کاهش قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟/ سرمایه گذاران نگران آینده بازار

قیمت‌ها در بازار طلا و یکه مدت زمانی است که به ثبات نسبی رسیده است و روزانه شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در این بازار هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار طلا و سکه از سال گذشته تا به امروز روزهای پرنوسانی را تجربه کرده است، اما با آغاز سال جدید و ثبات نرخ ارز این بازار نیز به ثبات نسبی رسیده و قیمت‌ها روند کاهشی نیز داشته است. آینده بازار طلا و سکه سبب نگرانی تعدادی از سرمایه گذاران در این بازار شده است که آیا روند کاهشی قیمت‌ها تداوم خواهد داشت؟ و حتی افرادی که قصد ورود به این بازار را برای سرمایه گذاری دارند نیز از آینده بازار طلا و سکه نگران و در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

سکه و طلا دوباره ارزان شد/ رکود شدید بازار در کنار افت قیمت‌ها

در ۲۴ ساعت گذشته طلای ۱۸ عیار از کانال ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان به کانال ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید و با بررسی قیمت طلا در یک هفته گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت طلای ۱۸ عیار حدود ۳۱ هزار تومان کاهش داشته است.

برخی از کارشناسان این بازار معتقدند که این ثبات قیمت‌ها کوتاه مدت است و در آینده شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها خواهیم بود. حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه اظهار کرد: بازار طلای ایران متاثر از دو عامل طلای جهانی و نرخ ارز داخلی است.  قیمت طلای جهانی تحت تاثیر سری اتفاقات و بحران‌های سیاسی است، که در حال حاضر طلای جهانی در همان نرخ ۱۹۰۰ انسی در نوسان و ثبات است البته باتوجه تحولاتی که در اوکراین و ارتباط بین چین و آمریکا رخ می‌دهد  بر آینده طلای جهانی تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه فعلا نمی‌توان قیمت طلای جهانی را پیش‌بینی‌ کرد، تصریح کرد: نرخ ارز نیز در اقتصاد ایران به بحث آزادسازی منابع ارزی ایران و سایر کشورها بستگی دارد، بنابراین انتظار می‌رود نرخ ارز در آینده ثبات یا کاهش داشته باشد.

نصیری با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز تا حدودی سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد، تصریح کرد: دولت برای اینکه بتواند تورم ۴۰ درصدی را کنترل کند، نرخ ارز را به احتمال زیاد در همان کانال ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان کنترل خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین انتظار می‌رود قیمت طلا در شش ماه آینده با یک ثبات نسبی پیش برود مگر اینکه دچار بحران‌های سیاسی یا تحولاتی شویم که این اتفاقات را نمی‌توان پیش بینی کرد.

نصیری با بیان اینکه در نیمه دوم سال با رشد بازار سرمایه مواجه خواهیم بود، توصیه کرد: بهترین بازار برای سرمایه گذاری در وضعیت فعلی صندوق های طلاست زیرا ریسک نگهداری آن کمتر است و همان نوسانات طلا را نیز دارد. طلای آب شده و دست دوم نیز انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است.

همچنین نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در این باره بیان کرد: از ابتدای امسال رکورد سنگینی را در صنعت طلا شاهد بودیم، در دوران کرونا این میزان رکود و کاهش تقاضا را نداشتیم و امروز ٧٠ درصد از واحدهای تولیدی دچار مشکل شده‌اند.

وی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: باتوجه به کاهش قیمتی که از ابتدای سال بوده قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده مردم منتظر کاهش بیشتر نباشند، اما نمی‌توان نوسانات بازار ارز و اونس جهانی طلا را در صورت وجود، نادیده گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =