تشریح چند نقطه ضعف سریال زخم‌کاری / فصل دوم از خلاقیت‌های محتوایی برخوردار نبود

منتقد سینما گفت: فصل دوم سریال زخم کاری از یک قصه اجتماعی معمولی برخوردار بود که خود موضوع، خلاقیت‌های محتوایی نداشت و باعث شد نتوانیم به فیلمنامه این سریال نمره بالایی بدهیم.

عباس ممیززاده منتقد سینما و مدرس سواد رسانه‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فصل دوم سریال زخم کاری اظهار کرد: این فصل از سریال جدید محمد حسین مهدویان نتوانست به‌خوبی انتظارات را برآورده کند و مهم‌ترین دلیل آن عدم وجود یک داستان پرکشش بود. در حقیقت ما با فیلم‌نامه یک اثر سینمایی مواجه بودیم که بدون در نظر گرفتن اقتضائات لازم سریال، در سیزده قسمت گسترش یافته بود.

بیشتر بخوانید:

تشریح چند اشکال سریال زخم‌کاری / فیلمنامه پراکنده ضربه بدی در فصل دوم زد

وی افزود: انتظار می‌رفت در این سریال همچون سایر آثار مهدویان با یک غافلگیری در داستان روبه‌رو شویم، اما در فصل دوم سریال زخم کاری ما یک قصه اجتماعی معمولی را شاهد بودیم که نه در موضوع تازگی داشت و نه در فرم روایی توانسته بود خلاقیتی را ارائه دهد.

منتقد سینما با اشاره به نقاط ضعف فیلمنامه سریال زخم کاری گفت: از دیگر مواردی که به این اثر ضربه زد مضمون آن بود. ما در فصل اول این سریال با یک دورنمایه انتقادی نسبت به فضای سرمایه‌داری مواجه شدیم که مخاطبان نیز آن را مورد ستایش قرار دادند. اما تکرار مجدد همان مضمون بدون آنکه به زوایای تازه‌ای از آن پرداخته شود، باعث شد مشت مخاطب از نظر معنا و مفهوم که یکی از شاخصه‌های آثار مهدویان است پر نشود.

زخم‌کاری


ممیززاده ادامه داد: از دیگر مشکلات این اثر عدم رعایت منطق‌های لازم در باورپذیری رویدادها بود. به عنوان نمونه، شخصیت‌های سریال خیلی راحت وارد هر محیطی می‌شدند و هراقدامی که دوست داشتند را انجام می‌دادند. در هر لحظه‌ می‌توانستند به هر فردی دسترسی داشته باشند و خیلی راحت او را از سر راه بردارند و اینجاست که بیش از وجود منطق‌های داستانی، رد پای نویسنده و کارگردان در هدایت قصه بر اساس میل شخصی و نه منتطق‌های داستانی دیده می‌شود.

وی همچنین ضمن اشاره به بازی بازیگران گفت: در فصل دوم، بازیگران جدیدی به سریال اضافه شدند و این موضوع تاحدودی باعث جذابیت سریال شد. به‌عنوان نمونه حضور مهران غفوریان و کامبیز دیرباز و الناز ملک، مخاطب را مشتاق می‌کرد تا سریال را دنبال کند چرا که می‌خواست بداند با حضور این شخصیت‌ها قرار است چه اتفاق تازه‌ای رقم بخورد، اما هرچه گذشت از میزان این اشتیاق کاسته شد زیرا کاراکترهایی را می‌دیدیم که بیشتر حرف می‌زدند تا اینکه اقدام درخوری را انجام دهند و این مسئله ریشه در شخصیت‌پردازی‌ ضعیف نقش‌ها دارد. البته مهران غفوریان وجه تازه‌ای از توانمندی‌های بازیگری‌اش را به ما نشان داد و این قابل احترام است. اما همانطور که اشاره کردم ضعف در شخصیت‌پردازی باعث شد مهران غفوریان، کامبیز دیرباز و الناز ملک که از بازیگران شایسته کشورمان هستند نتوانند در حد و اندازه¬ای که باید ظاهر شوند.

منتقد سینما  همچنین با اشاره به نقش جواد عزتی در این سریال عنوان کرد: حضور این بازیگر توانمند در سریال زخم کاری محل ابهام بود و بیشتر از اسم او در این اثر استفاده شده بود تا هنر بازیگری‌اش.

ممیززاده ادامه داد: مخاطب در هر قسمت منتظر بود ببیند جواد عزتی چه زمانی به صورت جدی‌ وارد سریال می‌شود و نقشی که لازم است را ایفا می‌کند، اما تا آخرین قسمت شاهد این موضوع نبودیم. به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان این اثر ترجیح دادند این حضور را برای قسمت سوم نگهدارند، غافل از اینکه باید آن را در همین فصل ارائه می‌کردند تا خون تازه‌ای در رگ‌های زخمیِ زخم کاری جریان یابد.

وی در پایان بیان کرد: به عنوان یک مدرس سواد رسانه باید بگویم متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد روندی در شبکه نمایش هستیم که در آثار متعدد نیز تکرار شده است و آن اینکه، فصل اول سریال‌ها با یک سناریوی قابل قبول تولید می‌شوند و وقتی اصطلاحاً کار گرفت و به دل مخاطب نشست، در فصل‌های بعدی از کیفیت سریال‌ها کاسته می‌شود. این نوع عملکرد که حکایت از غلبه نگاه اقتصادی به نگاه فرهنگی و هنری دارد، می‌تواند باعث بی‌اعتمادی مخاطب به تولیدات داخلی و هنرمندان کشورمان شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =