افزایش ۱۳۳ درصدی استعمال دخانیات در بین دختران نوجوان

بنا بر اعلام دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استعمال دخانیات در بین دختران نوجوان رشد ۱۳۳ درصدی داشته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمود حاجیلویی در نشست تخصصی با موضوع تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات به منظور سیاست گذاری و راهبری مسائل اساسی این حوزه، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در مصرف کلی دخانیات روند رو به رشد داریم که این امر مسئله‌ای نگران کننده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار / سهم فرانشیز بستری مددجویان، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار رایگان شد

وی با بیان اینکه این روند رو به رشد مصرف دخانیات وقتی به نوجوانان می‌رسد شرایط حادتری پیدا می‌کند، توضیح داد: رشد ۱۳ درصدی استعمال دخانیات در حوزه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شرایط خاصی ایجاد کرده است؛ این امر در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی در این حوزه در بین نوجوانان دختر هستیم.
 
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: گزاره قطعی در این زمینه داریم و آن این است که اعتیاد سبک مقدمه اعتیاد سنگین است. ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که اعتیاد سنگین دارند اعتیاد سبک داشتند و در جهنم ورود به اعتیاد سنگین و مواد مخدر از سیگار شروع می‌شود.

سیاستگذاری برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ در کشور 

وی افزود: هدف گذاری برنامه‌های ملی که در کشور دنبال می‌شود کاهش مصرف ۳۰ درصدی دخانیات در کشور تا سال ۲۰۲۵ است به طوری که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۲۵ جزو کشورهایی هستیم که مصرف دخانیات در آن رقم قابل توجهی دارد.

حاجیلویی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مقابله با ترویج استعمال دخانیات در سریال‌های نمایش خانگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نمایش خانگی مصوبه‌ای داشته است که در بند ششم آن تهیه بسته سیاست‌های صوت و تصویر فراگیر در دستور کار است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بخشی از این نگرانی‌ها از طریق این امر حل شود اما تا آن زمان ما قوانین و مقرراتی هم داریم که با ترویج روشن مصرف سیگار در رسانه‌ها مواجهه دارد؛ این مساله را ما از طریق دستگاه‌های موظف دنبال می‌کنیم.

در بخش دیگر این برنامه نظر مقصودی دبیر میز تخصصی پیشگیری از استعمال دخانیات شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه این میز سه راهبرد اصلی با هدف پیشگیری از مصرف دخانیات در زنان و نوجوانان بر پایه مدرسه و خانواده را دنبال می‌کند، اظهار کرد: انسجام بخشی و هماهنگی بین دستگاهی برای مواجهه موثر با مصرف دخانیات، تمرکز روی حوزه اطلاع رسانی و بستر سازی برای مشارکت گروه‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی از جمله راهبردهای ماست.
 
 وی افزود: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، ممنوعیت تبلیغات فیزیکی و رسانه‌ای در حوزه استعمال دخانیات و تولید محصولات فرهنگی از طریق میز پیشگیری از مصرف دخانیات را در دستور کار داریم‌.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1203682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =