تشدید ترس از ریزش‌ها در بازار سرمایه / دلالان از بازارها خارج شدند

کارشناسان اقتصادی معتقدند، به دلیل تشدید ترس از ریزش‌های بعدی در بازارهای مالی، خریداران و دلالان از این بازارها خارج شده‌اند و همین موضوع نیز منجر به کاهش معاملات و نوسان در این بازارها شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار ارز این روزها در حال نوسان است تا روند خود را پیدا کند، معامله‌گران ارزی معتقدند، هنوز خریدار و فروشنده بزرگ و جدی در بازار وجود ندارد و رفت و برگشت‌های دلار اطراف قیمت ۴۹ هزار تومان به واسطه حضور دلالان کوچک در بازار است.

بیشتر بخوانید:

دلار در نیمه دوم سال رشد چشمگیری نخواهد داشت / سلب اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه

در ‌حال‌ حاضر دلار در بازار تهران در میان دو محدوده حمایتی و مقاومتی ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان گرفتار شده است.

 بازارساز هنوز در حال مدیریت بازار است

برخی معامله‌گران فنی معتقدند، در دو هفته اخیر تمام اصلاحات در بازار ارز با عرضه نقدی بازارساز اتفاق افتاده است. در صورتی که عرضه دلار در بازار ارز باشد، قیمت به کف ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد و اگر عرضه کم شود، قیمت دلار به مقاومت ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان برخورد می‌کند. آن‌ها معتقدند، قیمت کنونی دلار، فروش ندارد. به نظر می‌رسد بازارساز هنوز در حال مدیریت بازار ارز است تا بتواند از نوسانات شدید دلار جلوگیری کند.

البته برخی دیگر از معامله‌گران بازار ارز می‌گویند، از انتهای هفته گذشته راه بازار ارز از بازار سکه و طلا جدا شده است. این روزها عده‌ای به دنبال افزایش قیمت دلار هستند تا نرخ اسکناس آمریکایی را به بالای مرز مقاومتی میانی خودش یعنی ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان ببرند. هدف بعدی این افراد تست مقاومت مهم ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومانی است.

این رفت و برگشت دلار، درحالی رخ داده است که بازار طلا و سکه با نگاه به بازار جهانی انس طلا بر مدار کاهش بودند. در هفته جاری نیز همین اتفاقات دوباره تکرار شده است.

به عقیده کارشناسان در حالی که دلار تقریبا ثابت بوده است، قیمت طلا و سکه با اونس طلا کاهشی شده و اگر دولت آمریکا تعطیل شود، قیمت اونس جهانی دست عوض می‌کند و وارد صعود می‌شود و به تبع آن طلا و سکه داخلی هم افزایشی می‌شوند.

دلار هرات قصد صعود دارد؟

در روزهای گذشته، دلار هرات در قیمت ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان شروع به کار کرده و با افزایش تا سطح مقاومتی ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان می رود و باز هم در شکستن این مقاومت ناکام مانده و در ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان کار خودش را به پایان رسانده است. البته قیمت دلار هرات در پشت خط به سمت حمایت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان حرکت کرده است.

تشدید ترس در بازار سکه

قیمت سکه در هفته دوم مهرماه، کانال ۲۷ میلیون را از دست داد و به کف سال ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و از این ناحیه حمایت شد. سکه در بازار تهران بین افزایش بازار دلار هرات و کاهش سکه و طلای آبشده مردد بوده است.

نکته بازار ارز و سکه، رفتار متفاوت طلای آبشده در کف جدید خود است. معامله ‌گران می‌گویند طلای آبشده در سال ۱۴۰۲ دوبار، به کف برخورد کرده و حبابش نیز منفی شده، اما الان حباب آن به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. کمترین قیمت سکه در سال ۱۴۰۲ حوالی ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و بازیگران معتقدند چون بازار نزدیک کف قیمت مهم است، فروش ندارد.

از نظر تحلیلگرانِ فنی، در شرایط کنونی خرید در بازار سکه پرریسک شده است و بازیگران بزرگ تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند. این دسته از سکه ‌بازان معتقدند سکه به لبه پرتگاه نزدیک شده و ترس وجود آنها را فرا گرفته است.

ارزش ذاتی سکه، بر اساس قیمت دلاری طلا جهانی، در دومین روز هفته ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که با قیمت نقدی در بازار ۵ میلیون تومان فاصله دارد.

* چرا خبر تعطیلی دولت آمریکا برای بازار داخل مهم است؟

مهمترین خبر این روزهای بازار ارز، سکه و اونس جهانی، احتمال تعطیلی دولت آمریکا و تصویب نکردن بودجه دولت آمریکا است. اگر دولت آمریکا تعطیل شود، روند اونس طلای جهانی معکوس می ‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد انس طلای جهانی بعد از نشست فدرال رزرو از ۱۹۴۰ دلار تا ۱۹۲۰ دلار کاهش داشت، بعد از آن در ۴ روز از ۱۹۲۰ دلار تا ۱۸۴۶ دلار ریزش کرد. با این اتفاق قیمت سکه دو کانال خود را از دست داد و طلای آبشده هم با کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تومانی به محدوده حمایتی مهم خودش رسید.

کارشناسان می‌گویند، اگر دولت آمریکا تعطیل شود، قیمت اونس جهانی دست عوض می‌کند و وارد فاز صعود می‌شود و به تبع آن طلا و سکه داخل هم افزایشی می‌شوند. اما کمتر از ۳ ساعت مانده به تعطیلی دولت بایدن، سنای آمریکا بودجه ۴۵ روزه را تصویب کرد.

مجلس سنای آمریکا شامگاه شنبه، لایحه بودجه ۴۵ روزه را تصویب کرد تا دولت این کشور به تعطیلی کشیده نشود؛ اما لایحه تصویب شده به ‌ویژه فاقد هرگونه بودجه برای کمک به اوکراین است. اگر این بودجه به ترتیب به تصویب کنگره و سنای آمریکا نمی‌رسید، دولت آمریکا باید از روز اول اکتبر (یکشنبه ۹ مهر) تعطیل می‌شد و کارمندان آن تا روشن شدن وضعیت بودجه، به خانه‌های خود می‌رفتند.

 تاثیر رکوردشکنی نرخ بهره بر بازار ارز و طلا

خبری که در شروع هفته جاری بیش از سایر خبرها مورد توجه قرار گرفت و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد، خبر افزایش نرخ بهره بین بانکی و شکست رکورد هشت ساله آن بود. بانک ‌ها برای پاسخگویی به نیازهای روزانه خود از یکدیگر قرض می‌کنند؛ استقراض بانک‌ها از یکدیگر ‌با ابزار نرخ بهره بین بانکی انجام می‌شود و نشان دهنده سطح عرضه و تقاضای کوتاه مدت پول در بازار بین بانکی است.

با افزایش عرضه یا کاهش تقاضای پول در بازار بین بانکی، نرخ بهره بین بانکی کاهش می‌یابد و مازاد تقاضای پول باعث رشد نرخ بهره بین‌ بانکی می‌شود. در چنین شرایطی رکوردشکنی نرخ بهره بین بانکی که به وسیله آن بانک‌ها از یکدیگر وام می‌گیرند، نشان می‌دهد که بانک‌ها در تامین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل هستند و میزان تقاضا از عرضه فراتر رفته است.

از طرفی چون بانک‌ها برای تامین هزینه‌ جاری خود دچار مشکل هستند و کاهش سرعت رشد نقدینگی در کشور در شرایطی که پایه پولی افزایش یافته، به دلیل کاهش ضریب فزاینده نقدینگی است. از نقطه نظر سیاست‌ های پولی با استفاده بانک مرکزی از ابزارهایی مانند کنترل ترازنامه، سیاست‌های انقباضی پولی و محدود کردن ارایه تسهیلات، رشد نقدینگی کاهش می‌یابد.

 سکه و طلا به بازارهای جهانی چشم دوخته‌اند

محمد صادقی، کارشناس اقتصادی، گفت: در روزهای اخیر یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، ناشی از ریزش قیمت طلای جهانی بوده است، البته کاهش تقاضا در بازار سکه می‌تواند ناشی از ثبات نسبی قیمت دلار در سنگر ۴۹ هزار تومان نیز باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سنگرگیری بازیگران ارزی در این مرز، باعث شده که سطح احتیاط در بازار سکه بیشتر شود و تعداد زیادی از خریداران سکه و ارز ‌خانه‌نشین شوند.

وی افزود: در شرایطی که قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار تومان تا ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان ‌در نوسان است، این قیمت اونس طلاست که پیشرو بازار سکه شده و به سکه ‌بازان خط ‌دهی می‌کند.

صادقی تاکید کرد: قیمت طلا جهانی در حال ‌حاضر در مرز مقاومتی ۱۸۳۰ دلار قرار دارد. در صورتی که طلا بالای آن تثبیت دهد، ممکن است سطح تقاضا برای خرید سکه امامی تاثیر ملموسی بپذیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر اونس طلای جهانی نتواند از سطح ۱۸۵۰ دلار عبور کند، ممکن است در برگشت با شکست سطح ۱۸۲۵ تا حوالی ۱۸۱۰ دلار کاهش یابد. این امر می‌تواند زمینه ‌ساز کاهش تقاضا برای سکه امامی شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1200551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =