ضرورت تدوین سند تحول و تعالی نظام آموزشی کشور/ آموزش عالی با یک مدل ۶۰ ساله در حال اداره شدن است

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه باید یک سند تحول و تعالی در کل حوزه آموزشی کشور تدوین شود، گفت: آموزش عالی ما بر اساس یک مدل ۶۰ یا ۷۰ ساله در حال اداره شدن است و هیچ گاه احساس نکردیم که از یک نقطه به بعد باید تحول ایجاد کنیم.

مهدی سلطانی‌فر؛ معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: مهمترین آسیب این است که ما نسخه آموزش عالی را به گونه ای می‌پیچیم که با نسخه بازار کار کاملا متفاوت است به طور مثال در شهر سمنان از بعد مسافت فاصله مجموعه دانشگاهی این شهر با شهرک های صنعتی شاید یک کیلومتر هم نباشد اما واقعیت این است که اینها از نظر تعامل فرسنگ‌ها با یکدیگر فاصله دارند و هر کدام کار خود را انجام می‌دهند.    

بیشتر بخوانید:

آفت سیاست‌گذاری جزیره‌ای در حوزه آموزش دانشگاهی

وی ادامه داد: توسعه آموزش عالی ما به دلیل عدم وجود سیاستگذاری مستقل بر اساس آمایش درست صورت نگرفته و این موضوعات هیچ ارتباطی هم به بازار کار نداشته اند؛ بنابراین نه دانشگاه ضرورت های بازار کار را به درستی می شناسد و نه بخش صنعت از پیشرفت های دانشگاه آگاه است.  

سلطانی‌فر تصریح کرد: آموزش عالی ما بر اساس یک مدل ۶۰ یا ۷۰ ساله در حال اداره شدن است و هیچ گاه احساس نکردیم که از یک نقطه به بعد باید تحول ایجاد کنیم و تحول هم چیزی جز ارتباط بین بازار کار و دانشگاه نیست تا دانشجو آموزشی که می‌بیند را برای خودش ضروری بداند.  

وی با اشاره به تعدد نهادهای سیاستگذار، خاطرنشان کرد: این نهادها در واقع سیاستگذاری نمی کنند تا مشکل حل شود بلکه به دنبال این هستند تا هر کدام سهم خود را از بازار مهارتی بردارند و با این اتفاق هم فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی، دانشگاه های دولتی و ... هر کدام کار خود را انجام میدهند بنابراین اگر تنها یک ارگان ضروریات آموزش های مهارتی را احصا میکرد و بر اساس این نقشه راه همه دانشگاه ها یکسان حرکت می‌کردند حتما در کوتاه مدت بسیاری از مشکلات حل میشد.  

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه باید تفکر تحولی در دیدگاه مسوولان بالادستی شکل بگیرد، ادامه داد: اگر به سمتی حرکت کنیم که آموزشهای خارج از ساختار دولتی را به یک مجموعه قوی واگذار کنیم که شبکه خود را شکل داده باشد در این صورت کمک خوبی به وزارت علوم محسوب می‌شد و هیچ گاه با تغییر وزرا سیاست های کلان هم تغییر نمی‌کرد.  

وزارت علوم جایگاه دانشگاه آزاد در سیاستگذاری آموزش عالی را به رسمیت بشناسد

وی ریشه بسیاری از مشکلات آموزش عالی را تعارض منافع دانست و گفت: عظیم ترین شبکه به لحاظ هیئت علمی، کارمند، زیرساخت فیزیکی و ... در کشور دانشگاه آزاد اسلامی است و اگر وزارت علوم جایگاه داشگاه آزاد در آموزش عالی را درک بکند و به عنوان بخش سیاستگذار در آموزش عالی این شبکه عظیم را بپذیرد، بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد.

سلطانی‌فر با اشاره به عدم تناسب تصمیمات مسوولان در آموزش و پرورش با آموزش عالی بیان کرد: تمام این مشکلات به این دلیل است که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به صورت دو جزیره مجزا عمل می‌کنند که به نظر می‌رسد در ابتدا باید یک سند تحول و تعالی در کل حوزه آموزشی کشور تدوین شود تا به عنوان نقشه راه بر اساس آن حرکت کنیم.

انتهای پیام/   

کد خبر: 1202489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =