دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

شعار «دانشگاه بدون دخانیات» مدتی است که از سوی برخی از دانشگاه‌ها کشور مطرح می‌شود؛ با این حال برخی کاربران فضای مجازی، تصاویری مبنی بر استعمال سیگار در این دانشگاه‌ها منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعتیاد؛ مرگ تدریجی آرزوها»، «ترک کنیم تا ترکمان نکنند» شعارهایی هستند که حتما در بیلبوردهای شهر دیده‌اید؛ شعارهایی که سعی می‌کنند شهروندان را به دوری از این بلای خانمان‌سوز دعوت می‌کنند، اما آمارها نشان می‌دهند اقدامات بازدارنده چندان هم موثر واقع نشده‌ است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه تهران نشان دانشگاه بدون دخانیات دریافت می‌کند

طبق آمار پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در شهریور ۱۴۰۲، حدود ۶۵ هزار معتاد متجاهر در سطح کشور شناسایی شده اما تعداد آنان باتوجه به ساماندهی عمده این معتادان در مراکز و کمپ های ترک اعتیاد،به ۵۰ هزار نفر رسیده است. متاسفانه آماری از ابتلای گروه‌های سنی مختلف به اعتیاد وجود ندارد، با این حال اگر در کوچه و خیابان قدم بزنید، جوانانی را می‌بینید که مشتری پر و پا قرص سیگار هستند، شاید اگر کمی دقت بیشتری به خرج دهید بتوانید آن‌هایی که اهل گل و حشیش هم هستند را شناسایی کنید. جوانانی که احتمالا بعضی‌هایشان دانشجو هستند و از روی کنجکاوی، مشتری دود  شده‌اند و در فاصله بین کلاس‌هایشان به دنبال جایی هستند که «نیکوتین از دست داده خونشان را جبران کنند!»

مسئولان از دهه ۸۰ تا کنون برای مقابله با اعتیاد، طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند، کارگاه آموزشی درباره مقابله با سوءمصرف موادمخدر برگزار کرده‌اند، در نشست تخصصی پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه را بررسی کرده یا طرحی ملی برای پیشگیری از مصرف مواد برای دانشجویان پزشکی تدوین کرده‌اند. دانشگاه بدون دخانیات یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاهی برای مقابله با اعتیاد بود، طرحی در سال ۹۵ با عنوان توسط دانشگاه تهران مبنی بر ایجاد محیط سالم در دانشگاه، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز تدوین و در سال ۹۸ به تصویب رسید. بر اساس دانشجویان و دانشگاهیان باید در ایجاد دانشگاه بدون دخانیات تلاش کنند.

برخی از دانشگاه‌های کشور نیز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند؛ بر اساس دفترچه های انتخاب رشته در کنکور سراسری سال ۹۸ و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸، چهار دانشگاه بجنورد، بوعلی سینا همدان، سمنان و گیلان به این طرح پیوستند. همچنین دستورالعمل اجرایی شدن طرح «دانشگاه بدون دخانیات» در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در تیر ماه 1402 ابلاغ شد.

 آن‌طور که پیداست دانشگاه تهران در اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات موفق بوده است، تا جایی که زهره عزیزی مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز از دریافت نشان دانشگاه بدون دخانیات از سوی سازمان بهداشت جهانی در مردادماه خبر داده بود، با این حال برخی از کاربران تویئت‌هایی را منتشر کرده‌اند که از مصرف دخانیات در این دانشگاه حکایت دارد.

کامران شیرازی فعال دانشجویی در صفحه توئیتر خود نوشت: دانشگاه تهران نشان دانشگاه بدون دخانیات دریافت می‌کند!! مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه تهران گفته در این دانشگاه هیچ دخانیاتی استعمال نمی‌شود! البته اگر سیگار را جزئی از دخانیات ندانیم شاید درست گفته باشد

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

یکی دیگر از کاربران توییتر با انتشار تصویری از سطل زباله پر از پاکت سیگار در صفحه توئیتر خود نوشت: این سطل زباله یک قهوه خانه یا قلیان‌سرا نیست؛ این سطل زباله خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران هست که به آن لقب دانشگاه بدون دخانیات داده‌اند! جوانی که عمرش پشت کنکور بی‌قاعده و قانون تلف شود، باید عاقبت به مصرف بی‌رویه دخانیات ختم شود!

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

کاربر دیگری در صفحه توئیتر خود نوشت: حداقل ته سیگارهای دانشگاه تهران را جمع کنید، بعد بگویید دانشگاه بدون دخانیات!

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

کاربر دیگری سیگار خود را در کلاه فارغ‌التحصیلی قرار داده و در صفحه توئیتر خود نوشته است: استفاده درست از کلاه دانشگاه بدون دخانیات!

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت
کاربر دیگری نیز در صفحه شخصی خود نوشته است: پلاستیک زباله چهار روز گذشته خوابگاه دو نفره یکی از دانشگاه‌های بدون دخانیات کشور

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

به گزارش ایسکانیوز، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باید اقدامات موثرتری برای پیشگیری از استعمال سیگار در فضای دانشگاه در نظر بگیرند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1198919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =