نکاتی که باید درباره دوره شبانه و روزانه در دانشگاه‌های دولتی بدانید

دوره‌های شبانه و روزانه دانشگاه‌های دولتی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های دولتی اقدام به برگزاری دوره‌های شبانه یا نوبت دوم و دوره‌های روزانه می‌کنند. تحصیل در دوره روزانه بدون پرداخت هزینه انجام می‌گیرد، اما دانشجویان پذیرفته شده در دوره‌های شبانه با پرداخت هزینه اندکی همراه است. از تفاوت‌های دوره روزانه و شبانه در دانشگاه ‌های دولتی، این است که دانشجویان پذیرفته شده در دوره‌های روزانه می‌توانند از تمامی خدمات تحصیل، خوابگاه و تغذیه به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند؛ درصورتی‌که دانشجویان دوره‌های شبانه (نوبت دوم) باید در ازای این خدمات و واحدهای درسی هزینه پرداخت کنند.

دانشجویانی که در دوره‌های شبانه پذیرش می‌شوند؛ مانند دانشجوهای روزانه در یک کلاس درس حاضر می‌شوند و از اساتید به طور مساوی بهره‌مند می‌ شوند. برای دانشجویان شبانه و روزانه مدرک فارغ‌التحصیلی در دوره‌های شبانه و روزانه تحت‌نظر وزارت علوم صادر می‌شود و هر دو مدرک از لحاظ ورود به بازار کار، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و استخدام در مراکز دولتی و غیردولتی از اعتبار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است عبارت فارغ‌التحصیل شبانه در مدرک این دانشجویان ثبت می‌شود؛ اما هیچ‌گونه مشکلی برای دانش‌آموختگان ایجاد نمی‌کند.

یکی از تفاوت‌های مدرک شبانه و روزانه دانشگاه‌های دولتی، در تعهد خدمتی است که دانشجویان روزانه باید داشته باشند. این دانشجویان به دلیل برخورداری از تحصیل رایگان، باید پس از فارغ‌التحصیلی به مدت چند سال به کشور خدمت کنند و تا زمانی که تعهد خدمت را انجام ندهند، مدرک دانش‌آموختگی خود را دریافت نخواهند کرد.

دانشجویان شبانه از این امر معاف هستند و می‌توانند بدون گذراندن طرح خدمت چندساله، مدرک خود را دریافت کنند. از دیگر ویژگی‌های دوره‌های روزانه و شرایط تحصیل در دانشگاه دولتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که درصورتی‌که دانشجو قصد انصراف از دانشگاه روزانه را داشته باشد، به مدت یک سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهد شد.

منبع: فارس

پایان پیام/

کد خبر: 1208441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =