نخستین مدرسه عالی مهارت همگرا تاسیس می‌شود

رئیس دانشکدگان فناوری‌های همگرا و کوانتومی گفت: به زودی نخستین مدرسه عالی مهارت همگرا تاسیس خواهد شد، در این دانشکده چهار گروه شامل علوم محاسبات شناختی، فناوری‌ها شیمی زیستی، فناوری‌های کوانتومی و غیره فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد شیرین کلام رئیس دانشکدگان فناوری‌های همگرا و کوانتومی در اولین رویداد حل مسئله و همایش ملی علوم و فناوری‌های همگرا و فناوری‌های کوانتومی که ۲ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: دانشکده‌های موضوعی دانشگاه آزاد با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد و بیانیه گام دوم رهبری در دست اقدام قرار گرفتند. هدف دانشکده‌های موضوعی حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور است. سعی کرده‌ایم که با سازمان‌های مختلف مانند موسسه تحقیقاتی صنایع دفاع ارتباط بگیریم و چالش‌ها را از این مجموعه‌ها بگیریم.

بیشتر بخوانید:

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در فعالیت‌های اقتصادی ورود کنند

وی افزود: این دانشکدگان نه فقط بر محور پژوهش، بلکه بر محور فرهنگ حرکت می‌کنند. ۱۲رشته-گرایش در مقاطع تحصیلی مختلف در این دانشکده دانشجو می‌پذیرند. مدارس عالی مهارت از جمله وظایف دانشکده‌های موضوعی هستند و به زودی نخستین مدرسه عالی مهارت همگرا تاسیس خواهد شد.

شیرین کلام گفت: در این دانشکده چهار گروه شامل علوم محاسبات شناختی، فناوری‌ها شیمی زیستی، فناوری‌های کوانتومی و ... فعالیت می‌کنند.

دانشگاه آزاد با هدف سرافرازی ایران اسلامی در ابعاد علم و فرهنگ، به دنبال مسئله‌محوری است

توحید پوررستم رئیس واحد تهران مرکزی در ادامه این مراسم اظهار کرد: دانشگاه آزاد نخستین موسسه آموزش عالی است که طبق بیانیه دوم رهبری، سند تحول و تعالی دانشگاه را تدوین کرد. برنامه دانشگاه آزاد این است که تا سال ۱۴۰۴، این دانشگاه اولین انتخاب دانشجویان باشد. راه زیادی تا تحقق این هدف نمانده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد با هدف سرافرازی ایران اسلامی در ابعاد علم و فرهنگ، به دنبال مسئله‌محوری است. پنج گام تعریف شده تا نهایتا به مرجعیت علم جهانی برسیم.

جهاد علمی با همکاری ۴۷ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه آزاد آغاز شد

محمد پاشاخانلو مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه فناوری دفاعی در ادامه این مراسم اظهار کرد: وزارت دفاع در راستای حل مسائل فناوری به کمک شبکه علمی کشور در ۱۷ کلان حوزه فناوری با پژوهشگاه‌های کشور همکاری می‌کند. جامعه علمی کشور برای حل مسائل صنایع دفاع به ما کمک می‌کنند.

وی افزود: صنایع ما مسائل خود را با جامعه علمی مطرح می‌کنند. دانشگاه‌ها متناسب با زیرساختی که دارند در حل مسائل مشارکت می‌کنند. با توجه به پاسخ‌هایی که به مسائل ما داده شده است، سعی می‌کنیم از جامعه علمی به اشکال مختلف حمایت کنیم. جهاد علمی با همکاری ۴۷ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه آزاد آغاز شد. در این طرح ۲۵ خدمت را به عنوان طرح‌های اولویت‌های کشور برای افزایش رفاه و امنیت معرفی کردیم. حمایت‌ها به صورت اعطای گرنت و مواردی از این دست خوهد بود.

تدوین سند علوم و فناوری‌های کوانتومی

حسن عیسوند رئیس اداره کل علوم و فناوری‌های بدیع و نوظهور ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه این مراسم اظهار کرد: رهبری در هفته پژوهش فرمودند که هدف ما رسیدن به مرجعیت علمی است. فناوری به ثروت‌آفرینی می‌انجامد. انواع فناوری شامل فناوری بدیع، همگرا، شالوده شکن، نوظهور و هستی آهنگ است. رهبری می‌فرماید که ما به دنبال فناوری‌های بدیع هستیم. فناوری‌های هستی آهنگ ارزش‌های انسانی را هم در نظر می‌گیرند و جوامع جهانی به سمت آن حرکت می‌کنند.

وی افزود: برخی در مورد انقلاب صنعتی چهارم را به معنای جایگزینی انسان با ماشین می‌دانند؛ اما در انقلاب صنعتی پنجم همزیستی این دو مطرح می‌شود. چه عواملی فناوری‌ها را بهم پیوند می‌دهد؟ هوشمندی، دیجیتال، توزیع شده و بهم متصل مواردی هستند که فناوری‌ها را بهم پیوند می‌دهند.

عیسوند خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ۲۰ سال آینده می‌خواهیم در کجا باشیم. نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور شکافی برای دستیابی به مرجعیت علمی دارد. اقداماتی که انجام داده‌ایم شامل سند علوم و فناوری‌های کوانتومی را تدوین کرده‌ایم. اینکه چه طرح‌های کلانی باید تعریف شود. رهبری فرمود که دستیابی به دانش فناوری کوانتوم یک وظیفه حتمی و غفلت ناپذیر ما است. تشکیل شورای عالی برای تمرکز و تجمیع فعالیت‌ها نیز ضروری است. رهبری خرداد ماه امسال برای نخستین بار موضوع هوش مصنوعی را در کنار کوانتوم مطرح کردند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم، دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا وکوانتومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =