آتیلا پسیانی هنرمندی در اوج شکوه و محبوبیت که در تاریخ ماندگار شد + فیلم

آتیلا پسیانی جزو آن دسته هنرمندانی بود که در اوج شکوه و محبوبیت ماند و در تاریخ ماندگار شد. او پس از طی یک دوره بیماری در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، آتیلا پسیانی هنرمندی در اوج شکوه و محبوبیت که در تاریخ ماندگار شد. او در تاریخ 10 اردیبهشت سال 1336 در خانواده‌ای هنرمند در تهران به دنیا آمد. مادرش جمیله شیخی از هنرمندان بزرگ عرصه هنر بود.

بیشتر بخوانید:

مراسم تشییع پیکر آتیلا پسیانی از مقابل تالار وحدت در پهنه رودکی + فیلم

پسیانی بازی در تئاتر را از سال‌های نوجوانی و با همراهی مادرش آغاز کرد و در سال 1360 با فیلم عفریت وارد عرصه سینما شد و در سنین جوانی و بزرگسالی به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر ایران تبدیل شد.

پسیانی گزیده‌کار نبود و وسواس‌ چندانی برای انتخاب نقش به خرج نمی‌داد اما سعی می‌کرد در هر حضورش (کمدی باشد یا تراژدی، یک دقیقه باشد یا نقش اول) از عهده کار به خوبی برآید. این گستردگی فعالیت باعث شد تا او به چهره نزدیک تقریبا تمام جریان‌های هنری تبدیل شود.

پسیانی در طی حدود ۵ دهه فعالیتش به‌نوعی خود را وقف هنر این سرزمین کرد و با وجود پرکاری، هیچ‌گاه حاشیه‌ای را رقم نزد که این خود باعث محبوبیت دو چندانش شده بود.

و به‌خاطر همین مبنای محبوبیت بود که وقتی تصویری جدید از این بازیگر در مراسم نکوداشتش منتشر شد، موجی از نگرانی در فضای هنری و جامعه به وجود آمد.

 دیدن چهره‌ای رنجور از مردی که در تمام این سال‌ها، فقط کار کرد و هیچ حاشیه‌ای نداشت، دل بسیاری از دوستداران هنر را به درد آورد.

آتیلا پسیانی تا قبل از ظهور بیماری‌، بازیگر پرکاری بود؛ بیش از ۷۵ فیلم و تله‌فیلم بازی کرد، بیش از ۶۰ سریال تلویزیونی و نمایش خانگی را تجربه کرد و بیش از ۴۰ تئاتر و تله‌تئاتر را به روی صحنه برد.

کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «هیوا»، «گاوخونی»، «آب و آتش»، «شام آخر»، «فرزند صبح»، «دو زن»، «آتش بس»، «مادرانه»، «دیوار»، «زیر پای مادر»، زیر هشت، رستگاران بخشی از آثاری هستند که در همکاری با بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای ایران از او به یادگار مانده است.

سرانجام، پس از طی یک دوره بیماری اتیلا پسیانی در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲در سن ۶۶ سالگی در فرانسه از دنیا رفت و بعد از ۲۲ سال در کنار مادرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =