حمایت مالی دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانشجویی کافی نیست / ضرورت بهره‌گیری از نظرات کارشناسی اساتید

دانشجوی موفق در زمینه تولید توربین بادی با بیان اینکه حمایت‌های دانشگاه‌ها از راه اندازی کسب و کار دانشجویی کافی نیست، گفت: دانشگاه از دانشجویان در زمینه رساندن ایده‌شان تا مرحله اثبات فناوری حمایت نمی‌کند.

مرتضی حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راه‌اندازی کسب و کار دانشجویی اظهار کرد: من به همراه چندین نفر از همکلاسی‌هام پس از نیاز سنجی، تحلیل بازار و طراحی مدل کسب و کار و با توجه به علاقمندی تصمیم به ساخت مولد برق بادی گرفتیم. 

بیشتر بخوانید:

چه زمانی برای آغاز کسب و کار دانشجویان مناسب است؟ / ۱۷ درصد آمریکایی‌ها کار خود را در دانشگاه شروع می‌کنند

مراحل طراحی تا تولید توربین بادی توسط دانشجویان

وی با بیان اینکه پژوهشکده‌ای در حوزه انرژی‌های نو (انرژی‌های بادی و خورشیدی) فعالیت دارد، گفت: بنده در دوران دانشجویی با این پژوهشکده آشنا شدم و همکاری داشتم. من به بومی سازی تکنولوژی بادی علاقه داشتم و در این حوزه پژوهش می‌کردم. به این معنا توربین‌های خارجی را مهندسی معکوس کرده و اطلاعات آن را داده برداری می‌کردم. در نتیجه با فرایندهای تولید و نحوه کارکرد این توربین‌ها آشنا شدیم.

حسینی گفت: من و چند تا از همکلاسی‌ها در سال ۹۹ به این نتیجه رسیدیم که با چند نفر از اعضای پژوهشکده انرژی دانشگاه فردوسی یک تیم تحقیق و توسعه تشکیل دهیم تا توربین‌های سایز کوچک را  طراحی و تولید کنیم. با توجه اینکه توربین‌های کشور در 2 سایز توسط  2 شرکت تولید می‌شود. بیشتر مردم توانایی خرید توربین‌های سایز بزرگ و متوسط را ندارند. بنابراین اگر بخواهیم انرژی‌های نوین را نهادینه کنیم، باید مردم بتوانند با هزینه نسبتا اندک آن را تهیه کنند.

تولید کننده توربین بادی افزود: بنابراین این ایده به ذهنمان رسید که روی تحقیق و توسعه توربین‌های بادی سایز کوچک کار کنیم. البته از آنجایی که در ایران سوخت ارزان است، توجیه اقتصادی این مدل پروژه‌ها سخت بوده و خیلی صرفه اقتصادی نداشت. بنابراین صادرات این محصول در اولویت کار ما قرار گرفت؛ چراکه بازار صادرات در کشورهای همسایه وجود دارد. افغانستان به علت زیرساخت‌ها ضعیف در حوزه انرژی و برق، بازار فروش مناسبی برای محصولات ما بود. در حوزه داخلی هم در مکان هایی در کشور دور از شبکه هستند و از جایی که هزینه انتقال شبکه برق سراسری زیاد است، خرید توربین بادی برای دولت صرفه اقتصادی دارد.

حسینی گفت: همکاری با پژوهشکده دانشگاه فردوسی و مهندسی معکوس نمونه‌های خارجی، تجربه مناسبی بود و بسیار کمک کرد تا یک پلتفرم مناسب طراحی کنیم؛ چراکه این مدل درصد بومی سازی و فناوری داخلی سازی نسبتا قابل قبولی دارد. 

حمیات دانشگاه از کسب‌وکار دانشجویی کافی نیست

وی درباره چالش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار دانشجویی عنوان کرد: در مرحله نخست ایده ساخت توربین را به یک شرکت اقتصادی ارسال کردیم، آن گروه نیز طرح را پذیرفت و هزینه‌های ساخت را تقبل کرد. 

این طراح کسب و کار دانشجویی با بیان اینکه هزینه‌های راه اندازی کسب‌وکار دانشجویی به ویژه در حوزه انرژی زیاد است، گفت: مرحله تحقیق و توسعه و ساخت مدل آزمایشگاهی جزو پرهزینه‌ترین مراحل راه‌اندازی کار است. 

وی اضافه کرد: ما برای راه اندازی کسب و کار و تولید محصول به چندین میلیارد تومان نیاز داشتیم که یک شرکت پرداخت این هزینه را بر عهده گرفت؛ البته ما خوش شانس بودیم که با این شرکت همکاری داشتیم. 

حسینی با بیان اینکه حمایت‌های دانشگاه‌ها از راه اندازی کسب و کار دانشجویی کافی نیست، گفت: دانشگاه از دانشجویان در زمینه رساندن ایده‌شان تا مرحله اثبات فناوری حمایت نمی‌کند. به این معنا که کمک آنها بیشتر معنوی یا آموزشی برای بازار یابی است. دانشگاه نهایت حمایت مالی که انجام می‌دهد در حد ۵۰۰ میلیون است.

توجه به بازار کار 

این دانشجوی رشته مهندسی مکانیک به دانشجویانی که قصد راه اندازی کسب و کار دارند، پیشنهادی کرد که  در انتخاب شغل و بازار فروش آن حساست ویژه‌ای داشته باشند، یعنی تولیدی داشته باشند که سرمایه دار برای آن به راحتی پیدا شود. البته دانشجویان باید دقت کنند که در مرحله نخست حتما طرح خود را با اساتید مطرح کنند و از نظرات کارشناسی آنان نیز بهره ببرند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1201621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =