استاندار مازندران گزارشی از عملکرد دو ساله استانداری ارائه کرد

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در اولین رویداد رسانه‌ای جام امید مازندران با حضور مسئولین و اصحاب رسانه، عملکرد دوساله استانداری مازندران را گزارش کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در اولین رویداد رسانه‌ای جام امید مازندران که با حضور جمعی از مسئولین و اصحاب رسانه در شهرستان ساری برگزار شد گزارشی از عملکرد دو ساله استانداری تحت امر خود ارائه کرد.

استاندار مازندران با اشاره به آمار رشد منفی اقتصادی استان مازندران در ۱۰ سال گذشته بیان کرد: اولین دغدغه دولت سیزدهم در استان مازندران پس از روی کار آمدن، بخش معیشت مردم و اقتصاد استان بود که می‌بایست برای پیشران کردن و راه‌اندازی چرخه اقتصادی استان، چاره‌ای اندیشه می‌شد.

وی تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی استان را اولین اقدام موثر برشمرد و در تشریح اقدامات ستاد، اضافه کرد: در ستاد عالی رشد اقتصادی استان، ۷ کارگروه تشکیل شد که پس از بررسی کارشناسی موارد مطروحه توسط کارشناسان خبره و جمع‌بندی و هدف‌گذاری موضوعات، ماموریت‌ها به گروه‌های مربوطه ابلاغ شد.

حسینی‌پور افزود: هدف‌گذاری در ستاد عالی، افزایش رشد اقتصادی استان به ۴ درصد رشد در سال ۱۴۰۱ بود که با توکل به خداوند متعال و اجرای برنامه‌ها پیش‌بینی شده به این مهم دست یافتیم.

مقام عالی دولت در استان با متفاوت دانستن ظرفیت و موقعیت استان مازندران در مقایسه با سایر استان‌ها، عنوان کرد: استان مازندران با دارا بودن ۴۷۰ کیلومتر، مرز دریایی، سه بندر فعال در شهرستان‌های امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر، سه فرودگاه فعال در شهرستان‌های ساری، نوشهر و رامسر، جنگل، دریا، ذخایر معنوی غنی و مهم‌تر از همه نیروی انسانی جوان، باسواد، مجرب و فعال، موقعیت ویژه‌ای دارد که آن‌ را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با عنوان بررسی و شناسایی عوامل و موانع رشد اقتصادی در ستاد عالی رشد اقتصادی استان، گفت: نیاز رشد اقتصادی استان در گرو دو موضوع، سرمایه‌گذاری و رشد بهره‌وری است که باید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، جذب می‌شد و اقدامات موثری در این‌باره انجام شد.

حسینی‌پور با اشاره به مصوبه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی توسط ستاد عالی رشد اقتصادی استان، تشریح کرد: با هدف جذب سرمایه‌گذار در ۷ محور، ۷ همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان برگزار شد تا سرمایه‌گذاران شهرستان‌ها، بتوانند با شرکت در این همایش‌ها از ظرفیت‌های موجود بهره ببرند.

وی با تشریح اقدامات در زمینه سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: برای اولین بار است که مجموعه توانست بیش از ۱۲۰۰ پروژه مهم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و آماده جذب سرمایه‌گذار کند و با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، جذب سرمایه شد.

حسینی‌پور با اشاره به اتصال بندر مازندران به خط ریلی کشور، اظهار کرد: تجارت دریایی و نقش فنی رورو در اقتصاد استان، نقش موثری در کاهش بسیاری از هزینه‌ها در بخش تجارت دارد که در حال حاضر در بخش کامیون‌ها فعال است و کامیون‌ها، توسط کشتی‌ها به بندر آمده و از آنجا به مقصد رفته و بار خود را تخلیه می‌کنند و این روش مهم در بخش قطار هم در دست پیگیری است و با پیشرفت ۸۵ درصد از اجرای زیر ساخت در آستانه فعال شدن رورو قطاری هستیم.

استاندار مازندران ضمن اشاره به رویکرد اقتصادی و تجاری دولت به کشورهای حوزه شرق، بیان کرد: با نگاه رویکردی به حوزه کشورهای شرق ستاد عالی رشد اقتصادی مازندران، برنامه‌های راهبردی تدوین شد و در پایان سال ۱۴۰۱ به رشد اقتصادی ۴/۱ درصد رسیدیم که این افتخار با همکاری مجموعه مدیران دولتی، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و همه فعالان این بخش به دست آمد.

وی هدف‌گذاری رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در استان را خبر داد و با استراتژیک شمردن کریدور شمال_جنوب مطرح کرد: نیازمند دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه هستیم که در این جهت، میزبان مهمترین اجلاس اکو با بیش از ۱۴ کشور در سطح سفرا و معاونین وزرا کشورهای عضو اکو در استان مازندران بودیم که در خاتمه این جلسات، پیام‌های بسیار خوبی توسط آن مقامات به کشورهای خود مخابره کردند.

مقام عالی دولت در استان به برخی از توافقات انجام شده با کشور روسیه اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ استان سه قرارداد به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار با کشور روسیه منعقد شد و همچنین امضا ۲۳ تفاهم‌نامه با استانداری‌های برخی استان‌های روسیه از اقدامات سفر هیئت اعزامی استان مازندران بود.

استاندار مازندران به عقد قرارداد با سه فروشگاه زنجیره‌ای کشور روسیه اشاره و افزود: با عقد این قرارداد به ۱۲۰ میلیون نفر از مشتریان این فروشگاه‌ها دسترسی پیدا کردیم که باید محصولات خود را برای فروش در این فروشگاه‌ها صادر کنیم.

وی در تکمیل این بخش از سخن خود، اضافه کرد: در حال حاضر، محصولاتی همچون برنج و مرکبات به بازارهای روسیه صادر می‌شود که با افزایش صادرات، هیچ محدودیتی در بخش تولید نخواهیم داشت و از این پس باید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید و به بازار صادراتی عرضه کنیم.

سیدمحمود حسینی‌پور به اشاره به اهمیت کشتی در توسعه اقتصادی استان اذعان کرد: برای صادرات به کشورهای همسایه، نیازمند حمل و نقل دریایی هستیم که جهت توسعه حمل و نقل دریایی، تعداد ۵ فروند کشتی به شرکت صدرا سفارش داده شده و شرکت نیز در بندر امیرآباد، مستقر و کار آغاز شده‌است.

حسینی‌پور به مشکلات موجود پیرامون زیرساخت شبکه برق استان اشاره و گفت: با توجه به مشکلاتی که در موضوع زیرساخت‌های برق استان داریم و در این راستا با دولت چین، سرمایه‌گذاری به ارزش ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مهم زیرساخت برق استان، فاینانس ایجاد شده است که اثرات آن را در ماه‌های اخیر بر رشد اقتصادی استان خواهیم دید.

این مقام ارشد استان یکی دیگر از عملکردهای مثبت استانداری را تصویب منطقه آزاد تجاری استان مازندران نامید و اینگونه تشریح کرد: از اقدامات مهم استانداری مازندران، تصویب و ابلاغ منطقه آزاد تجاری و اقتصادی استان مازندران است که علیرغم تلاش‌های دولت‌های قبل به تصویب نمی‌رسید و در حال خارج شدن از دستور کار بود که این استانداری توانست با حمایت دولت سیزدهم، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و در رأس آن، آیت‌الله آملی لاریجانی و ارائه گزارش مفصلی در این خصوص توسط استاندار مازندران به تصویب رسانده و ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای قبل، دفتر اجرایی منطقه آزاد تجاری مازندران افتتاح شد و در ماه‌های آینده به صورت عملی، منطقه آزاد مازندران، آغاز به کار خواهد کرد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1215204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =