عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعدد نهادهای سیاستگذار در آموزش عالی، اظهار کرد: کلان موضوع حکمرانی آموزش عالی با ابهام نقش و دخالت متعدد از طرف نهادهای گوناگون مواجه هستیم.
بیشتر بخوانید:
تعدد نهادهای سیاستگذار؛ معضلات و راهکارها
وی افزود: فرماندهی تصمیم در حوزه آموزش عالی باید به یک نهاد سپرده شود. تاسیس دانشگاه در دستگاههای متعدد، یکی از معضلات آموزش عالی است. به این معنا که بسیاری از وزارتخانهها به دانشگاهداری میپردازند، در حالی که در حیطه وظایف آنها نیست.
خسرویان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات آموزش عالی این است که نهادهای سیاستگذار، آییننامه اجرایی صادر میکنند. به عبارت دیگر، تکالیف در یکجاست و امکانات و بودجه در جای دیگر است. این معضلات بحرانهایی را ایجاد میکند که مدیران آموزش عالی را دچار ابهام در تصمیمگیری خواهد کرد.
رئیس دانشگاه فنیوحرفهای تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه و اصلاح آییننامههای چهارگانه وزارت علوم فرصتی است که بتوانیم سیستمی یکپارچه برای نظام حکمرانی آموزش عالی کشور تقویت کنیم. آییننامههای چهارگانه شامل آییننامه اداری-استخدامی، آییننامه جذب، آییننامه ارتقا و آییننامه مالی نیازمند بازنگری با ماموریت جدید دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: این آییننامهها دست روسای دانشگاهها را در تصمیماتی مانند استخدام هیئت علمی و کارمند، تخصیص منابع میبندد. البته ممکن است پس بازنگری هم تعدد نهادهای تصمیمگیرنده همچنان وجود داشته باشد. با این حال، اصلاح آییننامهها فرصتی است تا دانشگاهها که خط مقدم تولید علم و فناوری هستند بتوانند با کارایی بالاتری ماموریت خود را انجام دهند.
انتهای پیام/
نظر شما