ناهماهنگی حوزه و دانشگاه، مانع اصلی تحول در علوم انسانی

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: تحول علوم انسانی بدون همکاری دانشگاه و حوزه شدنی نیست. یکی از آسیب‌ها در این حوزه، کم بودن هماهنگی بین این دو نهاد است.

زهرا ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موانع تحول علوم انسانی اظهار کرد: تحول علوم انسانی ابعاد گوناگونی دارد. متون و میراثی که در زمینه علوم انسانی در کشور وجود دارد، به حوزه‌های علمیه مربوط می‌شود، در حالی که رشته‌ها، در دانشگاه‌ها هستند. بنابراین، تحول در علوم انسانی نیازمند هماهنگی بین این ۲ مرکز علمی است.

بیشتر بخوانید:

سلطه علم غربی، مانع تحول علوم انسانی

وی افزود: حوزه علمیه و دانشگاه هر دو وظیفه تولید علم را دارند. یکی از آسیب‌ها در این حوزه، کم بودن هماهنگی بین این دو نهاد است. فضلای حوزه و استادان دانشگاه‌ها باید در کنار هم پروژه‌های مشترکی را انجام دهند تا مسیری که برای پیشبرد علوم انسانی در نظر داریم، محقق شود.

ناظم بکایی خاطرنشان کرد: دانشگاه الزهرا تنها دانشگاه جامع بانوان در جمهوری اسلامی است که همه رشته‌ها به غیر از رشته‌های پزشکی در این دانشگاه تدریس می‌شود. دانشکده‌های علوم اجتماعی و اقتصادی، الهیات، ادبیات، علوم تربیتی و مشاوره، علوم ورزشی، هنر، علوم پایه در این دانشگاه وجود دارند. همچنین استادان برجسته‌ای مشغول فعالیت هستند. این دانشگاه چندین رشته روانشناسی را دارد اما روانشناسی اسلامی نه. برای داشتن این گرایش، دانشگاه باید درخواست بدهد.

رئیس دانشگاه الزهرا تصریح کرد: دانشگاه الزهرا این پتانسیل را دارد که در رشته‌های علوم انسانی در پروژه‌های مشترک با دانشمندان دانشگاه‌های دیگر و استادان حوزه علمیه همکاری کند.

گفتنی است، تحول علوم انسانی و تلاش برای تحقق علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت. هم‌اکنون پس از گذشت ۴۰ سال هنوز علوم انسانی اسلامی به صورت شایسته محقق نشده‌ است. برای مثال پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: با وجود دستاوردهای خوب در زمینه‌های مختلف علمی، در بعضی از حوزه‌ها مانند هنر و علوم انسانی رتبه‌های خوبی نداریم و رتبه ایران از جهت تعداد مقالات در این حوزه ۴۴ است.

برخی کارشناسان معتقدند که سلطه علم غربی، مانع تحول علوم انسانی در سال‌های گذشته شده است. برای مثال، حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که اصطلاحات و مفاهیم مدرن برای برخی عالمان، مطلق شده‌اند. در رویکرد این افراد، نگاه کردن به سنت تاریخی خودمان فقط به صورت ابژه امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =