مراکز تحقیقاتی کانادا از همکاری با ایران، چین و روسیه منع شدند/ ادعای سرقت علمی توسط بازیگران خارجی

کانادا قصد دارد کمک مالی فدرال برای تحقیقات انجام شده در حوزه‌های حساس و در همکاری با ۱۰۰ دانشگاه و آزمایشگاه از چین، ایران و روسیه را ممنوع کند. این تصمیم به ضرر میلیون دلاری دانشگاه‌های کانادا منجر خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانادا قصد دارد کمک مالی فدرال برای تحقیقات انجام شده در حوزه‌های حساس و در همکاری با ۱۰۰ دانشگاه و آزمایشگاه از چین، ایران و روسیه را ممنوع کند. چرا که دولت این تحقیقات را خطری برای امنیت ملی می‌داند.

بیشتر بخوانید:

کیمونوپوش‌ها، نگران پیامدهای استعفای رئیس هاروارد در دانشگاه‌های ژاپن

در فهرست منتشر شده ۱۲ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی پژوهشی ایرانی حضور دارند که شامل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور، موسسه تحقیقات هوافضای وزارت دفاع، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دانشگاه امام حسین، مؤسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود که سیاست جدید کانادا برای ده‌ها هزار درخواست کمک هزینه تحقیقاتی اعمال شود. این سیاست شامل نهادهای ممنوعه و حوزه‌های تحقیقاتی حساس مانند انرژی‌های پیشرفته، سلاح‌ها، هوش مصنوعی، روباتیک و فناوری‌ علوم زیستی می‌شود.

شارمین دین (Charmaine Dean) معاون پژوهشی دانشگاه واترلو در این زمینه گفت که فهرست حوزه‌های تحقیقاتی حساس به قدری گسترده است که تقریبا همه زمینه‌های تحقیقاتی را دربرمی‌گیرد. همچنین دانشجویان و محققان باید برای ارائه درخواست کمک هزینه، حساسیت امنیتی را در نظر بگیرند.

۱۰۳ موسسه در لیست تحریم‌های کانادا قرار دارد که ۸۵ نهاد در چین، ۱۲ موسسه در ایران و ۶ مورد روسیه هستند. البته مقامات کانادایی میزان تعامل محققان این کشور با موسسات گفته شده یا میزان دقیق بودجه‌ای که در نتیجه این ممنوعیت از بین می‌رود را منتشر نمی‌کند.

دولت کانادا این سیاست را پس از مشورت با دانشگاه‌های برتر سراسر کشور اتخاذ کرد. این دانشگاه‌ها چند ماه پیش گفتند که با وجود ضرر میلیون‌ها دلاری، از این سیاست پیروی خواهند کرد و با موسسات اعلام شده، همکاری نخواهند کرد. در این راستا، انجمن دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو U۱۵ کانادا درخواست بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود را برای جبران ضررهای احتمالی ناشی از محدودیت‌های تحقیقاتی ارائه داد.

رئیس دانشگاه اتاوا هم در این زمینه گفت که این دانشگاه درخواست بودجه ۵۰ میلیون دلاری برای حمایت از تحقیقات و جبران کمبود بودجه ارائه داده است؛ اما مطمئن نیستیم که این بودجه برای کاهش خسارت مالی کافی باشد. به همین دلیل، محققانی که به دنبال کمک‌های مالی فدرال برای تحصیل در هر یک از این زمینه‌ها هستند، باید تأیید کنند که با هیچ یک از سازمان‌ها و مؤسسات خارجی که اتاوا آنها را تهدیدی برای امنیت ملی عنوان می‌کند، کار نمی‌کنند یا از آن پول دریافت نمی‌کنند.

آمریکا هم فهرستی از مشاغل، موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های دولتی و اشخاص حقوقی دارد که مشمول تحریم‌های تجاری و صادراتی هستند. این فهرست در حال گسترش است. از سوی دیگر، آلمان واسترالیا دستورالعمل‌های مشابهی در مورد امنیت تحقیقات منتشر کرده‌اند؛ اما اتخاذ سیاست‌های جزئی‌تر را به خود دانشگاه‌ها و موسسات واگذار کرده‌اند.

گفتنی است، این اعلامیه در زمان تشدید نگرانی در مورد ادعای سرقت تحقیقات و مالکیت معنوی کانادا توسط بازیگران خارجی منتشر شد. رئیس سازمان جاسوسی کانادا ماه گذشته در یک سخنرانی هشدار داد که هیچ کس نباید تلاش‌های چین برای سرقت تحقیقات کانادا و مداخله در امور داخلی آن را دست کم بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =