ساماندهی بیش از ۲۸۰۰ کد رشته محل کم متقاضی/ حدنصاب قبولی در آزمون‌های ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج کشور اعلام شد

«ساماندهی بیش از ۲۸۰۰ کد رشته محل کم متقاضی، کاهش نقش وتویی مقاله در آیین‌نامه جدید ارتقا و اعلام حدنصاب قبولی در آزمون‌های ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج کشور» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «ساماندهی بیش از ۲۸۰۰ کد رشته محل با مشکل اشتغال و متقاضی، کاهش نقش وتویی مقاله در آیین‌نامه جدید ارتقا و اعلام حدنصاب قبولی در آزمون‌های ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج کشور» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

ماجرای افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «مهار بیش از ۹۰ درصد حملات سایبری به دانشگاهها طی ۲ سال گذشته، اعلام زمان فراخوان جذب اعضای هیات علمی و اجرای مرحله تکمیل ظرفیت برای آزمون پذیرش فلوشیپ پزشکی» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی آورده شده است:

وزیر علوم: رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم درباره جایگاه علمی ایران در جهان اظهار کرد: ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد و از ۹۸ درصد علم دنیا استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در خیز جدید علمی باید طرح جدیدی داشته باشیم. رتبه علمی کشور را باید حفظ و تقویت کنیم، چراکه مقام معظم رهبری درباره کاهش رتبه علمی تذکر دادند، باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات باکیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند، باید این‌ها را به هم ارتباط دهیم.

ساماندهی بیش از ۲۸۰۰ کد رشته محل با مشکل اشتغال و متقاضی

معاونت آموزشی وزارت علوم همچنین برای اولین بار دروس آمایشی ماموریتی را در محتوای رشته های تحصیلی پیش بینی کرد که نتیجه و دستاورد این اقدام وزارت علوم این بود که در هر برنامه درسی، تعدادی از دروس با عنوان آمایشی ماموریتی شناسایی شده و سرفصل آنها مطابق با آمایش یا ماموریت دانشگاه ها تنظیم شد.

همچنین کدرشته محل هایی که دچار مشکل متقاضی یا اشتغال فارغ التحصیلان هستند ساماندهی شد که نتیجه آن منجر به ساماندهی بیش از ۲۸۰۰ کد رشته محل با مشکل اشتغال و متقاضی در سال ۱۴۰۲ شد.

کاهش نقش وتویی مقاله در آیین‌نامه جدید ارتقا

محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، گفت: در این آیین‌نامه نقش وتویی مقاله را کاهش دادیم، شاگردپروری، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، ماندگاری اعضای هیات علمی در رتبه‌های علمی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: دوره استاد ممتازی را اضافه و استاد تمامی را دو مرحله‌ای خواهیم کرد. همچین تقویت متوازن رشد علمی را مدنظر خواهیم داشت

مهار بیش از ۹۰ درصد حملات سایبری به دانشگاهها طی ۲ سال گذشته

علی اکبر فامیل کریمی مشاور وزیر علوم و رئیس حراست وزارت علوم با بیان این که برخی از دانشگاه‌ها در ارتباط با هک‌ها و حملات سایبری مانور خوبی داشته‌اند، گفت: در طول دو سال گذشته به جرأت می‌توانیم بگوییم که با اجرای بخشی از دستورالعمل‌های مربوط به پدافند غیر عامل، از حدود ۱۰ الی ۱۲ حملات سایبری به دانشگاه‌ها توانستیم بیش از نود درصد را مهار کنیم.

وی افزود: ما همچنین طراحی و شبیه‌سازی حمله به سایت اصلی دانشگاه تبریز را از صفر تا صد خودمان انجام دادیم کار فنی بسیار خوبی بود، متأسفانه اخیراً یک حمله سایبری نسبت‌به سایت وزارت علوم اتفاق افتاد، آن‌چه که به ما قدرت داد تا آن حمله را مهار کنیم آموزش‌هایی بود که در این عرصه اتفاق افتاده بود.

اعلام زمان فراخوان جذب اعضای هیات علمی

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی درباره زمان برگزاری فراخون جدید جذب اعضای هیأت علمی در سال جاری گفت: فراخوان جذب اعضای هیأت علمی با تأخیر بهمن ماه سال جاری منتشر خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا زمان برگزاری فراخوان‌های جذب اعضای هیأت علمی تغییر خواهد کرد، افزود: امسال چون فراخوان جذب اعضای هیأت علمی با تأخیر برگزار شده و از اردیبهشت ماه به شهریورماه موکول شد، منطقی آن است که فراخوان جذب آبان ماه نیز بهمن ماه برگزار شود.

ابلاغ تجمیع دانشگاه پیام نور مرکز نیشابور با دانشگاه نیشابور

در راستای طرح تحول نظام آموزش عالی کشور و اجرای آمایش آموزش عالی، تجمیع دانشگاه پیام‌نور مرکز نیشابور در دانشگاه نیشابور از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.

با دستور و موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادغام و تجمیع دانشگاه پیام‌نور مرکز نیشابور در دانشگاه نیشابور، مورد موافقت قرار گرفت.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام حدنصاب قبولی در آزمون‌های ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج کشور

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، جدیدترین ضوابط شرکت در آزمون های ارزشیابی مدارک تحصیلی برای دانش آموختگان رشته‌ های داروسازی و دندانپزشکی خارج از کشور را اعلام کرده است.

در این اطلاعیه خطاب به دانش آموختگان رشته‌ های داروسازی و دندانپزشکی خارج از کشور که بر اساس ضوابط، مجاز به شرکت در آزمون های ارزشیابی مدارک تحصیلی شده‌ اند، آمده است: به استناد مصوبه دویست و شصت و سومین جلسه شورایعالی ارزشیابی وزارت بهداشت (مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲) از آزمون ارزشیابی دی ماه سال جاری (۱۴۰۲)، حد نصاب قبولی در آزمون های مذکور به شرح ذیل تعیین شد: حداقل نمره قبولی آزمون ارزشیابی داروسازی کسب ۵۰ درصد نمره کل آزمون بوده، لیکن کسب حد نصاب‌ های ۶۰ درصد و ۷۰ درصد نمره، تعیین کننده تعداد واحدهای تکمیلی هستند. در خصوص رشته دندانپزشکی نیز کسب ۵۰ درصد نمره کل آزمون مرحله نظری به عنوان حدنصاب قبولی در این مرحله است.

رقابت حدود ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی ۱۴۰۲

آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور (Oriented-Technology/Research by Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

۱۱ هزار و ۹۴۴ نفر در آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ شرکت می کنند. مهلت ثبت نام در این دوره از آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ چند بار تمدید شد و در نهایت تعداد ۱۱ هزار و ۹۴۴ نفر در این دوره ثبت نام کردند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ در ۷۱ رشته و ۳۱ حوزه امتحانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود.

تعیین زمان آزمون‌های ارزشیابی و ارتقای دانش‌آموختگان داروسازی

آزمون های ارزشیابی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ طبق قوانین و مطابق با اطلاعیه برگزار خواهد شد.

داوطلبان پیش از نام نویسی اینترنتی، ابتدا باید نسبت به تشکیل پرونده در پایگاه اینترنتی «مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به نشانی: edd.behdasht.gov.ir اقدام کنند و فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی تأیید شده باشند، واجد شرایط شرکت در آزمون ارزشیابی/ ارتقا هستند.

اجرای مرحله تکمیل ظرفیت برای آزمون پذیرش فلوشیپ پزشکی

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است که مرحله تکمیل ظرفیت برای این دوره از آزمون از طریق دانشگاه های علوم پزشکی مجری دوره دستیار دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) اجرا می‌شود.

هر داوطلب صرفا مجاز به انتخاب یک رشته/ محل است و برای کسب اطلاعات بیشتر متقاضیان می توانند به سایت دانشگاه های علوم پزشکی مجری دوره مراجعه کنند.آزمون کتبی پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۴۰۲ به شیوه غیرمتمرکز و به صورت الکترونیک و کاغذی صبح روز پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =