آفت سیاست‌گذاری جزیره‌ای در حوزه آموزش دانشگاهی/ سیاست گذاری آموزش عالی کشور، مبتنی بر تقاضای اجتماعی شکل گرفته است

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه در اغلب کشورهای دنیا یک وزارت آموزش وجود دارد که سیاستگذاری را از پیش‌دبستانی تا دوره دکتری انجام می‌دهد، گفت: از نظر ساختاری در حوزه سیاستگذاری آموزشی مشکلات اساسی و جدی داریم چرا که نهادهای تصمیم‌گیرنده به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و باید در این زمینه بازنگری صورت بگیرد.  

صادق ملکی‌آوارسین؛ عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: سیاستگذاری آموزش عالی در کشور ما از مجلس شورای اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گرفته تا وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه حاکمیتی و دولتی دارد و همگی اینها به نوعی متولی و نقش‌آفرین هستند. 

بیشتر بخوانید: 

سردرگمی ذی‌نفعان آموزش عالی به دلیل تعدد و تضاد نهادهای تصمیم‌گیرنده

وی تعدد مراجع تصمیم‌گیرنده را یکی از آسیب‌ها و چالش‌های سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی دانست و گفت: از نظر ساختاری در حوزه سیاستگذاری ما مشکلات اساسی و جدی داریم چرا که هماهنگی بین این نهادهای تصمیم‌گیرنده بسیار دشوار است و باید در این زمینه بازنگری صورت بگیرد. 

ملکی ادامه داد: در موضوع کنکور شاهد بودیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه را به اجرا گذاشت و از طرف دیگر مجلس یک ماده واحده را تصویب کرد و سپس توسط شورای نگهبان رد شد بنابراین در چنین وضعیتی متولی اصلی تدوین سیاست‌ها و اهداف بخشی و ماموریت‌ها و انتظارات آموزش عالی کشور مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در اغلب کشورهای دنیا یک وزارت آموزش وجود دارد که از پیش‌دبستانی تا دوره دکتری سیاستگذاری را انجام می‌دهد،تصریح کرد: در کشور ما آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت بهداشت، سازمان فنی و حرفه ای و.. داریم و نمی‌دانیم که از آموزش عالی چه می‌خواهیم و نیرویی که تربیت می‌کنیم برای کدام بخش است؟

ملکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فلسفه آموزش عالی روشنی نداریم، گفت: مسیر منطقی مدون در حوزه سیاستگذاری آموزش عالی تا کنون نداشته‌ایم هر چند که اسناد بالادستی وجود دارند؛ دستگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای سیاستگذاری می‌کنند و آن انتظاری که ما از آموزش عالی داریم محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری آموزش عالی در کشور ما مبتنی بر تقاضای اجتماعی است، ادامه داد: در دهه های گذشته به دلیل تقاضای اجتماعی ناچار شدیم زیرنظام های آموزش عالی متعددی را از جمله غیرانتفاعی، پیام نور،دوره‌های دوم شبانه،پردیس و... را ایجاد بکنیم که این گستردگی کمی سبب شد توجه به بعد کیفی آموزش عالی و توجه به آموزش نیروی انسانی ماهر و توانمند و خلاق مغفول واقع شود و در حال حاضر ما با یک تورم مدرک تحصیلی و بیکاری در جامعه مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطرنشان کرد: سیاستگذاران ما یک برنامه توسعه حرفه ای که بتوانند این دانش و مهارت را در سطوح مختلف آموزش عالی برای دانشجویان فراهم بکنند مطرح نکرده‌اند.

تولید علم را با تولید مقاله اشتباه گرفته‌ایم/ضرورت توجه به آموزش عالی مسأله‌محور 

وی افزود: یکی از مشکلات امروز آموزش عالی این است که تولید علم را با تولید مقاله اشتباه گرفته‌ایم. دغدغه امروز استاد ما تولید مقاله است و آموزش و تدریس با کیفیت به دانشجویان فراموش شده است بدین صورت که استاد برای ارتقا و خروج از رکود علمی به مقاله روی می آورد و این مقاله نیز بدون اینکه به فناوری و یا حل مساله در جامعه منجر شود برای امتیازات است و بخش اعظم انرژی دانشگاه ها صرف فعالیت های تحقیقاتی این چنینی می‌شود که تولید علمی در برندارد.

ملکی با تاکید بر آموزش عالی مساله محور خاطرنشان کرد: هر چند تا کنون اقدامات خوبی انجام شده است اما هنوز بدنه آموزش عالی کشور ما در این زمینه مشکل دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری ها در حوزه آموزش عالی تا به امروز داری یک رویکرد متمرکز از بالا به پایین بوده اند، اضافه کرد:نخبگان و افرادی که در لایه‌های پایین نظام آموزش عالی هستند، مجریان و اساتید ما در این سیاستگذاری ها نقش پررنگی نداشته اند و ضروری است که در حوزه سیاستگذاری یک نگاه از پایین به بالا هم شناسایی کنیم. 

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: زمانی که یک آیین نامه ارتقا به رغم تمام تفاوت ها در زمینه امکانات و تجهیزات، تشکیلات و... برای همه دانشگاه ها نگاشته میشود از همه انتظارات یکسان شکل میگیرد که شدنی نیست در صورتی که اگر در سیاستگذاری ها به مسائل بومی و واقعیتهای موجود در استانها و دانشگاه های مختلف توجه کنیم سیاستگذاری های ما واقعی و قابل تحقق است اگر نه در همان حد سیاسیت باقی می‌مانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در امتداد یکدیگر هستند، بیان کرد:اگر آموزش و پرورش تضعیف شود دانشگاه هم تضعیف میشود بنابراین  اگر به دنبال ایجاد یک دانشگاه توانمند هستیم دولت باید رویه های خود در ارتباط با آموزش و پرورش را تغییر دهد.

ملکی اضافه کرد: امروز در آموزش و پرورش نیروهای بازنشسته، سربازمعلم و بعضا غیرمتخصص به کار گرفته میشود که قطعا تصمیمات این‌چنینی و کیفیت آموزش اثر خود را در دانشگاه خواهد گذاشت و اینها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و ما نمی‌توانیم سیاستگذاری مستقلی نسبت به آموزش کشور داشته باشیم.  

انتهای پیام/ 
 

کد خبر: 1200996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهاد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      0 0
      آقای دکتر ملکی اورسین که خودشان دانشگاه غیرانتفاعی سراج تبریز را تاسیس کردن الان که می‌بینند که دانشگاه های دولتی جلوشان هست میخواهند که آنها بسته شوند ودانشگاه سراسری و دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی را برا خودشان رقیب می بینند