معلمان خرید خدمات ۴ ماه حقوق و بیمه نگرفته‌اند / وزیر وعده استخدام داد، سازمان امور استخدامی مجوز نداد

معلمان خرید خدمات آموزشی با گذشت ۴ ماه از شروع سال تحصیلی همچنان حقوق و بیمه دریافت نکرده‌اند و علی رغم تاکید وزیر بر استخدام آن‌ها، سازمان امور استخدامی مجوز لازم را صادر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بحران کمبود نیرو در آموزش و پرورش باعث شد تا این وزارت‌خانه دست به جذب نیرو به سبک پیمانکاری بزند و در نهایت معلمانی تحت عنوان خرید خدمات جذب این وزارت‌خانه شدند. در حقیقت معلمان خرید خدمات به معلمانی گفته می‌شود که در استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش نیستند و این وزارت در صورت اعلام نیاز و کمبود نیرو در مدارس کشور، به اندازه نیاز ساعت آموزشی خود، نیرو جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید

حقوق معلمان با اعمال رتبه‌بندی تا چه اندازه افزایش می‌یابد؟

این شیوه جذب نیرو که انتقادات بسیاری هم به آن وارد شده بود، دست آموزش و پرورش را برای اجحاف به نیروی انسانی باز گذاشت تا هم کمبود نیرو خود را تاحدی جبران کند و هم متعهد به پرداخت به موقع بیمه و حقوق و یا اصلا حقوق‌های متعارف و قانونی نباشد.

شرایط بلاتکلیف این معلمان و اعتراض آن‌ها باعث شد تا آموزش و پرورش تصمیم به جذب آن‌ها بگیرد و در آزمون استخدامی تابستان فرصتی برای جذب این نیروها فراهم شد اما عملا ظرفیتی که آموزش و پرورش برای استخدام درنظر گرفته بود، قابل مقایسه با تعداد بسیار این معلمان نبود.

علاوه بر این آموزش و پرورش اعلام کرده بود، هر کدام از معلمانی که در آزمون پذیرفته نشوند، اجازه حضور در کلاس درس را نخواهند داشت اما در نهایت به دلیل کمبود شدید نیرو و خالی ماندن کلاس‌ها این معلمان مجدد به کلاس درس بازگشتند.

معلمانی که از حداقل حقوق خود هم محروم هستند

حالا با گذشت چهار ماه از شروع سال تحصیلی هنوز حقوق این معلمان پرداخت و همچنان در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند. خالدی که ۱۰ سال به عنوان معلم خرید خدمات در مدارس تدریس کرده، درباره وضعیت این معلمان به ایسکانیوز گفت: سال‌های اول با پنج روز بیمه، کار می‌کردیم که بعد به ۱۷ روز بیمه در ماه تغییر کرد؛ در اثر اعتراض‌های مداوم ما بعد از چهارسال بیمه کامل واریز می‌شد البته فقط برای ایامی که تدریس داریم و عملا تابستان‌ها حقوق و بیمه‌ای نداشتیم. متاسفانه امسال از اول مهر نه بیمه واریز شده و نه حقوقی داده شده است. سال‌های قبل نیز حقوق‌ها بعد سه ما واریز می‌شد.

وی افزود: طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، قرار است هفته بعد تصویب شود اما ما جایی در این طرح نداریم. نمی‌دانیم دولت چه دشمنی با ما دارد که کمر به نابودی ۱۸هزار معلم خرید خدمات زده است. ما معلمان خرید خدمات آموزشی کم در سال‌های خدمت خود ایثارگری نکرده‌ایم؛ ما در مناطق مرزی و محروم تدریس می‌کنیم جایی که معلمان رسمی از رفتن امتناع می‌کردند.

خالدی توضیح داد: به ما می‌گویند که باید در آزمون استخدامی شرکت کنید اما ما که در این ۱۰ سال، جوانی و شادابی زندگی خودمان را فدای آموزش و پرورش کرده‌ایم، نیرو و زمانی را برای مطالعه نداریم. حقوق‌ها بسیار کم است و بعد از ظهرها برای امرار معاش کار می‌کنیم و توان رقابت با افرادی که تازه از دانشگاه فارغ شده‌اند را نداریم. علاوه بر این برخی از همکاران هم در آزمون قبول شدند اما در گزینش رد شدند درحالی که ۱۰ سال تدریس کرده‌اند، آموزش و پرورش به آن‌ها گفت که شایستگی معلمی ندارند.

وی ادامه داد: ما بارها با نمایندگان مجلس دیدار کرده و از مشکلات خود گفته‌ایم. نامه‌های متعددی به دفتر ریاست جمهوری و رهبری نوشته و حضوری به دیدار صحرایی وزیر آموزش و پرورش رفته‌ایم اما اتفاقی نیفتاده و توفیقی حاصل نشده است.

سازمان برنامه‌ و بودجه، اعتباری برای استخدام اختصاص نمی‌دهد

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ۲۰ دی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این‌که معلمان خرید خدمات، حق دارند، ناراحت باشند، اظهار کرد: تاکنون ۲ دستور از وزیر آموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات گرفته شد، اما به علت صادر نشدن مجوز از سوی سازمان امور استخدامی کشور، عملیاتی نشد؛ اما بازهم پیگیرم و اصرار دارم تا به نتیجه برسد.

وی افزود: این قشر زحمت‌کش، سال‌ها زحمات بسیاری برای آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم کشیده‌اند، ولی همچنان تعیین تکلیف نشده‌اند و چون ردیف استخدامی برایشان تعریف‌نشده، سازمان برنامه‌ و بودجه، اعتباری برای جذب و استخدام آن‌ها اختصاص نمی‌دهد؛ سال گذشته از طریق صنایع و معادن استان، مبالغی اخذ و بخشی از حقوقشان پرداخت شد اما اکنون پس از گذشت ۴ ماه از آغاز سال تحصیلی، متأسفانه حقوقشان به‌صورت کامل پرداخت نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، معلمان خرید خدمات سال‌هاست که بلاتکلیف هستند و آموزش و پرورش هم تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد، حقوق‌های کم و پرداخت حقوق هر سه ماه و گاهی در بازه زمانی طولانی‌تر یا پرداخت نشدن بیمه که حداقل حقوق درنظر گرفته شده در وزارت کار برای کسی است که اشتغال به کاری دارد، این نیروها را فرسوده کرده است.

از جهتی این نیروها در مدارس در کنار معلمان رسمی کار می‌کنند و فاصله بسیار زیاد آن‌ها با معلمان رسمی از منظر حقوق و مزایا جو مدارس را طبقاتی کرده است که به نفع سیستم آموزشی کشور نیست.

علاوه بر این معلمان خرید خدمات در مناطق مرزی، روستاها و مناطق محرومی مشغول به کار هستند که معلمان رسمی از رفتن به آن مناطق سرباز می‌زنند و آموزش و پروش نباید از کنار این فداکاری‌ها به سادگی بگذرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1215728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بازنشسته AT ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      0 0
      باسلام وتشکر از نماینده یزد دکتر جو کار که مشکلات معلمان خرید خدمات راحس کرده وبازگو کردند
    • حسین اوجاقی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      1 0
      بنام خدا، تقاضای تبدیل وضعیت معلمان حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱هستیم. اینجانب ازآخرین گروه معلمان حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱،دارای بیمه دولتی، سند حسابداری، فرم ۵۰۲،گزینش شده ودارای کد پرسنلی۸ رقمی ودوره ديده دردانشگاه فرهنگیان برای استخدام دارا هستیم.
    • معلم خرید خدمات IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 0
      ای کاش صدای ما را مسئولان محترم بشنوند ما هم انسانیم زندگی داریم خرج داریم کجای دنیا فردی کار می‌کند ۴ ماه حقوقی دریافت نکرده ....