پرونده دخالت‌های آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی در دادگاه‌های بین‌المللی باز است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: پرونده دخالت‌های آمریکا در امور ایران برای براندازی در دادگاه‌های بین‌المللی مفتوح‌ است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در «جشن روز دانشجو» که ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: ایران پنج پرونده در دانشگاه‌های بین‌المللی دارد. اموال دیپلماتیک و دخالت‌های آمریکا در امور ایران برای براندازی از جمله پرونده‌های مفتوح در دادگاه‌های بین‌المللی هستند.

وی افزود: از این 5 پرونده، دو پرونده علیه آمریکا و در مورد توقیف اموال ایران بود که در یکی توانستیم به کمک پیمان مودت برنده شویم و در یکی نتوانستیم چون بانک مرکزی، شرکت به حساب نمی‌آید. پرونده دیگری علیه تحریم‌هاست که تا سال آینده تعیین تکلیف می‌شود. یک پرونده دیگر علیه کاناداست. پرونده هواپیمای اوکراینی هم علیه ماست که چهار کشور شکایت کرده‌اند. خوشبختانه چون متهمان این پرونده در داخل کشور مجازات شدند، حق چندانی برای این دعوی ندارند. پرونده حاج قاسم سلیمانی هم یکی دیگر از پرونده‌های بین‌المللی ایران است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: از همه دعوی‌های مطرح شده در دادگاه‌های بین‌المللی، حکم ۳ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار به نفع ایران و ۲ میلیارد و ۵۰۰ دلار به نفع آمریکا صادر شده است. مهم‌ترین پرونده درباره تسلیحات نظامی است که مجموعا ۱۷ پرونده را تشکیل می‌دهد. یک پرونده هم علیه شاه تنظیم شده است و این که اموال را شاه از کشور خارج کرده که مشروع نبوده. این پرونده ابتدا باید در داخل کشور پیگیری می‌شد؛ اما متاسفانه نشد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ پرونده مهم هم در مورد شرکت‌ها داریم که مهمترین آن پرونده کرسنت است. قرارداد کرسنت در سال ۱۳۸۰ بسته و زمان اجرای آن سال ۱۳۸۴ تعیین شد. از آن زمان همه علیه این قرارداد موضع گرفتند و این قرارداد نه اجرا شد و نه ابطال‌. در نتیجه سال ۱۳۹۳ ما در این قرارداد بازنده شدیم. ۲ داوری برای پرداخت خسارت شکل گرفت. باید بابت خساراتی که به شرکت کرسنت وارد شده بود باید ۳۲ میلیارد دلار پرداخت می‌کردیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم وکیل پرونده را عوض کنیم.

دهقان گفت: پرونده‌ای سال گذشته باید ۳۲ میلیارد دلار برای آن پرداخت می‌کردیم، فروپاشید و اقدامات غیرحقوقی هم در حال انجام است تا بتوانیم بدون پرداخت خسارت این دادگاه را به پایان ببریم.

دهقان تصریح کرد: بانک مرکزی در سال‌های گذشته وظیفه‌اش را در مورد نظارت بر بانک‌ها اجرا نکرده است و برخی از مشکلات ما به دلیل خلق پول توسط بانک‌هاست. به طوریکه یک بانک به تنهایی ۲۵ درصد تورم کشور را ایجاد کرده است. یک بانک ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته است. با توجه به تعداد بالای سپرده‌گذاران در این بانک‌، برخورد با آن سخت است. قانون اصلاح بانک مرکزی در این دوره تصویب شد. پیش‌تر بانک مرکزی می گفت اختیار برخورد با تخلفات را ندارد؛ اما با اجرای این قانون دیگر عذری نخواهد داشت.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: بررسی وضعیت اینترنت و استفاده از پلتفرم‌های داخلی در ۲ سال گذشته نشان می‌دهد در این مدت استفاده از پلتفرم‌های داخلی افزایش یافته است؛ اما استفاده از فیلترشکن آسیب‌زا خواهد بود. لازم است که برنامه جداگانه‌ای در این زمینه برگزار شود و به عنوان یک مسئله ملی دیده شود.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی ۷۵ سال است که جنایات بسیاری علیه مردم فلسطین انجام داده است؛ اما هیچ کدام به اندازه جنایات ۶۰ روز اخیر مردم جهان را بیدار نکرده است. با وجود کنوانسیون‌های مختلفی که در جهان برای حمایت از حقوق بشر تدوین شده‌اند؛ اما غربی‌ها در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تحریم‌ ظالمانه آمریکا علیه برخی تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت از جنگ در خاورمیانه است

وی افزود: روز دانشجو فرصتی است برای یادآوری هویت دانشجو که قرار است مطالبه‌گر و عدالتخواه باشد. جنبش دانشجویی از سال ۱۳۳۲ برای مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم شکل گرفت. مطالبه‌گری در جریان‌های دانشجویی بارها دیده شده است؛ اما مشخصه‌ همه جنبش‌های دانشجویی مبارزه با استکبار بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =