رضا رادفر معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره واگذاری بازنگری دروس دانشگاهی به دانشگاه آزاد اظهار کرد: تدوین دروس دانشگاهی در هر زمانی، بر اساس نیاز زمان خودشان انجام میشود. البته برخی رشتهها مانند علوم پایه بر اساس این منطق تعریف میشوند که دانشجو اطلاعات پایه لازم آن رشته را به دست آورد و سپس بر اساس آن پایه دانش خود را ارتقا دهد.
وی افزود: وقتی که سالها از زمان تصویب دروس میگذرد و و این دروس مطابق نیاز زمانه بازنگری نمیشوند، فاصله معنیداری بین آنچه که دانشجو یاد میگیرد و آن چیزی که در عمل در محیط جامعه اتفاق میافتد، شکل میگیرد. نتیجه این فاصله، این است که فارغالتحصیل دانشگاه نمیتواند در محیط واقعی کار نقش موثری بازی کند و تبدیل میشود به کسی که مدرک یک رشته را دارد؛ اما واقعا نمیتواند مسئلهای از صنعت، اقتصاد، فرهنگ یا جامعه حل کند.
رادفر خاطرنشان کرد: در این راستا، دانشگاه آزاد تصمیم گرفت پیشرو باشد و پیشنهاد داشتن اختیار عمل در زمینه بازنگری دروس را مطرح کرد. این اقدام گام موثری است که دانشگاه بتواند در دروس، سرفصلها و عناوین دانشگاهی منطبق با نیازهای جامعه تغییر ایجاد کند. دانشگاه آزاد به دنبال این است که یک کار واقعی را رقم بزند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد قصد دارد بازنگری دروس را با رشتههایی آغاز کند که نیاز جامعه هستند و سرفصلهای قدیمیتری نسبت به سایر رشتهها دارند و لازم است که بازنگری شوند.
وی تاکید کرد: به نظر من منظور از واگذاری بازنگری دروس به دانشگاه آزاد این است که این دانشگاه اختیار دارد در برخی از دروسی که جنبه اختیاری دارد و دروس جانبی هستند نه دروس اصلی و پایه، تغییر ایجاد کند. این تغییرات بیشتر سرفصلها را به فضاهای کارآموزی، کارورزی و ارتباط با صنعت نزدیک کند. به عبارت دیگر، هدف دانشگاه آزاد از گرفتن اختیار بازنگری دروس این است که ارتباط با صنعت را در اولویت دروس قرار دهد.
انتهای پیام/

نظر شما