انواع بیماری‌های قلبی، ورزش درمانی خاصی دارد/ تاثیر سرد کردن بر سلامت بدن

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: بیماری قلبی می‌تواند از یک بی‌نظمی و آریتمی ساده تا بیماری‌های خیلی خاص باشد، بنابراین نمی‌توان گفت یک ورزش برای همه بیماری‌هاست.

جواد الماسی عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز از همدان، با بیان اینکه رشته فیزیولوژی قلب و عروق گرایشی از تربیت بدنی است و به ارتباط فعالیت ورزشی و سلامت قلب می‌پردازد، تشریح کرد: رسالت اولیه و اصلی رشته فیزیولوژی قلب پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق است و به بررسی تأثیر فعالیت ورزشی بر سلامت قلب و عروق، ارتباطات پیش بینی کننده افزایش عملکرد بیماری قلب و عروق، بررسی راهکارهای مختلف و پروتکل‌های تمرینی و تأثیر آن بر سلامت قلب و عروق و کاهش بیماری ‌های قلب و عروق می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

درباره اهمیت ضربان قلب در زمان استراحت بیشتر بدانید

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به تأثیر ورزش‌های هوازی و غیر هوازی بر عملکرد قلب و عروق، توضیح داد: دو ویژگی ورزش‌های هوازی و غیر هوازی شدت و مدت آن است. در ورزش هوازی یا ایروبیک زمان باید بیش از ۴۵ دقیقه و از نظر شدت میزان فشاری که فرد تحمل می‌کند باید سبک باشد و ورزش‌های بی‌هوازی یا آنایروبیک زمان کمتر و شدت بیشتر دارند.

وی تأکید کرد: افرادی که می‌خواهند سلامت قلب بهتر و بیماری کمتری داشته باشند بهتر است ورزش‌های هوازی را انجام دهند.

جواد الماسی فعالیت‌های ورزشی که پویایی بیشتری دارند را بر سلامت قلب و عروق مؤثرتر دانست و توضیح داد: انواع فعالیت ورزشی از جمله فعالیت‌های جسمی یا ذهنی مانند فوتبال و شطرنج با فعال کردن زنجیره‌های سیستم عصبی و هورمونی و تأثیر بر متابولیسم بدن، افزایش جریان خون، افزایش تولید متابولیت‌هایی مثل هورمون‌ها و سایر مواد مفید در بدن سبب بهبود شرایط جسمی و روحی می‌شوند.

وی افزود: افراد می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند انواع مختلف فعالیت‌های ورزشی مانند شطرنج که نیاز به فعالیت ذهنی دارد و یا فوتبال که نیاز به فعالیت جسمی و ذهنی دارد انجام دهند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیت ورزشی توصیه شده برای بیماران قلب و عروق باید با توجه به نوع بیماری قلبی، وضعیت فرد مبتلا و پیشرفت بیماری باشد، تشریح کرد: بیماری قلبی می‌تواند از یک بی‌نظمی و آریتمی ساده تا بیماری‌های خیلی خاص باشد، بنابراین نمی‌توان گفت یک ورزش برای همه بیماری‌هاست.

الماسی با اشاره به اهمیت انجام پیاده‌روی بر سلامت قلب و عروق، توصیه کرد: فعالیت‌های ورزشی روزانه منظم و طولانی مدت از جمله پیاده‌روی برای همه افراد توصیه می‌شود و برای بیماران قلب و عروق با توجه به نوع بیماری و شناخت آن می‌توان فعالیت ورزشی مؤثرتر را توصیه کرد.

وی در پایان با تأکید بر سرد کردن بدن در پایان فعالیت وزشی و ایجاد تعادل در بدن، توضیح داد: هنگام انجام فعالیت ورزشی ساختار ها و سیستم‌های بدن از نظر دما و تولید مواد اسیدی، جریان خون و میزان ضربان قلب در اوج قرار می‌گیرد و با سرد کردن، ضربان قلب، گرمای دفعی بدن، میزان اسید تولید شده آرام آرام به حالت اولیه بازگشته و بدن دچار شوک‌های مختلف استرسی نمی‌شود.

عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سرد کردن از ۵ دقیقه تا ۱۵ دقیقه متغیر است و به شدت فعالیت ورزشی فرد و میزان آمادگی او مربوط می‌شود، همچنین با سرد کردن بدن از حالت بی‌تعادلی به تعادل می‌رسد و عدم توجه به این موضوع سبب آسیب بدن در دراز مدت و کاهش کیفیت بازگشت بدن به حالت اولیه می‌شود.

خبرنگار: فاطمه امینی - مهدی میرزایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1199720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =