کمبود منابع مالی مانع اجرای قانون هوای پاک  / تولید آلاینده در نیروگاه بهتر از آلودگی خودروهای بنزینی در شهر است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه برقی شدن حمل و نقل عمومی آلودگی را کاهش می‌دهد، گفت: ترجیح بر این خواهد بود که انتشار این آلاینده‌ها در نیروگاهی که فاصله زیادی با شهر دارند، انجام شود تا اینکه آلاینده‌ها توسط خودروها و در تماس با شهروندان منتشر شوند.

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تکلیف یک یا ۲ نهاد نیست و چندین دستگاه باید برای تحقق این هدف تلاش کنند. در این بین شهرداری تهران به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه برنامه‌های ویژه‌ای را مدنظر قرار داده و نگاه ویژه‌ای به توسعه حمل و نقل عمومی برقی دارد.

بیشتر بخوانید

پول خرج کن؛ هوا را آلوده کن / جریمه واحدهای آلاینده بازدارنده نیست

وی ادامه داد: براساس تفاهمی که طی سفر شهردار محترم به چین انجام شد، تصمیم گرفتند تا ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰هزار ون و ۳۰هزار تاکسی برقی به همراه ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شود. در کنار این برنامه‌هایی نیز برای تأمین وسایل نقلیه برقی از تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و تفاهم‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است. امید است تا پایان برنامه چهارم تحول و توسعه شهر تهران، درصد بالایی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران را وسایل نقلیه برقی تشکیل دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی توضیح داد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با هر نوع سوخت و قوای محرکه‌ای (چه برقی و چه فسیلی) از این جهت اهمیت دارد که با حذف خودروهای شخصی و کاهش مجموع پیمایش وسایل نقلیه، انتشار آلاینده‌ها و درنتیجه کاهش آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: در خودروهای بنزینی و دیزلی عمل احتراق سوخت برای تولید توان (انرژی)، در درون خودرو انجام می شود، درحالی که این احتراق برای خودروهای برقی در نیروگاه صورت گرفته و توان تولید از طریق شبکه به خودرو می‌رسد.

وی افزود: برای تولید انرژی قوای محرکه، جهت پیمایش مسیر مشخصی توسط یک خودرو، اگر عمل احتراق سوخت در درون خودرو انجام شود، میزان سوخت بیشتری نیاز دارد اما اگر این احتراق در نیروگاه صورت پذیرد، سوخت کمتری مصرف می‌شود؛ چراکه بازدهی نیروگاه‌ها در بدترین حالت بیش از راندمان موتور خودروهاست. بنابراین انتظار می‌رود که با مصرف سوخت کمتر انتشار آلاینده‌ها هم کمتر شود.

با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، فشار بر نیروگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که آیا با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، فشار بر نیروگاه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، بیان کرد: تمام انرژی مورد نیاز خودروهای برقی توسط نیروگاه‌های سوخت فسیلی تأمین نمی‌شود و نیروگاه‌های آبی، هسته‌ای و تجدیدپذیر نیز در تأمین سبد انرژی مصرفی خودروهای برقی اثر دارند. پس اگر سهم نیروگاه‌های آبی و تجدیدپذیر در تأمین برق این خودروها افزایش یابد، تأثیرگذاری برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در کاهش آلودگی هوا بیشتر می‌شود البته این موضوع در حیطه وظایف وزارت نیرو و سایر ارگان‌های مربوطه است.

وی اضافه کرد: اگر فرض کنیم میزان انتشار آلاینده توسط خودروهای بنزینی و دیزلی با میزان انتشار آلاینده نیروگاهی که برق مورد نیاز خودروی برقی جایگزین آنها را تأمین می‌کنند، برابر باشد، این نکته بسیار حائز اهمیت است که این آلاینده‌ها در چه مکانی منتشر می‌شوند. یقیناً ترجیح بر این خواهد بود که انتشار این آلاینده‌ها در نیروگاهی که فاصله زیادی با شهر دارند، انجام شود تا اینکه آلاینده‌ها توسط خودروها و در تماس با شهروندان منتشر شوند. پس علاوه بر میزان انتشار آلاینده‌ها، اینکه مردم چقدر در معرض آلاینده‌ها هستند نیز مهم است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: بدیهی است که نظارت و کنترل میزان آلایندگی یک نیروگاه ساکن با فضای زیاد و در فاصله دور از شهر آسان‌تر از کنترل آلایندگی تعداد زیادی از خودروهاست که مرتباً در حال تردد هستند. علاوه بر این محدودیت‌های زیادی برای نصب تجهیزات کاهنده آلایندگی بر روی خودروها وجود دارد.

میرزایی قمی درخصوص تعداد مراکز سنجش کیفیت هوا در تهران توضیح داد: در حال حاضر از ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا، ۱۹ ایستگاه به‌صورت فعال در سطح شهر در حال بهره‌برداری و پایش برخط وضعیت آلاینده‌های هوا هستند. سه ایستگاه نیز (به علت قدیمی‌ بودن تجهیزات) در حال به‌روزرسانی هستند.

وی ادامه داد: کلیه ایستگاه‌های متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا زیرمجموعه شهرداری تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه قرار دارند. این شرکت با توجه به امکانات موجود در نظر دارد به‌ منظور بررسی دقیق‌تر وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران، نسبت به افزایش تعداد ایستگاه‌ها در مناطقی که ایستگاهی در آن‌ها موجود نیست و یا فاصله ایستگاه‌های موجود زیاد است، اقدام کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخصوص نحوه نوسازی سامانه‌های سنجش کیفیت هوا عنوان کرد: نوسازی آنالایزرهای سه ایستگاه موجود و اضافه کردن سه ایستگاه جدید با بروزترین تجهیزات سنجش آلودگی هوا در حال انجام است. با بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید، تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تا ۲۵ عدد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در کلیه مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران حداقل یک ایستگاه فعال وجود خواهد داشت که در این صورت کیفیت داده‌ها تا حد بسیار مطلوبی افزایش پیدا می‌کند. شایان ذکر است، سازمان حفاظت محیط نیز ۱۴ ایستگاه فعال سنجش آلودگی هوا در سطح مناطق شهرداری تهران دارد که برآورد وضعیت آلودگی هوای شهر تهران به صورت هماهنگ و با استفاده از اطلاعات تجمیعی هر دو ارگان انجام می‌شود.

میرزایی قمی در پاسخ به این سوال که چند درصد از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا فرسوده هستند، توضیح داد: شرکت کنترل کیفیت هوا با به کارگیری دانش فنی و متخصصان فن و بهره‌مندی از دستگاه‌های سنجش با کیفیت همواره سعی کرده تا بهترین کیفیت را در کنار بیشترین کمیت داده صحیح، در اختیار شهروندان قرار دهد. بر همین اساس با استفاده از کالیبراسیون، تعمیر و سرویس دقیق و به موقع دستگاه‌های سنجش، بازده بسیار مناسبی از حیث داده صحیح را به خود اختصاص داده است.

بروزرسانی ایستگاه‌های کیفیت هوا در دستور کار است

وی افزود: شایان ذکر است علاوه بر بخش سنجش شرکت که وظیفه راهبری ایستگاه‌های کیفیت هوا را به عهده دارد، بخش پایش این شرکت به صورت مستقل به داده‌های استخراج شده نظارت دارد تا کیفیت داده‌ها به صورت مطلوب و صحیح در اختیار عموم مردم قرار گیرد. همچنین به زودی با بکار گیری تجهیزات کاملاً جدید و با برندهای معتبر بین‌المللی، سه ایستگاه قدیمی شرکت بطور کامل نوسازی شده و در کنار آن سه ایستگاه جدید نیز به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در پایتخت افزوده خواهد شد.

از مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پرسیدیم که چرا با وجود اینکه هواشناسی پایداری هوا و احتمال افزایش آلاینده‌ها را از یک هفته پیش پیش‌بینی می‌کند، جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا زودتر برگزار نمی‌شوند و همیشه تصمیم‌گیری در باره تعطیلی‌ها به ساعات پایانی روز آلوده منتهی می‌شود و وی در پاسخ گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران با تشدید آلودگی هوا ناشی از پیش بینی استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) و با بروز شرایط ناسالم وضعیت آلودگی هوا (بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های شهر تهران) به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به ریاست استاندار و یا معاون عمرانی او (به عنوان رییس کارگروه) تشکیل می‌شود و شهردار تهران نیز یک عضو از این کارگروه است.

وی ادامه داد: سایر اعضای این کمیته شامل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، مدیرکل هواشناسی استان، معاون بهداشتی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در استان به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، مدیرکل بحران استانداری هستند. تصمیم‌های این کارگروه بر اساس مصوبات آیین نامه اجرایی و به مشورت نمایندگان بر اساس شرایط حاکم بر اساس نظر نهایی ریاست کمیته اتخاد می‌شود.

این مقام مسئول مهمترین دلیل اجرا نشدن قانون هوای پاک را تامین نشدن منابع مالی دانست و گفت: براساس چیزی که دستگاه‌های اجرایی اظهار کردند، پیش بینی نشدن منابع مالی و بودجه مطلوب مانعی برای اجرای احکام قانون است. از طرفی نبود متولی واحد و نظارت موثر به اجرا نشدن این قانون دامن زده است. بنابراین باید سالانه بودجه مطلوب و مناسبی در قانون بودجه برای اجرای قانون هوای پاک درنظر گرفته شده و با تشکیل یک کارگروه منسجم تحت نظر رئیس جمهور یا معاون اول وی که اختیارات اجرایی لازم را دارند، دستگاه‌های اجرایی را به انجام تکالیفشان ملزم کرد.

راهی برای کاهش قیمت موتورسیکلت‌های برقی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخصوص نحوه فراهم کردن زیرساخت لازم برای تردد موتورسیکلت‌ها توضیح داد: قاعدتاً مشخصات و الزامات فنی موتورسیکلت‌های برقی که در شهر تهران تردد می‌کنند با مشخصات آنهایی که در شهرهای دیگر تردد می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد، بسته به میزان پیمایش روزانه، سیکل تردد و پیمایش روزانه، میزان شیب، شرایط جوی و غیره موتورسیکلت‌ها باید برای تردد در شهر مورد نظر کالیبره شوند. از آنجایی که موتورسیکلت‌ها اکثراً در حوزه حمل بار و کالا فعالیت می‌کنند و نباید زمان زیادی صرف شارژ موتورسیکلت شود استفاده از ایستگاه‌های سوآپ باتری می‌تواند گزینه مناسبی برای توسعه زیرساخت شارژ موتورسیکلت‌های برقی باشد.

وی افزود: درصد زیادی از قیمت موتورسیکلت‌ها را باتری آنها تشکیل داده است، لذا در صورت استفاده از سیستم شارژ سوآپ و قرارداد مالکیت باتری موتورسیکلت برقی به دولت و کاهش قیمت موتورسیکلت برقی، می‌توان جذابیت این موتورسیکلت‌ها را افزایش داد و مردم نسبت به خرید و استفاده از آنها تشویق شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1215823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =