نرخ عوارضی آزاد راه‌های کشور تغییر کرد؟ + جزئیات

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: نرخ عوارضی آزادراه‌های کشور افزایش نیافته است و تا اطلاع ثانوی تغییری نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بعد از ظهر امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه، گفت: روز گذشته در نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کردیم، در بخش ریلی دو مشکل وجود دارد یکی بخش علائم و ارتباطات و سیگنالینگ که عموما از سال ۱۳۸۵ به بعد در خطوط جدید کار نشده است چون منابع مالی کم بوده است، ما سعی کردیم پیرو اقدامات برای تولید ریل ملی و سوزن در داخل، در راستای خودکفایی در بخش سیگنالینگ با شرکت‌های ایرانی که سابقه خوبی دارند قرارداد منعقد کنیم در این باره با صاایران وزارت دفاع مذاکراتی انجام شد که تفاهم‌نامه منعقد کردیم برای خطوط ریلی جدید اجرای سیگنالینگ در داخل کشور انجام شود.

بیشتر بخوانید:

وضعیت جاده‌ها / ترافیک سنگین در آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا پل کلاک

وی اضافه کرد: سوزن ریل در داخل می سازیم و از خارج وارد نمی‌کنیم.

خادمی بیان کرد: زیرسازی ریلی از محل اتصال خطوط اصلی به آنتنی و اتصال به کارخانه‌های شرکت‌های دارای بار توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود روسازی را ما می‌سازیم.

وی گفت: روز گذشته برای ۲ الی ۳ آزادراه موافقت‌نامه اولیه انجام دادیم که شامل آزادراه پردیس به هراز تا امام زاده هاشم، ادامه آزادراه غرب از همدان تا کرمانشاه و آزادراه ارومیه-تبریز است که سرمایه گذاری جدید وارد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ریلی سیاست این بود که فاز بهره‌برداری و فاز تکمیلی داشتیم‌.در برخی خطوط هم الان این وضعیت است گفت: در دولت قبل در راه‌آهن یزد-اقلید ۵ ایستگاه ساخته و افتتاح شد تا بعداً ۳ ایستگاه ساخته شود در دولت قبل تفکر بر این بود که پروژه‌ای که اجرا شده بهره‌برداری شود. به هر حال ارزش این پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: سیلاب سال ۹۸ خیلی سنگین رخ داد این مسیر ریلی چون جدیدساز بود و سیستم نگهداری در آنجا مستقر نبود دچار اشکال شد و نیاز به ترمیم داشت.

وی افزود: اما امروز سیاست فعلی این است که خطوط کاملا تکمیل شده تحویل شود.این منابع بیشتری می‌طلبد و زمان بیشتری می‌برد.الان تنظیم خط کامل صورت می‌گیرد و تکمیل می‌شود.

وی گفت: در ابرپروژه‌ها دو سطح برای افتتاح پروژه تعریف می‌شود.امکان استفاده از خطوط تازه‌ساخت وجود دارد اما خط‌آهن زاهدان-خاش۱۰۰ درصد تکمیل و تحویل راه‌آهن شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زیرساخت‌های کشور برای ترانزیت بار و مسافر تکمیل نیست، ما منابع پایداری برای تکمیل پروژه‌های نداریم در عین حال ما ایمن‌ترین و راحت‌ترین کریدورهای ترانزیتی داریم‌، در کشورهای اطراف ما و خاورمیانه رقابت کریدورها وجود دارد، ما باید این کریدورهای خود را تکمیل کنیم که با اعتبارات عمرانی سازمان برنامه امکان‌پذیر نیست.

خادمی اضافه کرد: روزی ما در کشور ۱۰ هزار کیلومتر بزرگراه و ۱۰ میلیون خودرو داشتیم امروز ۴۰ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت داریم اما بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ما ۴ برابر نشده است.

وی افزود: طرحی خدمت رهبر انقلاب فرستاده شد و ایشان پس از بررسی تعدادی از مسیرهای ریلی که می‌توانند بار بیشتری انتقال دهند و عموما کزیدورهای شمال-جنوب کشور هستند ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت رشت_ آستارا ،کریدور شرق از چابهار تا مشهد ،کریدوررفع گلوگاه جنوب کشور و درود به خرم آباد ،راه آهن شیراز به بوشهرو اتصال به بنادر جنوب کشور قراردادهای در یک سال گذشته منعقد شده است.

وی اظهار کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد در این باره انجام شده است انتخاب پیمانکار انجام شده است بخشی توسط بخش خصوصی و بخشی توسط قرارگاه اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور بیان کرد: تجهیز کارگاه‌ها صورت گرفته و ۲۴۰۰ کیلومتر خط ریلی است.

او گفت: ظرفیت خطوط ریلی ما را ۲ برابر می‌کند و از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن بار می‌رسد و شرایط ترانزیت بار از ایران فراهم می‌کند.

خادمی با بیان اینکه در ترکیه هزینه عوارض آزادراهی ۱۱ برابر ما است و ما کم می گیریم گفت: ۳۳۰۰ کیلومتر خط آهن در دست ساخت و ۶۳۰۰ کیلومتر خژآهن در دست مطالعه داریم‌.

وی افزود: ۱۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد داریم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت است ارزش این قراردادها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: ما پارسال بودجه ۲۹.۶ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم.امسال هم ۲۴ هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است.

او گفت: ادامه اصفهان-شیراز تا بوشهر ادامه می‌دهیم قطعه هشتم آزادراه اصفهان-شیراز قطعه اول آزادراه شیراز- بوشهر است.

خادمی در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراهی گفت: نرخ عوارضی با وجود آنکه هزینه های نگهداری راه ها افزایش یافته و میزان سرمایه گذاری راه ها توسط پیمانکاران کاهش یافته اما نرخ عوارضی آزاد راهی افزایش نیافته است.

در ادامه این نشست مجید کیان پور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه اظهار داشت: ۷۵ درصد همکاری ما با بخش دولتی و ۲۵ درصد فعالیت‌ها با بخش خصوصی است، با ۳۷ دستگاه اجرایی نظیر وزارت راه، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۶۸۰ نوع آزمایش در زمینه های مختلف قیر، آسفالت، فولاد، غیرمخرب و غیره انجام می‌دهیم و با ابزار گسترده ۱۰۴۰ واحد محلی مستقر و غیر مستقر و ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور داریم.

کیان‌پور گفت: بیش از ۲۶ درصد سهم بازار ژئوتکنیک کشور در اختیار آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قرار دارد و در بخش شهرهای ساحلی که در آینده ساخته می‌شود و در مکان‌یابی ساخت بنادر جدید بحث مطالعات ژئوتکنیک را ما انجام می‌دهیم.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: اولویت کاری ما توسعه آزمایش‌های غیرمخرب برای ارائه به مهندسان مشاور برای طراحی راه‌ها و غیره است.

کیان‌پور افزود: در ۲۷ نقطه بررسی سکونت‌گاه‌های شهری در حال مطالعه است و نقاطی که به ما اعلام کنند در بحث مطالعات ژئواکنیک انجام می‌شود.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: گفت: در موضوع بنادر جدید که مصوبات رییس جمهور است، در ۳ بندر جدید استان بوشهر ما مطالعات ژئوتکنیک انجام می‌دهیم که شامل دیلم و گناوه و بندر دیر است، گزارشات و مطالعات در این‌باره به اداره کل بنادر بوشهر ارسال شد.

وی د گفت: ما عضو شبکه آزمایشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. با همه مراکز دانش بنیان تفاهم‌نامه داریم که تخفیف ۵۰ درصدی به دانش‌بنیان‌های می‌دهیم و از طرح‌های دانش بنیان حمایت مالی می‌کنیم و برای به ثمر رسیدن این طرح‌ها کمک‌های فنی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =