رشته حقوق، در صدر لیست علاقه‌مندی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان

رشته حقوق را می‌توان یکی از پرطرفدارترین و پرجمعیت‌ترین رشته تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برشمرد.

مرضیه پیله‌ور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان و مدیر گروه رشته حقوق این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز بیان کرد: مدیرگروه به عنوان یک عضو اجرایی دانشگاه باید در آن واحد بین سه گروه تعامل و هماهنگی ایجاد کند. گروه اول بخش اداری دانشگاه می‌باشد؛ مدیر گروه، زیر مجموعه‌ای از معاونت آموزشی دانشگاه محسوب می‌شود و باید با مقرراتی که از طریق معاونت آموزشی ابلاغ می‌شود هماهنگ باشد همچنین وی برای برنامه ریزی آموزشی با کارشناسان گروه و کارشناسان برنامه ریزی در ارتباط است. گروه دوم اساتید دانشگاه هستند؛ مدیرگروه مسئولیت هماهنگی لازم برای روز و ساعت هرکلاس را با استاد مربوطه بر عهده دارد. گروه سوم دانشجویان گروه هستند که مدیر گروه با توجه به کلاس های مورد نیاز دانشجویان در هر ترم، برنامه ریزی آموزشی جدید را تنظیم می‌کند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این موضوع که در حال حاضر گروه حقوق، ۷عضو هیات علمی و حدود ۵۰استاد مدعو دارد گفت: تمام اساتید دارای حداقل و حداکثر مجاز تدریس هستند. درخواست غیرمنطقی برخی دانشجویان برای ارائه کلاس بیشتر از ظرفیت مجاز تدریس برای برخی اساتید و یا ارائه کلاس کمتر از حد مجاز برای اساتید دیگر، گروه را با چالش روبه‌رو می‌کند.

پیله‌ور افزود: اساتید دانشگاه به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول اساتید هیات علمی هستند که با توجه به مقرارات و ضوابط دانشگاه، مدیر گروه موظف است حسب مورد حداقل یا حداکثر ظرفیت تدریس را برای این اساتید در نظر بگیرد و به گونه ای برنامه ریزی کند که دروس ارائه شده توسط اعضای هیات علمی، حتما توسط دانشجویان اخذ شود.

گروه دیگر اساتید مدعو دانشگاه (اساتید حق التدریسی) یا به اصطلاح جدید، دستیاران آموزشی هستند که هر گروه با توجه به نیاز آموزشی خود برای این اساتید دروسی را برنامه ریزی می‌کند. از آنجایی که معمولا این اساتید مسئولیت هایی در خارج از دانشگاه بر عهده دارند پس بنابراین زمان هایی که برای کلاس ارائه‌ می‌کنند زمان محدودی است به همین علت برنامه ریزی برای اساتید مدعو مقداری گروه را دچار چالش می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان بدون توجه به این موضوع که این مدیر گروه است که تشخیص می‌دهد هر استاد چه درسی را ارائه بدهد، با اساتید مورد نظر خود تماس میگیرند و تقاضای ارائه درس می‌کنند توضیح داد: یکی دیگر از چالش هایی که دانشجویان برای گروه ایجاد می‌کنند بحث افزایش ظرفیت کلاس‌ها است و با توجه به ظرفیت تعیین شده از طرف سازمان ظرفیت هر کلاس ۴۰ نفر می‌باشد که مدیر گروه باتوجه به تعداد دانشجویان میتواند ظرفیت هر کلاس را تا ۵۰ نفر افزایش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان توضیح داد: همچنین پنج نفر ظرفیت خاص برای دانشجویانی که به طور خاص به این کلاس ها نیاز دارند را می‌توان به هر کلاس اضافه کرد. در ترم جاری با موافقت رئیس دانشکده تصمیم بر این شد که افزایش این ظرفیت خاص تنها با نظر شورای آموزشی صورت بگیرد و دانشجویان دلایل خود را برای اتخاذ این ظرفیت خاص در برگه شورای آموزشی مطرح کنند و با بررسی شورای مذکور ظرفیت برای آنها اضافه شود. این دانشجویان اکثرا دانشجویانی هستند که ترم آخر هستند و در صورتی که این دروس را اخذ نکنند مجبور به گذراندن ترم اضافه و یا برداشتن درس به صورت معرفی به استاد می‌شوند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تاکید بر این موضوع که تداخل امتحانات مشکلی است که خود دانشجویان با رعایت نکردن چارت آموزشی برای خود به وجود می‌آورند. خاطر نشان کرد: دروس ارائه شده در چارت آموزشی رشته حقوق به صورت ترم به ترم برنامه ریزی شده است و عدم توجه دانشجویان به پیش نیاز هر درس هنگام انتخاب واحد، اخذ دروس مربوط به ترم های بالاتر توسط دانشجویان ترم های پایین‌تر (صرفا به علت اخذ درس با اساتید مورد نظرشان) و ارور ندادن آموزشیار هنگام اخذ دروس بدون گذراندن پیش نیاز آنها توسط دانشجو، گروه را با مشکلاتی مانند تداخل امتحانات و همچنین حذف درسی که هنوز پیش نیاز آن توسط دانشجو گذرانده نشده است توسط سایت دانشگاه، روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه ۹۰ عنوان درسی در رشته حقوق باید هر ترم ارائه شود افزود: زمانی که برای امتحانات در نظر گرفته شده ۱۰ روز است و ما باید برای هر روز امتحان ۹ عنوان درسی را در ۳ ساعت متفاوت تنظیم کنیم و عدم رعایت اخذ دروس طبق چارت آموزشی باعث تداخل امتحانات دانشجویان می‌شود. این موضوع ارتباطی با برنامه ریزی آموزشی ندارد بلکه با انتخاب واحد خود دانشجو مرتبط است.

وی در رابطه با ثبت نشدن نام اساتید در سامانه آموزشیار بیان کرد: برنامه ریزی ترم جاری از ماه‌ها قبل با اساتید حق‌التدریس قبلی صورت گرفته بود و در آموزشبار ثبت شده بود و تا حدودی برای دانشجویان قابل روئیت بود و تنها ۲۰ درصد کلاس‌ها بدون نام استاد بود اما طبق دستور العمل جدیدی که از طرف سازمان صادر شد کد تمامی اساتید مدعو لغو شد. این موضوع باعث لغو تمام برنامه ریزی های قبلی گروه شد و برنامه ریزی جدید بر اساس طرح جدید سازمان که مبنی بر دستیاران آموزشی (اساتید مدعو) و هیات علمی وابسته مطرح شد صورت گرفت.

مرضیه پیله‌ور علت تغییر متعدد برنامه ریزی آموزشی ترم جاری را این چنین دانست: با معرفی اساتید حق التدریسی جدید از طرف سازمان ما باید برنامه‌ریزی قبلی را باتوجه به روز و ساعت پیشنهادی اساتید جدید هماهنگ می‌کردیم که طبیعتا باعث تغییراتی در برنامه‌ریزی آموزشی ترم جدید شد. همچنین دانشگاه موظف به انجام مصاحبه علمی نسبت به اساتید مدعو جدید بود و نتایج حاصله از این مصاحبه علمی هم باعث تغییراتی در برنامه ریزی گروه‌ها شد. کارشناسان برنامه ریزی برای ثبت کد اساتید در سامانه به مشکل برخورده بودند و این موضوع باعث شد که برخی دروس بدون نام استاد در آموزشیار ثبت شود.


خبرنگار: مریم گرجی - مهدی میرزائی

کد خبر: 1200876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =