انحصار در واردات خودرو / دولت پاسخگوی افزایش قیمت‌ خودروهای وارداتی باشد

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو به شکل انحصاری تنها سبب شکسته شدن قیمت‌ها نمی‌شود بلکه منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز خواهد شد.

مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره خودروهای وارد شده به کشور و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: دولت در زمان ثبت سفارش قیمتی غیرمنطقی را برای این خودروها اعلام کرده است در حالیکه قیمت یک خودرو در جهان به راحتی با جستجو در اینترنت پیدا می‌شود. بنابراین دولت باید پاسخگو باشد که چرا این خودروها با افزایش قیمت قابل چشمگیری به مردم عرضه خواهد شد.؟

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت خودروهای ارزان وارداتی / راه نجات بازار خودرو چیست؟

دادفر با اشاره به روند نادرست واردات خودرو، گفت: قرار بر این نبود که واردات خودرو انحصاری شود و تنها عده خاصی بتوانند خودرو وارد کنند. واردات خودرو باید برای عموم مردم آزاد شود تا بتواند در این بازار تاثیری بگذارد، اما متاسفانه اراده‌ای بر انجام این امر وجود ندارد.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره بر اینکه کسی قصد ساماندهی به بازار خودرو را ندارد، افزود: این روش واردات نه تنها سبب شکسته شدن قیمت‌ها در بازار نمی‌شود، بلکه سبب افزایش قیمت خودرو در آینده نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش تمام مسئولان و مجلس در زمینه واردات خودرو برای کنترل بازار بی‌ثمر مانده است، بیان کرد: نتیجه واردات خودرو بدین شکل برای مردم مطلوب و منطقی نخواهد بود و در نتیجه به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود. اگر دستگاه قضایی و نظارتی بر نحوه واردات خودرو ورود کند متوجه خواهد شد که روند فعلی واردات خودرو، برای بازار هیچ سودی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، طبق برنامه ریزی‌ها مبنا بر این بود تا خودروهایی با قیمت حداکثر ۱۰ یورو به کشور وارد شوند تا نهایتا با قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان در بازار داخل به فروش برسند.  طبق تبصره ۱اعلام شده درسامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی قیمت فروش این خودروها محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … و در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. بر این اساس با در نظر گرفتن این قیمت‌ها و احتمال مجدد افزایش قیمت‌ها، گویا واردات خودرو راه نجاتی برای بازار نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =