محمد الضیف مرموزترین فرمانده حماس/ طراح عملیات «طوفان الاقصی» را بیشتر بشناسید

محمد الضیف یکی از فرماندهان بلندپایهٔ حماس است که به عنوان فرمانده گردان‌های عزالدین قسام فعالیت می‌کند. اسرائیل او را «دشمن شماره ۱» خود و مسئول جان کشته شدگان اسراییلی زیادی می‌داند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، طراح طوفان الاقصی؛ مرد جان سخت فلسطین؛ محمد الضیف. او مردی نام آشنا برای صهیونیستهاست که در آخرین هنرنمایی خود فرماندهی عملیات طوفان الاقصی در مبارزه با اشغالگران قدس را بر عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید:

طوفان الاقصی| شلیک موشک عیاش به حیفا/ روسیه به دنبال آتش بس انسانی در غزه است

نام اصلی او «محمد دیاب ابراهیم المصری» معروف به «ابو خالد» است که در سال ۱۹۶۵ در اردوگاه خان‌یونس در نوار غزه به دنیا آمد. او در القسام به خاطر رفتن از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر در جریان تعقیب‌ وگریزهای دهه نود، «الضیف» یعنی مهمان خانه مردم لقب گرفت.

ضیف در دانشگاه اسلامی غزه در رشته زیست‌شناسی مشغول به تحصیل شد و کار خود را با فعالیت‌های دانشجویی آغاز کرد. او پس از مدتی یک گروه تئاتر راه‌اندازی کرد که اولین گروه هنری تئاتر در نوار غزه بود.

جان سخت فلسطینی‌ها در سال ۱۹۸۷ به جنبش اخوان المسلمین پیوست که جنبش حماس از آن سربرآورد، سپس با یحیی عیاش طراح عملیات‌های استشهادی رابطه دوستی برقرار کرد.

او بعد از ترور عیاش در سال ۱۹۹۶ فرماندهی عملیات انتقام مقدس را برای گرفتن انتقام خون رفیق خود بر عهده گرفت و اعلام کرد دروازه‌های جهنم به روی صهیونیست‌ها باز شده و نشان داد که تهدیداتش را عملی می‌کند.

اسرائیلی‌ها بمب‌گذاری‌های بعد از ترور عیاش را به محمد الضیف نسبت می‌دهند.

همچنین، ضیف یکی از ۳ طراح اصلی موشک‌های قسام است و حفر شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در غزه از دیگر کارهای ویژه او به شمار می رود.

کابوس اسرائیلی‌ها سال ۲۰۰۲ وقتی صلاح شحاده فرمانده عملیات‌های عزالدین قسام به شهادت رسید، رهبری نظامی حماس را برعهده گرفت.

او در بازه زمانی ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ با عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله ارتباط بسیار نزدیکی داشت.

اسرائیلی‌ها تا امروز بارها و بارها برای ترور ضیف تلاش کرده و ناکام مانده و در نهایت ناتوانی در عملیاتی سال ۲۰۱۴ همسر و فرزندان او را به شهادت رساندند.

توانایی ضیف در فرار از سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل به او لقب مردی با ۹ جان داد. برخی جنگ بیت‌القدس را عاملی برای بر سر زبان‌ها افتادن محمدالضیف می‌دانند.

تنها عکس رسمی که از کابوس اسرائیلی‌ها در گردش است بیش از بیست سال قدمت دارد. هیچ تصویر جدیدی از او رویت نشده و شایعاتی درباره ویلچرنشین شدن او وجود دارد.

اسرائیل ضیف را «دشمن شماره ۱» خود و مسئول جان کشته شدگان اسراییلی زیادی می‌داند تا جایی که نزدیک به سه دهه می‌شود که نام او را در فهرست «تحت تعقیب‌شدگان» خود قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201982

برچسب‌ها