سرزمین مادری از سریال‌های کنونی تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است / عدم انطباق وقایع با حقیقت نقطه ضعف سریال

منتقد سینما و تلویزیون گفت: سریال سرزمین مادری با وجود اینکه ده سال پیش ساخته شده، یک سر و گردن از سریال‌های کنونی تلویزیون بالاتر است، البته این به معنا نیست که این سریال دارای یک کیفیت تراز اول است اما کیفیت بهتری نسبت به بسیاری از سریال‌های کنونی تلویزیون دارد.

کیوان کثیریان منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره سریال «سرزمین مادری» که پس از سال‌ها به آنتن تلویزیون رسیده، اظهار کرد: سریال سرزمین مادری یکی از سریال‌های خوش ساخت این روزهای تلویزیون به شمار می‌رود که اگر در همان ده سال پیش از تلویزیون پخش می‌شد می‌توانست اتفاق خوشایندی باشد.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبرها از پخش سریال‌های نورزوی / نون.خ از چه زمانی پخش می‌شود؟

وی عنوان کرد: سرزمین مادری به لحاظ کارگردانی و بازی بازیگران پرداخت درستی دارد، البته اعتقاد من بر این است که فصل اول این سریال بسیار قوی‌تر بود چرا که تنش آن در سطح یک ملودرام خانوادگی و یک پس‌زمینه تاریخی باقی مانده و کنترل شده بود، اما در فصل دوم جهت داستان عوض شده و به‌جای شخصیت‌ها وقایع تاریخی نقش پر رنگ‌تری به خود گرفته‌اند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از وقایعی که در این سریال نشان داده‌ می‌شود با شواهد تاریخی واقعی انطباق ندارد.

منتقد سینما و تلویزیون افزود: ساخت یک اثر معاصر با توجه به امکانات و محدودیت‌های مضمونی که در کشور ما وجود دارد، چندان امکان‌پذیر نیست چرا که نمی‌توان وقایع تاریخی را که اجماع بیشتری روی آنها وجود دارد آن طور که باید مطرح کرد و نگاه داستان به یک نگاه رسمی محدود می‌شود، در نتیجه دست کارگردانان برای نشان دادن برخی اتفاقات تاریخی که روی آنها اجماع وجود دارد، بسته است.

کثیریان با اشاره به نقاط قوت این سریال عنوان کرد: پر بازیگر بودن این سریال و استفاده از چهره‌های بنام است که یک امتیاز برای این سریال محسوب می‌شود، به طوری که حتی برای نقش‌های کوچک هم از بازیگران بزرگ استفاده شده و توانایی‌های بازگران کمک زیادی به سریال کرده است.

سرزمین مادری

منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه در سریال سرزمین مادری سعی بر این شده تا در فصل‌های مختلف یعنی کودکی شخصیت‌ها و بزرگسالی آنها یک تناسب برقرار شود، گفت: اما در نهایت مشاهده می‌کنیم که فصل دوم داستان مسیر دیگری را طی می‌کند و اتصال درستی بین دو فصل سریال وجود ندارد مثلا در فصل اول، رهی با بازی علی شادمان نقش محوری سریال بود و نسبت به سایر شخصیت‌ها نقش پررنگ‌تری داشت اما در فصل دوم با وجود اینکه شهاب حسینی نسبت به سایر شخصیت‌ها محوریت دارد اما در داستان، این وقایع و اتفاقات تاریخی و سیاسی است که بیشتر به چشم می‌آید و اتفاقات پررنگ‌تر از این شخصیت هستند.

وی ادامه داد: البته این مسئله یک ایراد نیست بلکه به‌عنوان تفاوت‌هایی که بین دو فصل وجود دارد، مطرح می‌شود، ضمن اینکه در یک حالت کلی وقتی کیفیت این سریال را که ده سال پیش ساخته شده با یکی از سریال‌های امروزی مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که سریال‌های تلویزیونی طی سال‌های اخیر با چه افت کیفیتی مواجه شده‌اند و به این مسئله پی می‌بریم که چه سریال‌هایی، چه کارگردانانی و چه بازیگرهایی در تلویزیون حضور داشتند و چه چیزهایی را می‌توانستیم از این رسانه تماشا کنیم که دیگر امکانش وجود ندارد.

کثیریان عنوان کرد: سریال سرزمین مادری با وجود اینکه ده سال پیش ساخته شده بازهم یک سر و گردن از سریال‌های کنونی تلویزیون بالاتر است، البته این به معنا نیست که این سریال دارای یک کیفیت تراز اول است اما کیفیت بهتری نسبت به بسیاری از سریال‌های کنونی تلویزیون دارد.

منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرد: یکی از امتیازاتی که پخش سریال سرزمین مادری با ده سال تاخیر دارد، این است که تازه مخاطب را متوجه تفاوت‌هایی که تلویزیون از گذشته تا به حال داشته، می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =