دانشجویان مرا بعنوان یک استاد مهربان می‌شناسند/ سعی کرده‌ام بر مبنای اخلاق مداری و حفظ احترام دانشجو عمل کنم

افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و فارغ‌التحصیل دانشگاه پونا هندوستان به مناسبت روز دانشجو با خبرنگار ایسکانیوز به گفت‌وگو نشست.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد کرمانشاه که فارغ‌التحصیل دانشگاه پونا هندوستان در مقطع دکتری رشته آمار است و در کارنامه اجرایی خود سابقه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه را نیز دارد بمناسبت روز دانشجو به گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز پرداخت که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایسکانیوز: در چه رشته تحصیلی و کدام دانشگاه درس خواندید؟

رشته تحصیلی من آمار بود که مقطع لیسانس را در دانشگاه رازی کرمانشاه، کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز و مقطع دکتری را هم در خارج از کشور و در دانشگاه پونا هندوستان گذراندم.

ایسکانیوز: در دوران تحصیلی دانشجوی زرنگی بودید یا از درس فراری؟

این سوال سختی هست اما نسبتا من دانشجوی زرنگی بودم و تقریبا در تمام مقاطع تحصیلی شاگرد اول و دوم بودم.

ایسکانیوز: آیا اهل ورزش کردن هستید؟

در دوران دانشجویی و قبل از آن خیلی اهل ورزش بودم، اما به نحوی از زمانی که کارمند شدم یکمقدار فرصت ورزش کردن کمتر فراهم شده اما به ورزش شنا خیلی علاقه‌مندم و تقریبا در هر زمان که فرصت بوجود بیاید شنا و پیاده‌روی را کماکان ادامه می‌دهم.

ایسکانیوز: اهل سینما رفتن و فیلم دیدن هستید؟ و اینکه فیلم مورد علاقه شما چه فیلمی است؟

واقعیت این هست که اهل سینما رفتن و فیلم دیدن هستم اما به دلیل مشغله کاری و اینکه کارهای مهم‌تری دارم کمتر فرصت فراهم می‌شود که به سینما بروم اما درباره فیلم مورد علاقه‌، معمولاً فیلم‌های خانوادگی و یا فیلم‌هایی که جنبه آموزنده و روانشناسی داشته باشند را بیشتر ترجیح میدم که ببینم.

ایسکانیوز: از شیطنت‌هایی که در دوران دانشجویی داشتید برای ما بگویید

یک‌روز یکی از کلاس‌ها که اتفاقا استاد آن درس هم با من رابطه‌ خیلی خوبی داشت شیطنت کردیم و قبل از آمدن استاد؛ من کلاس را تعطیل کردم بعد که همه بیرون رفتیم و قایم شده بودیم، استاد سر کلاس حاضر شد و من دیدم تمام دانشجوها و همکلاسی‌هایم برخلاف قرار قبلی به سر کلاس رفتند اما من بخاطر اینکه خودم کلاس را تعطیل کرده بودم دیگر حاضر به رفتن سرکلاس نشدم.

ایسکانیوز: تفاوت دانشجوی امروز با دانشجوی زمان شما در چه چیزی هست؟

در زمان ما با توجه به وضعیت جامعه به‌ویژه فضای کرمانشاه دانشجویان بیشتر بر روی مسائل اخلاقی و منش مردانگی تاکید داشتند یعنی دانشجوها اغلب دغدغه‌شان این بود که در مسائل انسانی بیشتر ورود پیدا کنند، اما الان بخاطر معضلات فرهنگی و رشد شبکه‌های اجتماعی دانشجوها دیدشان مقداری متفاوت شده و در تمام زمینه‌ها ورود پیدا کرده‌اند. به شخصه من فکر میکنم دانشجوی امروز، نسبت به نسل ما در برخی نکات بهتر و در برخی نیز بدتر است. در مسائل اخلاقی چیزی که در جامعه به‌صورت کلی دیده می‌شود این است که شبکه‌های اجتماعی مقداری باعث شده که بعضی از مسائل اخلاقی فقط شکل ظاهری پیدا کند و باطنی وجود ندارد؛ یعنی در واقع برای نمونه از لحاظ محبت‌ها و دوستی‌ها ظاهر قشنگتری را می‌شود دید اما در بطن کار و زمانی که پای عمل به میان می‌آید دیگر شرایط مثل زمان ما نیست.

اما از طرف مقابل دانشجوی امروز خیلی از نظر سطح هوش اجتماعی بالاتر از دوران دانشجویی ما رفته است و به تمام مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، جهانی و رصد کردن پیشرفت های علمی تسلط دارد اما این فقط از نظر سطح هوش اجتماعی است و نه سطح علمی؛ به عقیده من سطح علمی در زمان ما بهتر بود هرچند که در آن زمان باید به سختی دنبال اطلاعات می‌گشتیم و خیلی هم محدود بود.

ایسکانیوز: به عنوان یک استاد به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟

جواب دادن به این دست از سوالات یک مقدار سخت هست چراکه هر کسی طبیعتا دوست دارد به خودش نمره بالایی بدهد اما از طرف مقابل شکست نفسی باعث می‌شود شاید نمره‌ واقعی را کمتر عنوان بکند، در مجموع اما من سعی کرده‌ام اخلاق مدار باشم و به دانشجوهای خودم آموزش بدهم قبل از هر چیزی حتی علم، با یک سری اصول انسانی، تربیتی، پرورشی، تکامل و فرهنگی خودشان را به سمت بالا بکشند و سعی کنند مبادی آداب و محترم باشند، امری که متاسفانه در جامعه ما الان مقداری کمرنگ‌تر شده است؛ هرچند که ممکن است در این راه اصلا هم موفق نبوده باشم.
مسئله علم چیزی است که هر زمان بخواهیم می‌توان به آن رسید اما اصول انسانی، اخلاقی و اسلامی امری است که باید در زمان خودش از یک شخص تاثیرگذار مثل ما مدرسین دانشگاه که شاید به نوعی بیشترین تأثیرگذاری را بر روی دانشجوها دارد، فرا گرفت.

ممکن است در اجتماع و جو منفی به ظاهر دوستانه خیلی موارد را بخواهد به این قشر ترغیب و تلقین کند که بروند به سمت ضد ارزش‌ها و وظیفه ما در این حوزه بسیار سخت است. من سعی کرده‌ام بیشتر بر مبنای اخلاق مدار بودن و حفظ احترام دانشجویی عمل کنم. حتی گاهی پیش آمده که دانشجوها سر کلاس از روی ناآگاهی و سهوا، بی‌احترامی کرده‌اند اما هیچ وقت سعی نکردم که بخواهم این کار در دادن نمره به آن‌ها تاثیر بگذارد بلکه بیشتر سعی کرده‌ام که ببینم این رفتار او چه علتی داشته و اگر دیدم مقصر خودم هستم رفتارم را عوض و یا اصلاح کنم و اگر دیدم دانشجو اشتباه می‌کند با منطق او را قانع کنم.

ایسکانیوز: به نظر خودتان الان از دید دانشجوها استاد مهربانی هستید؟

سرکلاس دانشجوها من را به این علت که احترام همه را می‌گیرم و هیچ وقت تاکنون خشونتی از خود نشان نداده و یا با تندی برخورد نکرده‌ام به عنوان یک استاد مهربان می‌شناسند، اما در عین حال که مهربانم در مسئله‌ دادن نمره و از این دست مسائل مقداری قاطع هستم و تقریبا سعی کرده‌ام که بین دانشجوها هیچ وقت تفاوتی قائلم نشوم و اگر قرار است به شخصی ارفاق شود به عدالت باشد.

ایسکانیوز: به عنوان یک استاد چه انتظاری از دانشجوها دارید؟

انتظاری که من به شخصه از دانشجوها دارم این است که در مسائل روز ورود پیدا کنند و در مسائل اجتماعی دغدغه‌مند، مطالبه‌گر و منصف باشند یا بهتر بگویم مطالبه‌گری منصفانه بکنند. نقد منصفانه یعنی خوبی‌ها و بدی‌ها را با هم ببینند. متاسفانه ما مقداری به این امر عادت کرده‌ایم که در روزمره فقط بدی‌ها رو ببینیم و این نگاه باعث شد که نشاط در جامعه کم‌رنگ‌تر بشود این درحالیست که دانشجوی امروز بایستی همه آن ها را در کنار هم ببیند.

از طرفی دیگر دانشجو لزوماً نباید فقط در امر علم آموزی باشد، علم و پژوهش در جا و به نوبه خود؛ اما در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید ورود پیدا کند و اگر در جایی هم دانشجویان می‌بینند با هم تعارض دارن اعم از تعارض منفی و سلیقه‌ای بایستی قدرت تحمل داشته باشند. من به عنوان یک استاد می‌خواهم که در جامعه ما دانشجوها دنبال این باشند که در خانواده‌ها، در بین دوستان، در محیط کار و غیره اخلاق مدار باشند و علاوه بر انجام نقد منصفانه، قدرت تحمل بالا داشته باشند تا بتوانند در جامعه اثر گذار باشند.

خبرنگار: سارا میری

انتهای پیام/

کد خبر: 1210555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =