مخازن سوخت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند منفجر شد

فرماندار بیرجند گفت: ۳ مخزن در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که در حال سوختن بود، بر اثر شدت حرارت منفجر شد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، مدت ها بود که بوی گاز در شمال شهر بیرجند بیش از دیگر نقاط مرکز خراسان جنوبی احساس می شد پاسخ مسوولان هم به نگرانی و گلایه این بود که این بوی گاز مربوط به یک واحد تولیدی هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند است و امروز خبر وقوع آتش سوزی در این واحد تولیدی منتشر شد که هنوز این آتش سوزی ادامه دارد و آتش نشانان در حال اطفاء حریق هستند.

بیشتر بخوانید:

۲ کشته در انفجار در فردیس به دلیل نگهداری ناایمن مواد محترقه

اما در فضای مجازی آن چه دست به دست به می شود حکایت از این دارد که مخازن گاز هیدروکربن در صورت حرارت بالا با خطر انفجار روبرو است که می تواند قطعات انفجاری تا شعاع چند کیلومتر پرتاب شود.

محمد علی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم به رسانه ها اعلام کرد: از ساعت ۸:۴۵ صبح امروز این آتش سوزی آغاز شد و عملیات مهار آتش به خوبی پیش می‌رفت، اما از ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه آتش گسترش یافت و مجبور شدیم ماشین‌های عملیاتی را برای حفظ ایمنی خارج کنیم.

وی گفت: با وجود اینکه از همه ارگان‌ها کمک گرفتیم، اما آتش شدت گرفت و فعلا باید منتظر بمانیم خودسوزی تمام شود تا آتش فروکش کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: از یک جناح نیروهای آتش نشانی در حال انجام عملیات خنک کردن هستند، اما تا اطلاع ثانوی خودروهای امدادی فقط تا فاصله ۲۰۰ متری امکان نزدیک شدن به محل را دارند.

آخوندی گفت: پس از اتمام خودسوزی بخارات نفتی و فروکش کردن آتش وارد مرحله مهار کامل آتش خواهیم شد.

وی افزود: امیدواریم آتش به انفجار تبدیل نشود و هشدارهای لازم برای فاصله گرفتن افراد از محل نیز داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوع حادثه و در نظر گرفتن نکات ایمنی امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد.

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند اظهار کرد: ۳ مخزن در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که در حال سوختن بود، بر اثر شدت حرارت منفجر شد.

به گفته وی به دلیل این که مخازن حاوی میعانات گازی ست و حجم آتش نیز بالاست، در این مخازن انفجار رخ داد.

فرماندار بیرجند اضافه کرد: عوامل امدادی حاضر در صحنه با رعایت همه نکات ایمنی تلاششان بر این است که آتش به سایر مخازن سرایت نکند.

به گفته فاضلی همه تیم‌های حاضر در صحنه برای جلوگیری از گسترش آتش در تلاش هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم ساعتی قبل گفت: دستور تخلیه داخل و اطراف مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به منظور حفظ جان افراد صادر شده است.

محمدعلی آخوندی افزود: شرایط آتش سوزی در منطقه وارد مرحله ای شده که باید اجازه دهیم خودسوزی انجام شود و به فکر حفظ جان امدادگران و افرادی باشیم که در منطقه حضور دارند.

وی گفت: با توجه به گستردگی حجم آتش، تمامی نیروهای امدادی از اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی، فرودگاه، شرکت نفت و سپاه در منطقه مستقر هستند و نهایت تلاش بر این است که از گسترش آتش جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =