اتحادیه اروپا : اظهارنظر درباره پرونده جاسوس سوئدی در ایران به صلاح نیست

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این بلوک اظهارنظر درباره پرونده «یوهان فلودروس» تبعه کشور سوئد که به جرم جاسوسی در ایران محکوم است را به صلاح نمی‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «پیتر استانو» روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره آخرین وضعیت پرونده این محکوم سوئدی پرسید، افزود: ما معتقدیم که این به نفع یوهان [فلودروس] و تلاش‌های صورت گرفته توسط مقامات سوئدی، برای رهایی او از زندان است که ما تمام اقدامات خود را با احتیاط و محرمانه انجام دهیم. وی بر همین اساس تصریح کرد که اظهارنظرهای مداوم به صلاح پرونده وی نیست.

بیشتر بخوانید:

ستایشی: آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی / سرانجام ۲ جاسوس فرانسوی به کجا رسید؟

این درحالیست که رسانه‌های غربی با نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات سال گذشته، تبلیغات ضد ایرانی، انتشار گزارش‌های مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و حمایت از گروه‌های معاند را شدت بخشیده‌اند.

بر همین اساس نشریه آمریکایی نیویورک تایمز چندی پیش در تداوم جوسازی‌های منفی علیه ایران، ادعا کرد که یک شهروند سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است.

بر پایه این گزارش، یوهان فلودروس ۳۳ ساله اهل سوئد، بهار سال گذشته در سفری همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود راهی ایران و در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) ۲۰۲۲ در فرودگاه بازداشت شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش طی سخنانی اظهار داشت که برای آزادی نامبرده سرسختانه تلاش می‌کند. وی با این حال از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت اطلاعات ایران مرداد سال گذشته منتشر کرد، نامبرده به جرم جاسوسی محکوم است و در زندان به‌سر می‌برد. در این بیانیه آمده است: متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونان واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، به دقت تحت نظر مأموران زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت.

وزارت اطلاعات عنوان کرد: یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد.

وی بر اساس بیانیه وزارت اطلاعات «در پی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارت‌خانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد. این‌بار نیز و در کل مدت مأموریت آخر، تماس‌های وی با مرتبطانِ اشاره شده، تحت کنترل مستمر سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار داشت و بالاخره با تکمیل مستندات، در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد.»

وزارت اطلاعات با بیان اینکه متهم مذکور دارای سابقه سفر به اراضی اشغالی رژیم غاصب صهیونیستی پیش از عزیمت به ایران است، تصریح کرد که این وزارتخانه «هم‌چنان‌که پیش از این به کرات اعلام کرده است؛ امنیت کشور و آرامش مردم را خط قرمز خود دانسته و کوچک‌ترین تعدی نسبت به مرزهای امنیتی کشور را قاطعانه و فارغ از هیاهوی آوازه‌گران حرفه‌ای و همخوانِ غربی-صهیونیستی پاسخ می‌گوید. به‌ویژه به رژیم بدسابقه‌ی سوئد که تاکنون چندین جاسوس نیابتی برای رژیم اشغالگر قدس را پشتیبانی کرده است (همچون احمدرضا جلالی؛ جاسوس مسلم رژیم صهیونیستی و مجرم قطعی در شناسایی و ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور) و مأمن تروریست‌های جنایت‌کاری همچون منافقان و قاتلان مردم و کودکان بی‌گناه در رژه‌ی خونبار اهواز بوده است، هشدار می‌دهد که در صورت ادامه‌ی رویه‌ی جاسوسی نیابتی از سوی نهاد اطلاعاتی آن کشور و استمرار حمایت از قاتلان و جانیانِ سابقه‌دار، واکنش متناسب با آن را دریافت خواهد کرد.»

کد خبر: 1198207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =