بازار ارز در نیمه دوم سال به کدام سمت و سو می‌رود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به افزایش درآمدهای نفتی نسبت به سال‌های گذشته و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، دست بانک مرکزی برای جلوگیری از شوک‌های ارزی در نیمه دوم سال باز است و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فشار ارزی نخواهیم داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجید شاکری اظهار کرد: از بین آمارهای اقتصادی که از سوی تیم اقتصادی دولت عنوان می شود، آمار کنترل رشد نقدینگی تاثیرگذارترین آمار اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

کاهش قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟/ سرمایه گذاران نگران آینده بازار

وی با بیان اینکه اثر روند قاطع کنترل رشد نقدینگی را به مرور در کاهش کنترل تورم‌های ماهیانه خواهیم دید، تصریح کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی همچنین از فشار بر تراز پرداخت‌ها نیز کم می‌کند.

شاکری تاکید کرد: برای اینکه کاهش رشد نقدینگی را تداوم ببخشیم، باید اقداماتی صورت گیرد تا شاهد شوک‌های ارزی جدید نشویم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، معمولا نیمه اول در مواجهه با شوک‌های ارزی وضعیت بهتری وجود دارد، چرا که به عنوان نمونه موعدهای تسویه در نیمه اول سال نیست و فشارها بیشتر در نیمه دوم سال رخ می‌دهد.

وی افزود: اگر کاهش نرخ رشد نقدینگی با شوک‌های غیرعادی ارزی همراه نشود، خیلی زود شاهد کاهش قابل توجه تورم نقطه به نقطه خواهیم بود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: برای اینکه در نیمه دوم سال شوک های ارزی  کنترل شود، باید عرضه ارز را تقویت کنیم. در این زمینه درآمدهای نفتی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، زیرا میزان کل فروش نفت بیشتر شده است. از طرف دیگر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران دست بانک مرکزی را در حوزه ارز با کیفیت برای تامین کالاهای اساسی باز تر خواهد کرد؛ بنابراین تمام این مسائل موجب خواهد شد تا شوک‌های ارزی مانند تسویه بین بانکی در ماه سپتامر را بدون هیچ مشکلی بگذرانیم.

شاکری اظهار کرد: بانک مرکزی برای اینکه با شوک‌های ارزی در نیمه دوم سال به خصوص در ماه‌های آذر یا بهمن به دلیل افزایش تقاضای ارز، مقابله کند، برنامه ریزی کرده است و چون دست بانک مرکزی در نیمه اول بازتر شده، به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی که صورت گرفته با مشکلی روبرو نشود.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی که همچون لوکوموتیو قطار بهبود شرایط اقتصادی ایران است، اگر با حدی از تعادل در تراز پرداخت ها از جمله نیمه دوم سال همراه باشد ( اگر چه کاهش رشد نقدینگی تاثیر زیادی در بهبود تراز پرداخت ها و عدم کسری حساب جاری خواهد داشت)؛ به نظر می‌رسد امسال سال بهتری باشد. 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: به طور کلی برای مناسبت‌های تقویمی در حوزه بازار ارز و اینکه هر سال در آذر و بهمن افزایش تقاضا داریم، باید فکر اساسی‌ شود که به عقیده من بانک مرکزی در حال حاضر به این سمت حرکت می کند و برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1194973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =