم که باید اینطور باشد. اما شاید این یک راه حل برای بحران کنونی باشد.»

 رئیس دفتر دبیرکل ناتو در عین حال تاکید کرد که البته مانند قبل، اوکراین خود باید به طور مستقل در مورد انجام هر گونه مذاکراتی با روسیه و همچنین در مورد شرایط انجام آنها تصمیم بگیرد. جنسن همچنین یادآور شد که بحث مربوط به پیوستن اوکراین به ائتلاف در آینده و همچنین سطح امنیت این کشور  پس از پایان درگیری نظامی اهمیت زیادی دارد. 

به عقیده دنیس دنیسوف، کارشناس مسائل سیاسی روس با اشاره به اینکه سخنان استیان جنسن ارتباط چندانی با واقعیت ندارد، گفت: «البته چنین اظهاراتی از یک سو پر شور است، ولی از سوی دیگر، به ویژه در سه یا چهار جمله نمی توان پیچیدگی روند پیوستن اوکراین به ناتو را توضیح دهد».

این کارشناس یادآور شد: «نتایج نشست سران ناتو در ویلنیوس به وضوح  مواضع کشورهای کلیدی که خط مشی راهبردی این اتحاد را تعیین می کنند را نشان داد. قبل از همه،  آمریکا و بعد آلمان و فرانسه در ردیف دوم قرار دارند. آنها کاملاً روشن کردند که در حال حاضر اوکراین هیچ دورنمای واقعی برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی ندارد.»

به گفته وی، حتی در صورتی که همه طرف‌ها توافق کنند که اوکراین در ازای واگذاری سرزمین‌هایی به ناتو بپیوندد، روند ادغام این کشور در این ائتلاف آسان نبوده و مطمئناً سریع نخواهد بود.

در اواخر ماه جولای، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که این کشور ممکن است در تابستان آینده به عضویت ناتو پذیرفته شود. در عین حال، وی اذعان کرد که قبل از پایان جنگ، پیوستن به ائتلاف امکان پذیر نیست. با این حال، طبق پیش بینی او، تا تابستان ۲۰۲۴ درگیری نظامی با روسیه پایان خواهد یافت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین در صورت واگذاری مناطق مورد مناقشه خود، حتی باید کی‌یف را نیز رها کند

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه شب گذشته، ابراز عقیده کرد که اوکراین در صورت چشم پوشی از مناطق مورد مناقشه خود در ازای پیوستن به ناتو، حتی باید کی‌یف را نیز رها کند. او بدین ترتیب به نظریه رئیس دفتر پیمان آتلانتیک شمالی برای واگذاری برخی مناطق مورد مناقشه با هدف عضویت در این بلوک نظامی واکنش نشان داد.

مدودف در کانال تلگرام خود در این باره نوشت: «پیشنهاد جالبی است. تنها سئوال این است که همه مناطق اوکراین مورد مناقشه هستند. و برای پیوستن به ناتو، مقامات کی‌یف مجبور هستند تا حتی خود کی‌یف، پایتخت روس باستان را نیز رها کنند.»

او پیشنهاد کرد که در این صورت، رهبری اوکراین باید پایتخت کشور را به شهر لووف منتقل کند، اما به گفته مدودف، این تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که لهستان هم موافقت کند این منطقه (که در طول تاریخ زمانی به امپراتوری اتریش و سپس اتریش-مجارستان تعلق داشت) را به اوکراینی‌ها واگذار کند. 

سرزنش بایدن به دلیل نادیده گرفتن منافع شهروندان آمریکایی برای جلب رضایت کی‌یف 

مارجوری تیلور گرین، عضو مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بامداد امروز، چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده را به دلیل ارسال کمک‌های بیش از اندازه به اوکراین به جای کمک رسانی به قربانیان آتش سوزی گسترده در هاوایی، سرزنش کرد.

او در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «بایدن یکبار به مردم فقیری که همه چیزشان را در آتش سوزی لاهاینا از دست داده‌اند ۷۰۰ دلار پرداخت می‌کند، اما قصد دارد ۲۰ میلیارد دلار دیگر به اوکراین بفرستد! » 

تیلور گرین اشاره کرد، شهروندانی آمریکایی که خانه و تمامی زندگی خود را در آتش سوزی از دست دادند به کمک های اساسی بیشتری نیاز دارند و این در حالی است که ایالات متحده ماهانه یک میلیارد دلار به اوکراین ارسال می کند.

در همین رابطه، روز گذشته ویوک راماسوامی، نامزد جمهوری خواه پست ریاست جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که سیاستمداران آمریکایی بشدت از دولت جو بایدن به دلیل کمک به اوکراین در جریان فاجعه رخ داده در هاوایی انتقاد کرده است. وی این اقدام دولت ایالات متحده را شرم آور خواند و گفت: پسر رئیس جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ جونیور  هم این نکته را مورد توجه قرار داده که "میلیاردها دلار بی پایان به اوکراین اختصاص می یابد، اما حتی هیچ اظهارنظری در مورد وضعیت مائوئی نمی شود".

روز قبل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از تخصیص کمک نظامی مضاعفی برای اوکراین به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار خبر داد که شامل انواع مهمات سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و سامانه‌های ضدتانک HIMARS، Javelin و TOW، سامانه‌های موشکی متحرک C-UAS هدایت‌شونده لیزری و تعداد زیادی انواع تانک و خودروی نظامی است. 

آمریکا به دنبال راه حل نظامی برای صادرات غلات از اوکراین است 

روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داده است که ایالات متحده در حال بررسی گزینه هایی برای اطمینان از صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین از طریق بنادر دانوب به میزان حدود ۴ میلیون تن در ماه است و  "راه حل‌های نظامی" برای محافظت از کشتی‌ها نیز بعید دانسته نشده است. 

طبق این اطلاعات هنوز مشخص نشده که چه گزینه‌ها و «راه‌حل‌های نظامی» مورد بحث است و چه کشورهایی قرار است در حل این مشکل مشارکت داشته باشند. با این حال، به گفته منبع خبری روزنامه، ظاهرا مذاکرات با ترکیه، اوکراین و همسایگان کی‌یف در جریان است. یکی از جنبه های کار در این راستا امکان تماس در بنادر دانوب اوکراین برای کشتی های بزرگتر و فراهم کردن مکان مناسبی برای بارگیری آنها را فراهم می کند.

به نوشته این روزنامه، تلاش ایالات متحده برای افزایش صادرات مواد غذایی از طریق بنادر دانوب جدا از کار سازمان ملل و ترکیه برایاحیای توافقنامه صادرات غلات است که شامل تردد کشتی‌های حامل غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین به استانبول ترکیه است.

پیش از این مشخص شده بود که اتحادیه اروپا نیز در حال مذاکره با اوکراین برای یافتن راه‌های جایگزینی به منظور صادرات غلات به دریای سیاه است، همچنین بحث هایی در مورد مسیر عبور از بنادر کشورهای بالتیک در جریان است. 

پنتاگون: ایالات متحده امکانات نظامی در دریای سیاه ندارد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به دنبال جنگ با روسیه نیست و توانایی نظامی در دریای سیاه ندارد. وی بدین ترتیب به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد امکاناستفاده از "راه حل نظامی" برای صادرات غلات اوکراین پاسخ داد.

سینگ گفت: «ما [ایالات متحده] هیچ امکانات نظامی در دریای سیاه نداریم. <...> ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که به دنبال جنگ با روسیه نیستیم. البته درگیریهای نظامی وجود دارد که در آن ما از طرف اوکراینی حمایت می کنیم. ولی در حال حاضر، من چیزی برای اعلام در مورد وضعیت دریای سیاه یا هر گونه مقرراتی برای تردد کشتی‌ها در آنجا ندارم.»

او همچنین تاکید کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعیه یا تصمیمی وجود ندارد که بتوان آن را اعلام کرد. وی بدین ترتیب از تایید یا تکذیب گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در خصوص بررسی گزینه هایی برای اطمینان از صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین از طریق بنادر دانوب و امکان "راه حل نظامی" برای محافظت از کشتی‌ها، خودداری کرد.

روزنامه نگار آمریکایی: پوتین تنها کسی بود که سعی کرد از درگیری در اوکراین جلوگیری کند

جکسون هینکل، روزنامه نگار آمریکایی در کانال یوتیوب خود به این نکته اشاره کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه تلاش خود را انجام داد تا از درگیری نظامی در اوکراین جلوگیری کند در حالی که کی‌یف تمام طرح‌های صلح پیشنهادی طرف روسی را رد کرد. 

وی یادآور شد: «هیچ کس نگران آنچه اکنون در آنجا (در اوکراین) اتفاق می افتد نیست. تنها کسی که واقعاً به این وضعیت فکر کرده و سعی نمود از آن جلوگیری کند، پوتین است. پوتین صددرصد درست می گفت. و تمام ابتکارات صلح مانند توافقنامه مینسک از سوی مقامات کی‌یف رد شد، بنابراین آنها با این برخورد چه انتظاری از روند اوضاع داشتند!»

این روزنامه نگار تاکید کرد که رهبر روسیه به مدت هشت سال در تلاش برای حل و فصل وضعیت منطقه دونباس در شرق اوکراین بوده و کسی به پیشنهادات او توجه نکرد.

فشار آمریکا بر کشورهای آسیایی برای ارسال تسلیحات ساخت شوروی به کی‌یف 

دریادار ایگور کوستیوکوف، رئیس اداره اطلاعات اصلی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، فاش کرد که ایالات متحده در تلاش است تا ویتنام، کامبوج و تایلند را مجبور به ارسال سلاح های ساخت اتحاد جماهیر شوروی خود را به اوکراین کند. 

این مقام نظامی روس روز گذشته در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: "با تمایل به طولانی کردن درگیری در اوکراین، کاخ سفید در حال اعمال نفوذ هدفمند خود بر کشورهایی مانند ویتنام، کامبوج و تایلند است و آنها را تحت فشار قرار داده تا خودروهای زرهی، تسلیحات و مهمات ساخت شوروی خود را به کی‌یف ارسال کنند."

وی گفت که کره جنوبی تاکنون ۵۰۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری را به آمریکا تحویل داده است که بیشتر آنها بعداً در اختیار اوکراین قرار گرفت.

اوکراین کنترل مرزی بر ممانعت از خروج مردان از کشور را تقویت خواهد کرد

آندری دمچینکو، سخنگوی سرویس مرزبانی اوکراین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کنترل دقیق تری بر مردان در سن خدمت نظامی که کشور را ترک می کنند در اوکراین ایجاد خواهد شد. 

این مقام گفت: در اوکراین، کنترل بر خروج مردان تحت حکومت نظامی تقویت خواهد شد. سرویس مرزبانی به همراه وزارت دفاع قصد دارند اطلاعات مربوط به افراد واجد شرایط خدمت سربازی را با یکدیگر مبادله کنند تا از خروج غیرقانونی مردان از کشور با اسناد جعلی جلوگیری کنند.

وی یادآور شد که بسیاری از مردانی که دارای سوابق نظامی هستند با مدارک جعلی سعی در خروج از کشور دارند و افزایش کنترل به پیشگیری از این موارد کمک خواهد کرد. دمچینکو همچنین افزود، اکنون تنها مردانی که به دلایلی برای خدمت سربازی مناسب نیستند اجازه خروج از اوکراین را دارند و سایر شهروندان مرد در سنین بین ۱۸ تا ۶۰ حق خارج شدن از کشور در زمان حکومت نظامی را ندارند.

به گفته وی، سرویس مرزبانی و وزارت دفاع تلاش می کنند تا برای بهبود تبادل اطلاعات مربوط به افراد مشمول خدمت سربازی در بانک اطلاعاتی کشور همکاری نزدیک داشته باشند. علاوه بر این، یک برنامه ویژه برای سرعت بخشیدن به دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در حال تهیه است.

لازم به یادآوری است که از فوریه سال ۲۰۲۲ و با شروع حمله نظامی روسیه، رژیم حکومت نظامی در اوکراین به اجرا در آمده و همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، در همان زمان،  ولودیمیر زلنسکی قانونی را در مورد بسیج عمومی شهروندان اوکراینی امضا کرد که بر اساس آن مردان ۱۸ تا ۶۰ سال نمی توانند این کشور را ترک کنند و باید برای انجام وظیفه دفاع از میهن آماده باشند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1194194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =