پیش‌بینی بورس دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲

افت نماگرهای سهامی در دومین روز هفته با وجود اخبار مثبت نشان داد، بازار منتظر انتشار عملکرد 9 ماهه شرکت‌هاست. نگاه تکنیکال به شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد، دو سناریو پیش روی شاخص کل قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.30 درصد، معادل 6 هزار و 615 واحد، در سطح دو میلیون و 176 هزار و 102 واحدی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

بورس نزولی شد/ ریزش ۶۵۹۸ واحدی شاخص کل

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن نیز عملکردی موازی را به ثبت رساند؛ به نحوی که با کاهش 0.18 درصدی (معادل هزار و 332 واحد)، تا پله 758 هزار واحدی افت کرد.

شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد 0.25 درصدی، معادل 67.37 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 26 هزار و 413 واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، چهار هزار و 575 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را هم 8.1 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، خبر از خروج 409 میلیارد و 900 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

برآیند جریان معاملات دومین روز هفته با وجود اخبار مثبت در بازار، افت نماگرهای سهامی بود. این موضوع نشان می‌دهد اهالی بازار سرمایه منتظر گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها هستند و اخبار فعلی نظر آن‌ها را جلب نمی‌کند.

به طور کلی در حال حاضر، شیب رشد و نزول‌های شاخص‌های بورسی ملایم است که نشان از گام‌های احتیاطی و پرهیز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار از هیجان دارد. از منظر تکنیکال، پنج موج در صعود اخیر شاخص کل رخ داده و دو سناریو را پیش روی شاخص کل قرار داده است.

بورس

دو سناریوی پیش روی شاخص کل

سناریوی نخست مبنی بر اصلاح قیمتی تا خط روند صعودی (محدوده دو میلیون و 100 هزار واحدی) و برخورد با آن در محدوده زمانی 18 دی‌ماه و سپس آغاز لگ جنبشی روند صعودی است.

سناریوی دوم نیز اصلاح زمانی تا محدوده زمانی هشت تا 10 بهمن‌ماه را مطرح می‌کند. در این سناریو ارتفاع شاخص کل به سطوح زیر دو میلیون و 150 هزار نفوذ نخواهد کرد.

اینکه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در مسیر کدامیک از سناریوهای مطرح شده قرار گیرد در جریان روزهای آتی مشخص خواهد شد. از منظر تکنیکال، اصلاح قیمتی شاخص کل (سناریو اول) برای چشم‌انداز هفته‌های آتی بهتر است. چرا که با تخلیه قدرت فروشندگان و همچنین رسیدن RSI به مناطق امن، رشد بعدی این نماگر بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =