اعتراض دانشجویان علوم پزشکی به طرح اجباری / اجرای طرح بدون تامین زیرساخت ممکن نیست

جمعی از دانشجویان علوم پزشکی به اجباری شدن طرح برای ۹ رشته تحصیلی اعتراض داشته و خواهان لغو این تصمیم وزارت بهداشت شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی سیف الله مرادی مدیر کل منابع انسانی وزارت علوم منتشر شد که از اجباری شدن طرح برای ۹ رشته علوم پزشکی حکایت داشت.

بیشتر بخوانید: 

ماجرای افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی / پیشنهادی که به علت تورم‌زایی لغو شد

در این نامه آمده بود: با عنایت به اعلام نظر و نیازسنجی معاونت‌های ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به برخی رشته های مشمول قانون خدمت پزشکان و پیرا پزشکان، تصمیمات جلسه مورخ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ با معاونت‌های تخصصی و مفاد ماده ۲ و ۳ آیین نامه  اجرایی قانون یاد شده، مقرر شد ۹ رشته‌های «مامایی»، «بهداشت عمومی»، «بینایی‌سنجی»، «شنوایی سنجی»، «کاردرمانی»، «گفتاردرمانی»، «فیزیوتراپی»، «فناوری اطلاعات سلامت» و «تغذیه» که از اول آبان ۱۴۰۲ تلقی می‌شوند، به عنوان طرح اجباری تلقی خواهند شد. 

ضمنا فرآیند اعلام نیاز رشته‌های یاد شده، مشابه سایر رشته‌های اجباری قبلی از طریق سامانه برنامه‌ریزی نیروهای انسانی صورت می‌گیرد.

بیش از ۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی تا کنون اعتراض خود را نسبت به اجرای این تصمیم اعلام کرده و در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواهان لغو طرح اجباری شدند.  در این نامه آمده است: اینجانبان جمعی از دانشجویان علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور در خصوص مصوبه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت بهداشت مورخ ۲۹ مهربه شماره ۲۰۹/۸۷۰۵/د که دانشجویان ۹ رشته: مامایی، بهداشت عمومی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، فنآوری اطلاعات سلامت و تغذیه را اجبار به گذارن طرح نیروی انسانی می‌کند اعتراض داریم.

دلایل اعتراض دانشجویان به طرح اجباری

ابتدا باید عنوان شود که دانشجویان این رشته‌ها با توجه به مصوبات وزارت بهداشت و دفترچه کنکور سراسری و با علم و آگاهی از اینکه این رشته‌ها دارای طرح اختیاری است در این رشته‌ها ثبت‌نام کرده و چندین سال هم مشغول به تحصیل هستند و بر همان مبنا برای آینده خود برنامه‌ریزی شغلی و تحصیلی کرده‌اند؛ ولی اکنون به ناگاه مجبور به گذراندن طرح در مراکز تابعه و مورد نظر وزارت بهداشت هستند که عملاً مسیر زندگی تمام این دانشجویان را تحت شعاع قرار می‌دهد و ضررهای جبران ناپذیری به این افراد می‌رساند. از آنجا که دین اسلام بنا به قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» با ضرر رساندن به مسلمانی موافق نیست، این مصوبه با چه استدلال منطقی و شرعی قابل توجیه است؟!

قوانین و مصوبات در همه ارگان‌های دولتی از بعد زمان تصویب لازم الاجرا هستند و عطف ماسبق نمی‌شوند که تصویب این قانون به این شکل فی نفسه دارای ایرادات حقوقی بسیاری است که جمعیت زیادی از دانشجویان این رشته‌ها و خانواده‌های آن‌ها را درگیر مسائل مختلف و غیرقابل پیشبینی خواهد کرد.

 دانشجویان این رشته‌ها تعهدی برای انجام طرح به دانشگاه یا وزارت بهداشت نداده‌اند که در صورت عدم انجام طرح، دانشگاه مربوطه از دادن دانشنامه، و سازمان نظام پزشکی و خدمات درمانی از دادن مجوز فعالیت به آن‌ها استنکاف کنند.

نبود زیرساخت‌های لازم در شبکه بهداشت و درمان کشور سبب شده تا صف‌های طولانی‌مدت برای جذب نیروهای طرحی جدید ایجاد شود که گاهی این انتظار ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد و همه این‌ها سبب طولانی‌تر شدن ورود جوانان فارغ‌التحصیل به فضای کسب و کار و لطمه به اقتصاد و سلامت کشور و جامعه خواهد شد.

در نهایت ما جمعی از دانشجویان امضاکننده‌ی این کارزار بدینوسیله اعتراض خود را نسبت به تصویب این مصوبه معاونت نیروی انسانی وزارت بهداشت اعلام می‌داریم و خواستار لغو شدن آن و برگشت به حالت سابق، یعنی اختیاری شدن طرح نیروی انسانی در رشته‌های فوق‌الذکر هستیم.

اجرای طرح اجباری بدون داشتن زیرساخت

برخی از دانشجویان دلایل اعتراض خودبه طرح اجباری را با ایسکانیوز در میان گذاشتند. درسا دانشجوی رشته کاردرمانی است، وی درباره این تصمیم وزارت بهداشت به ایسکانیوز می‌گوید: بسیاری از دانشجویان نسبت به اجباری بودن این طرح اعتراض دارند و بسیاری از افراد در حال تنظیم بیانیه در این زمینه هستند. از لحاظ شرعی و قانونی این اقدام صحیح نیست؛ زیرا هنگام ورود به این ۹ رشته، طرح به صورت اختیاری بوده و در حال حاضر نباید اجباری شود. بهتر بود به جای این اقدام، ظرفیت طرح اختیاری افزایش پیدا کند یا شرایط آن بهبود پیدا کند. 

وی ادامه می‌دهد: در نامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده؛ دانشجویانی که از تاریخ یکم آبان ماه ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل می‌شوند، باید این طرح‌ را بگذرانند. هنوز میزان مدت این طرح و جزئیات آن مشخص نشده است. 

 شیوا دانشجوی رشته فیزیوتراپی است، وی عقیده دارد اگر قانونی تصویب می‌شود، باید داوطلبان پیش از ورود به رشته از آن آگاهی داشته باشند. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: اینکه دانشجو در سال آخر تحصیل خود در می‌یابد باید یک تا ۲ سال در دوره طرح شرکت کند، صحیح نیست. بسیاری از دانشجویان نداشتن طرح اجباری را هنگام انتخاب رشته به عنوان مزیت تلقی می‌کنند تا سریع‌تر بتوانند وارد بازار کار شوند. این تصمیمات وزارت بهداشت باید پیش از انتخاب رشته داوطلبان اعلام شود. بسیاری عقیده دارند این قانون باید از سال آینده برای دانشجویانی که می‌خواهند در این ۹ رشته تحصیل کنند، اجرا شود. 

وی ادامه می‌دهد: به نظر من اول باید زیرساخت‌های لازم برای طرح اجباری فراهم شود، سپس نسبت به اجرای آن اقدام کرد. در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها نمی‌توانند از عهده هزینه‌های کادر درمان شامل پزشک و پرستار بر بیایند، حتی اکثر بیمارستان‌ها بخش فیزیوتراپی ندارند. در صورت اجباری شدن درس برای این‌رشته‌ها از جمله فیزیوتراپی، بیمارستان‌ها نمی‌توانند پاسخگوی پذیرش دانشجویان باشند. نباید طرحی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها اجرا شود، به نظر می‌رسد اجرای این طرح امکان‌پذیر نباشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204180

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =