پیامدهای افزایش تعداد دانشجویان نسبت به اساتید / کاهش کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به پیامدهای افزایش تعداد دانشجویان نسبت به اساتید گفت: افزایش تعداد دانشجویان باعث کاهش کیفیت آموزش و کاهش تعاملات طرفین در دروس تخصصی خواهد شد.

وحید احمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس سابق مرکز سیاست و تحقیقات علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص پیامدهای بالا بودن نسبت دانشجویان به اساتید اظهار کرد: اگر بخواهیم ادعا کنیم نسبت اساتید به دانشجویان کمتر است، ضرورت دارد آمار دقیقی در این زمینه استخراج کنیم؛ چرا که تعداد اساتید و دانشجویان هر رشته و مقطع متفاوت است. به عنوان مثال تعداد اساتید مقطع لیسانس با دکتری و ارشد متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی / پیشنهادی که به علت تورم‌زایی لغو شد

وی در خصوص تعداد اساتید نسبت به دانشجویان تصریح کرد: در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تعداد اساتید بر اساس دانشجویان تعیین می‌شود. به عنوان مثال وقتیدر یک مقطع  دانشجویان زیادی مشغول به تحصیل باشند، تعداد استادان نیز زیاد می‌شود. اگر در مقطعی تعداد داوطلبان کم باشد، تعداد اساتید در آن مقطع نیز کمترخواهد شد.

رئیس سابق مرکز سیاست و تحقیقات علمی کشور گفت: با توجه به موارد فوق، به طور کلی نمی‌توان گفت که تعداد اساتید نسبت به دانشجویان کم است؛ اما اگر آماری مبنی کم بودن تعداد اساتید نسبت به دانشجویان وجود دارد، در آن صورت می‌توان ادعا کرد تعداد اساتید نسبت به دانشجویان کمتر است.

احمدی عنوان کرد: قطعا زیاد بودن تعداد دانشجویان باعث کاهش کیفیت آموزش می‌شود؛ چراکه در برخی درس‌های تخصصی نیاز است که استاد و دانشجو با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته باشند و زمانی که تعداد دانشجویان بیش از حد باشد، ایجاد چنین تعاملی امکان پذیر نیست. به همین منظور حتما باید تعداد دانشجویان متناسب با تعداد اساتید باشد. 

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به پیامد تعداد زیاد دانشجویان نسبت به اساتید افزود: اگر تعداد دانشجویان در کلاس زیاد باشد، علاوه بر اینکه اساتید و دانشجویان فشارهای زیادی را متحمل می‌شوند؛ کیفیت دانشگاه، تحصیل و آموزش نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر همه این موارد، سطح علمی دانشجویان نیز کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه وقتی دانشجو نتواند با استاد ارتباط بگیرد و استاد هم نتواند تمامی سوال‌های دانشجویان را پاسخ دهد، سطح علم دانشجویان نیز به همان اندازه کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =