اطلاعات حساس زیردریایی‌های اتمی آمریکا فاش شد

رسانه‌های آمریکایی از اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا در افشای اطلاعات حساس و بسیار مهم مرتبط با زیردریایی‌های اتمی آمریکا و توانایی این زیر دریایی‌ها پرده‌برداری کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، منابع آگاه به شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی‌نیوز» و روزنامه «نیویورک تایمز» گفته‌اند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از ترک منصب ریاست‌جمهوری خود در کاخ سفید، ظاهراً اطلاعات بسیار حساسی را درباره زیردریایی‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا با یک میلیاردر استرالیایی که از اعضای عمارت مارآلاگو» خود در پالم بیچ فلوریدا بوده  به اشتراک گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

حمایت ترامپ از بایدن/ جو زیاد هم پیر نیست فقط...!

بر اساس این گزارش، ترامپ در افشای اطلاعات خود به این فرد که «آنتونی پرات» نام دارد به مواردی مانند این‌که زیردریایی‌های آمریکایی چه تعداد کلاهک را می‌توانند حمل کنند وهمچنین فاصله‌ای که این زیردریایی‌ها قادرند بدون امکان رهگیری به زیردریایی‌های روسی نزدیک شوند، اشاره کرده است.

نیویورک تایمز ادامه داد که ترامپ در جریان گفت‌وگوی خود با آنتونی پرات در اوایل آوریل ۲۰۲۱، این اطلاعات را به اشتراک گذاشته و آن را فاش کرده است.

اقدام غیرقانونی ترامپ به دفتر «جک اسمیت» بازپرس ویژه پرونده‌های ترامپ، گزارش شده است. پیشتر اسمیت، ترامپ را به سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده دولتی هم متهم کرده بود و اکنون دادستان‌ها و مأموران اف‌بی‌آی هم دو بار پرات را به دلیل اظهارات اخیر ترامپ مورد بازجویی قرار داده‌اند.

«استیون شنگ»، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ برای سال ۲۰۲۴، در پاسخ به سؤالاتی که در این باره از وی پرسیده شده ، گفته است: «این نشت غیرقانونی اطلاعات از منابعی می‌آید که از اطلاعات کافی برخوردار نیستند. وزارت دادگستری آمریکا باید روند نشت اطلاعات که خودش یک جرم است را پیگیری کند و از پیگیری اتهامات واهی علیه ترامپ در عین حال که می‌داند او کار اشتباهی نکرده خودداری کند. ترامپ همیشه بر مبنای حقیقت و شفافیت رفتار کرده و طبق قانون عمل کرده است».

ای بی سی نیوز   گزارش خود در این رابطه نوشت کهاین افشای اطلاعات حساس زمانی رخ داده است که پرات به ترامپ عنوان کرده استرالیا باید از آمریکا زیردریایی بخرد و ترامپ که گویا از این موضوع هیجان زده شده و استقبال کرده است، شروع به ارائه اطلاعات درباره زیردریایی‌های آمریکایی کرده است.

طبق گزارشات منتشر شده، ترامپ حتی تعداد کلاهک‌هایی که زیردریایی‌های آمریکا حمل می‌کنند و این‌که چه مدت بدون امکان رهگیری و شناسایی می‌توانند به زیردریایی‌های روسی نزدیک شوند را با این فرد به اشتراک گذاشته است.

این گزارش ادامه می‌دهد، با این حال گفته شده در جریان این گفت‌وگوها و دیدارها ترامپ هیچ سند دولتی را به وی نشان نداده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که پرات بعد از گفت‌وگو با ترامپ این اطلاعات محرمانه را با ۴۵ نفر دیگر از طریق مکالمه تلفنی و ارسال ایمیل درمیان گذاشته است که برخی از این افراد، روزنامه نگار بوده و برخی دیگر از مقامات سیاسی استرالیایی، از جمله سه نخست وزیر سابق این کشور هستند.

پرات جز ۸۰ نفری است که دفتر جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده‌های ترامپ برای حضور در دادگاه ماه مه در فلوریدا جهت ارائه شهادت علیه ترامپ شناسایی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =