آخرین تحولات اوکراین| درخواست سفیر روسیه از آمریکا برای توقف شکار روس‌ها در کشورهای ثالث 

سکوت آمریکا در قبال حملات اوکراین به پل کریمه، شکست سیاست تحریمی واشنگتن علیه مسکو ، ناامیدی کی‌یف برای دریافت اف-۱۶ در سال جاری، عدم دعوت از زلنسکی به نشست سران گروه ۲۰ و غیر ممکن بودن بازگشت کریمه به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جان کربی"، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده تصمیمی برای ارسال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین نگرفته است. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مامور سابق سیا: لهستان قصد دارد به غرب اوکراین حمله کند

وی گفت: «من هیچ اطلاعات جدیدی در  خصوص ATACMS ندارم. در حال حاضر هیچ تصمیمی در مورد انتقال این موشک‌ها به کی‌یف وجود ندارد.»

کربی در عین حال اشاره کرد که کاخ سفید جزئیات مربوط به بحث کمک‌های نظامی به اوکراین را فاش نخواهد کرد.

پیش از این، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین از برلین و واشنگتن خواسته بود تا موشک‌های دوربرد Taurus و ATACMS را در کوتاهترین زمان ممکن به کی‌یف منتقل کنند. وی وعده داد که طرف اوکراینی از این تسلیحات تنها در داخل مرزهای اوکراین استفاده خواهد کرد.

در اواخر ماه جولای، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی، گفت که واشنگتن به گفتگو با کی‌یف در مورد امکان تامین ATACMS ادامه می دهد، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. قبل از آن، در وزارت دفاع آمریکا یادآوری شده بود که واشنگتن معتقد است نیازی به تامین ATACMS برای اوکراین وجود ندارد.  سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، توضیح داد که وزارت دفاع موضوع امکان تامین سیستم‌های موشکی عملیاتی-تاکتیکی ATACMS را حذف  نکرده، اما معتقد است که کی‌یف در حال حاضر هر آنچه را که برای میدان نبرد نیاز داشته باشد در اختیار  دارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و چهلمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر روسیه: آمریکا از ارزیابی حمله اوکراین به پل کریمه خودداری می‌کند

 آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، پنج شنبه حملات نیروهای مسلح اوکراین به پل کریمه را یک حمله تروریستی آشکار خواند و از سکوت مقامات آمریکایی در این باره انتقاد کرد.

سفیر در کانال تلگرام نمایندگی دیپلماتیک روسیه نوشت:  پل عبوری از روی تنگه کرچ مدت طولانی است که برای حمل و نقل کالا برای رفع نیازهای نیروهای مسلح روسیه مورد استفاده قرار نگرفته است. حمله ماه جولای به پل کریمه یک حمله تروریستی آشکار است که در نتیجه آن یک خانواده جان خود را از دست داده و دختر آنها یتیم ماند.

 آنتونوف اشاره کرد، واضح است که ضد حمله اوکراین شکست خورده است. در نتیجه آن ده‌ها هزار نفر جان باختند. در عین حال، فناوریهای نظامی غربی نه تنها اوضاع را بهبود نبخشیدند، بلکه تمام کاستی‌های خود را در میدان جنگ اوکراین نشان داده است.

این دیپلمات یادآور شد که نظرسنجی‌های عمومی در ایالات متحده نشان می‌دهد که نگرش  آمریکایی‌های عادی نسبت به انتقال دائمی سلاح به اوکراین منفی است و مخالفت با این اقدام در حال افزایش است.

روز گذشته شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ویدئویی از حمله به پل کریمه توسط کی‌یف در ماه جولای منتشر کرده و یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین این ویدئو را برای آنها مخابره کردند. این فیلم لحظات قبل از رسیدن پهپادهای دریایی به پل کریمه را ثبت می کند.

به عقیده یک سرهنگ بازنشسته و کارشناس نظامی روس، انتشار ویدئوی حمله اوکراین به پل کریمه به این دلیل انجام شد تا توجه جامعه جهانی را از شکست ضد حمله ارتش اوکراین منحرف سازد.

در اوایل ماه آگوست، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعتراف کرد که ارتش اوکراین در دو حمله تروریستی انجام شده به پل کریمه دست داشته است. پیش از آن، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین نیز  تاکید کرد که پل کریمه  هدفی است که باید نابود شود. 

قدردانی چین از تلاش‌های بلاروس برای حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین

لی شانگ فو، وزیر دفاع چین شب گذشته در دیدار با ویکتور خرنین، همتای بلاروسی خود در مینسک تاکید کرد که پکن همچنان به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین از طریق مذاکره پایبند خواهد بود و از تلاش‌های مینسک در این زمینه نیز قدردانی می کند. 

در چارچوب مذاکرات وزرای دفاع جمهوری بلاروس و چین، طرفین درباره برخی مسائل مورد علاقه در عرصه بین الملل و همچنین روند اوضاع در اوکراین بحث و تبادل نطر کردند.  وزیر دفاع چین  همچنین از همتای بلاروسی خود برای یک سفر رسمی به پکن دعوت کرد.

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین نیز در اوایل آگوست در گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده بود که چین به موضع بی طرفانه خویش در مورد اوکراین پایبند بوده و  دیدگاه واقع بینانه خود را در همه جا ابراز می کند و در رایزنی با همه طرفهای درگیر تلاش می کند تا مذاکرات صلح را ترویج کند.

اعتراف نماینده کنگره آمریکا به شکست تحریم‌های ضد روسی

مارجوری تیلور گرین، عضو مجلس نمایندگان کنگره آمریکا شب گذشته، چهارشنبه پس از انتشار گزارش بانک سوئیسی UBS درباره رشد ثروت در روسیه، به شکست تحریم‌های ضد روسی اعتراف کرد.

این نماینده کنگره در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا شکست خورده است.  ایالات متحده تاکنون ۱۱۳ میلیارد دلار به اوکراین ارسال کرد و همچنان هر ماه یک میلیارد دلار ارسال می کند. دیگر هیچ پولی باقی نمانده است.»

او تاکید کرد: «این در حالی است که روسیه ثروتمندتر می شود، در حالی که آمریکا تریلیون ها فقیرتر می شود.»

 روز  چهارشنبه، بانک سوئیسی UBS گزارشی را منتشر کرد که در آن اعلام شده روسیه به همراه کشورهایی مانند مکزیک، هند و برزیل بیشترین افزایش ثروت را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساندند (این گزارش در ادامه اخبار آمده است).

درخواست سفیر روسیه از آمریکا برای توقف شکار روس‌ها در کشورهای ثالث 

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن شب گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو از طرف آمریکایی می خواهند تا شکار اتباع روسی در کشورهای ثالث را متوقف کند. 

وی گفت: «روسیه همیشه با شکار روس‌ها در کشورهای ثالث توسط واشنگتن مخالفت کرده است. و خواستار پایان دادن به این عمل است. با این حال، دولت ایالات متحده  به زندگی در دنیای خود ادامه می دهد که بر اساس قوانین خود ساخته و منافع سایر کشورها را نادیده می گیرد. ما هرگز با این رویکرد موافق نخواهیم بود.»

آنتونوف همچنین از سیاستمداران و رسانه های آمریکایی خواست با سرنوشت زندانیان بازی نکنند و اجازه دهند مقامات ذیصلاح دو کشور با آرامش درباره آنها تبادل نظر کنند. این دیپلمات تاکید کرد که روسیه از بازگشت سریع تمامی شهروندان خود که در زندان‌های آمریکا نگهداری می شوند حمایت می کند و این مسئله را یک اولویت مطلق می داند. در این زمینه، گمانه زنی در مطبوعات آمریکایی مبنی بر اینکه روسیه گویا علاقه ای به بازگشت هموطنان خود در زندان در ایالات متحده ندارد، غیرقابل قبول است.

نیروی هوایی اوکراین: کی‌یف در سال جاری جنگنده F-۱۶ را دریافت نخواهد کرد

یوری ایگنات، مشاور فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین شب گذشته در برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که این کشور نمی تواند در پاییز یا زمستان امسال جنگنده های F-۱۶ آمریکایی را برای حفاظت از حریم هوایی خود که کی‌یف به آن امید زیادی داشت، دریافت کند. 

وی گفت: «متأسفانه، از قبل واضح است که ما نمی‌توانیم در طول پاییز و زمستان امسال با هواپیماهای F-۱۶ از اوکراین محافظت کنیم. امیدهای زیادی برای این هواپیما وجود داشت که بتواند واقعاً بخشی از پدافند هوایی شود و به ما در دفاع در مقابل حملات موشکی و پهپادی روسیه کمک کند، ولی حداقل در سال جاری چنین نخواهد شد.»

این مشاور تاکید کرد که خلبانان اوکراینی به زودی آموزش را آغاز خواهند کرد، زیرا "موضوع در حال پیشرفت است." در همان زمان، ایگنات نیاز به تقویت ابزارهای حفاظتی اوکراینی در برابر حملات پهپادها را یادآور شد. علاوه بر این، به نظر او، اوکراین باید سیستم دفاع هوایی خود را تقویت کند.

گفتگوی تلفنی بلینکن با ویلان آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه 

شبکه تلویزیونی سی ان ان شب گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با تفنگدار دریایی آمریکا - پل ویلان که در روسیه به جرم جاسوسی محکوم به زندان شده، تلفنی گفتگو کرده است. 

طبق این اطلاعات بلینکن  به ویلان گفت که باید ایمان خود را حفظ کند و  ایالات متحده هر کاری که ممکن است برای بازگشت سریع او به خانه انجام می دهد.

به گفته این منبع، این دومین بار است که بلینکن با ویلان صحبت کرده است. در عین حال، جزئیات چگونگی امکان برقراری تماس آنها فاش نشده است.

در اواسط ماه مه، رسانه‌ها گزارش دادند که دولت جو بایدن کاهش بخشی از تحریم‌های ضد روسیه را بررسی می کند تا روسیه را به آزادی دو آمریکایی بازداشت شده  - ایوان گروشکویچ، روزنامه نگار وال استریت ژورنال و تفنگدار دریایی پل ویلان تشویق کند.

تلاش کی‌یف برای دریافت دعوتنامه نشست سران گروه G۲۰ 

نیکولای توچیتسکی، معاون وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور در تلاش است تا برای اجلاس سران گروه ۲۰ در هند دعوت شود. 

وی شب گذشته به یک شبکه تلویزیونی گفت: ما و شرکایمان در تلاش هستیم تا در میان دعوت شدگان باشیم و برای این منظور با هند و سایر شرکای شرکت کننده در این اجلاس در تماس هستیم.

توچیتسکی تاکید کرد که کی‌یف فسخ توافق غلات را یک چالش جدی برای اقتصاد همه کشورهای جهان می داند و سعی دارد از جامعه بین الملل برای یافتن راهی برای صادرات غلات کمک بگیرد.

وزارت خارجه هند: زلنسکی به اجلاس G۲۰ دعوت نشده، زیرا اینجا شورای امنیت نیست

به گزارش روزنامه ایتالیایی ANSA، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه طی سخنرانی در جمع نمایندگان رسانه‌های بین المللی اعلام کرد که  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به اجلاس گروه G۲۰ که در دهلی نو برگزار می شود دعوت نشده است، زیرا این نشست به منظور رسیدگی به مسائل اقتصادی است و نه مسائل امنیتی جهانی، کاری که شورای امنیت سازمان ملل انجام می دهد. 

وزیر خارجه هند گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که کی‌یف را به G۲۰ دعوت نکنیم، زیرا این یک پلتفرم متمرکز بر رشد اقتصادی جهانی است، فقط این موضوع باید در کانون توجه اجلاس باقی بماند. گروه G۲۰ شورای امنیت سازمان ملل نیست و با مسائل امنیتی که اوضاع اوکراین به آن مربوط می شود، سروکار ندارد.

این دیپلمات همچنین روابط اقتصادی و سیاسی هند و اوکراین را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد که نخست وزیر هند اخیرا با زلنسکی دیدار کرده است.

این واقعیت که اوکراین به این اجلاس دعوت نشده بود در ژانویه سال جاری مشخص شد. با این حال، ولادیمیر زلنسکی همچنان تلاش می‌کند تا از طریق لینک ویدیویی در آن صحبت کند.

نشست سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳ در دهه نخست ماه سپتامبر در دهلی نو هند برگزار می شود. 

وزارت دارایی اوکراین از پرداخت یک سوم بودجه این کشور برای حقوق نظامیان خبر داد

وزارت دارایی اوکراین روز چهارشنبه گزارش داد که پرداخت هزینه پرسنل نظامی کشور حدود یک سوم کل هزینه های بودجه دولتی اوکراین برای هفت ماه اول سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. 

طبق این اطلاعات، در دوره زمانی ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۳، کل هزینه های نقدی صندوق عمومی بودجه دولتی ۱۶۴۰.۱ میلیارد (۴۴.۴ میلیارد دلار) بود و در ماه جولای هزینه ها به ۲۳۱.۸ میلیارد گریونا (۶.۲ میلیارد دلار) بالغ شد.

بیشتر از همه، در ساختار هزینه ها، برای پرداخت دستمزدها با رقم تعهدی - ۶۶۹.۹ میلیارد گریونا (۱۸.۱ میلیارد دلار) صرف می شود. از این مبلغ، ۵۱۸.۸ میلیارد گریونا (۱۴ میلیارد دلار) به پرسنل نظامی پرداخت شده است. همچنین ۲۷۶.۹ میلیارد گریونا (۷.۵ میلیارد دلار) برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین اختصاص یافت. هزینه ها شامل دستیابی به تجهیزات نظامی، سلاح، مهمات، محصولات دفاعی و تجهیزات حفاظت فردی است.

مشارکت ۴۵ هزار شهروند مسکو در جنگ اوکراین

سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت روسیه، روز چهارشنبه، اعلام کرد که تاکنون ۴۵ هزار نفر  از ساکنان مسکو  در درگیریهای نظامی در اوکراین شرکت کرده‌اند. به گفته وی، بخش قابل توجهی از آنها در حال حاضر نیز در آنجا هستند.

طبق گزارش شبکه راشاتودی، شهردار مسکو یادآور شد که حدود ۲۰ هزار نفر از ساکنان پایتخت داوطلب هستند و حدود ۵ هزار نفر دیگر نیز نظامی حرفه‌ای هستند.

پیش از این،  ژنرال نیکولای پانکوف، معاون روزیر دفاع  روسیه، گفت که در ۱۰ روز نخست ژوئن، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای انجام خدمت نظامی با این وزارتخانه قرارداد امضا کردند. از نوامبر سال ۲۰۲۲، داوطلبان در روسیه با پرسنل نظامی ارتش یکسان شده اند. از ژانویه تا اواسط ماه مه، ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ شهروند روس سرباز قراردادی و داوطلب شدند.

سارکوزی ایده بازگرداندن کریمه به اوکراین را یک توهم خواند

نیکلای سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با مجله فیگارو ابراز عقیده کرد که صحبت در مورد امکان بازگشت شبه جزیره کریمه به اوکراین تنها یک توهم است و امکان ندارد. 

این سیاستمدار تاکید کرد: وقتی صحبت از سرزمین کریمه می‌شود که تا سال ۱۹۵۴ متعلق به روسیه بوده و اکثریت جمعیت آن هنوز هم خود را روسی می‌دانند، فکر می کنم امکان هر بازگشتی صرفاً یک توهم است.

سارکوزی یادآور شد که البته برگزاری همه پرسی تحت نظارت جامعه بین المللی برای "تأیید وضعیت فعلی" ضروری است. وی همچنین پیشنهاد کرد که اقدامات مشابهی در مناطقی که به تازگی در ترکیب فدراسیون روسیه جای گرفته اند، انجام شود تا در نهایت موضوع بازگرداندن این مناطق به اوکراین حل و فصل شود.

علاوه بر این، سارکوزی تاکید کرد که اوکراین باید در رابطه با روسیه و اروپا یک کشور بی طرف باقی بماند، در غیر این صورت جایی برای آن در اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت و بروکسل با صحبت از ورود این کشور به اتحادیه، به کی‌یف امید واهی می‌دهد. 

حمایت سارکوزی از دیدگاه ماکرون برای حفظ گفتگو با روسیه 

نیکلای سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه از تمایل امانوئل ماکرون، رئیس دولت کنونی این کشور برای حفظ گفتگو با روسیه حمایت کرد. وی گفت: «این وظیفه رئیس جمهور فرانسه است که راه را برای گفتگو با روسیه باز نگه دارد. روسیه کشوری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.»

علاوه بر این، رئیس جمهور سابق یادآور شد که تشدید درگیری نظامی در اوکراین با تامین سلاح از طرف فرانسه و سایر کشورهای غربی تسهیل می شود. به نظر او، به همین دلیل، ممکن است وضعیت به زودی غیرقابل کنترل و خطرناک شود.

نیکلای سارکوزی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور فرانسه بود. او در سال ۲۰۱۲ برای انتخاب مجدد تلاش کرد، اما در مقابل رقیب خود، فرانسوا اولاند شکست خورد.

روسیه در زمره کشورهایی قرار گرفت که بیشترین افزایش ثروت را دارد

بانک سوئیسی UBS  در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۵ آگوست منتشر شد، اعلام کرده است که روسیه به همراه کشورهایی مانند مکزیک، هند و برزیل بیشترین افزایش ثروت را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساندند. 

بر اساس این سند، روسیه توانسته ثروت خود را به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد، علاوه بر این، تعداد میلیونرهای روسی نیز با ۵۶ هزار مورد افزایش به ۴۰۸ هزار نفر رسیده، در حالی که تعداد افراد فوق ثروتمند (افرادی دارای ثروت بیش از ۵۰ میلیون دلار) تقریباً به ۴ هزار و ۵۰۰ افزایش یافته است. 

این بانک این پیشرفت اقتصادی را با افزایش قیمت نفت توضیح می دهد که سطح رفاه در روسیه به شدت به صادرات آن بستگی دارد. 

طبق این گزارش، در عین حال، به عنوان مثال، ایالات متحده بیش از همه کشورهای جهان در طول سال گذشته ضرر کرد. ثروت ایالات متحده ۵.۹ تریلیون دلار کاهش یافته است. بنابراین، آمریکای شمالی و اروپا مجموعا ۱۰.۹ تریلیون دلار فقیرتر شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =