تداوم مشکلات بانکی اتباع افغانستانی / این مسئله چه زمانی حل خواهد شد؟

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران ضمن گلایه از مشکلاتی که در اثر محدودیت سیستم بانکی برای آنها ایجاد شده، اظهار می‌کنند که این مسئله چالش‌های جدی برای رفع برخی نیازهای اولیه آنها ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، اتباع خارجی ساکن ایران از وجود برخی مشکلات گلایه دارند؛ از تحصیل فرزندان تا خرید و فروش ملک و ماشین آنها را با چالش‌هایی روبرو می‌کند. افتتاح حساب بانکی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های آنهاست که تاثیر مستقیمی روی زندگی‌شان دارد. تصور کنید در دورانی که تمام خرید و فروش‌های شما از طریق کارت بانکی انجام می‌شود یا انتقال وجه به راحتی با اپلیکیشن‌های بانکی از داخل تلفن همراه میسر است، خیلی از اتباع خارجی امکان استفاده از عابر بانک، خدمات اینترنتی و حتی داشتن حساب سپرده بانکی را ندارند.

مهاجرین افغان مقیم ایران می‌گویند علاوه بر صادر نشدن کارت‌های جدید بانکی، عدم تمدید کارت بانکی کسانی که از قبل داشتند، مشکلات زیادی در زندگی روزمره آنها ایجاد کرده است. فرشته رضایی، یک تن از مهاجرین افغان که شش ماه قبل به ایران مهاجرت کرد و در شهر تهران زندگی می‌کند، می‌گوید: «از سه ماه پیش به بعد بانک‌های ایرانی برای مهاجرین افغان کارت صادر نمی‌کنند. از آنجایی که تمام فرایند خرید و فروش در ایران توسط کارت بانکی یا دستگاه خودپرداز انجام می‌شود، نداشتن این کارت مشکلات زیادی را برای ما افغان‌ها ایجاد کرده است».

این مهاجر افغان به مشکلات در تامین اساسی‌ترین نیازهای روزمره اشاره و می‌گوید: «از آن جمله به خرید نان خشک می‌توان اشاره کرد، زیرا در تمامی نانوایی‌های ایران، نان خشک توسط کارت بانکی برای مشتریان به فروش می‌رسد».

حکومت ایران به نانوایی‌ها یارانه پرداخت می‌کند. در گذشته این کمک اقتصادی براساس سهمیه به نانوایی‌ها داده می‌شد، اما مدتی است که حکومت تصمیم گرفته است این کمک اقتصادی را برای تامین شفافیت براساس میزان نان‌های فروخته شده به نانوایی‌ها بدهد و به این منظور خرید نان باید با کارت بانکی انجام شود.

هرچند مهاجران قانونی که اقامت ایران و یا کارت مهاجرت دارند، از برخی حقوق شهروندی برخوردار هستند، اما برخی دارندگان اقامت نیز از این محدودیت‌ها شکایت دارند. کامبیز یک تن دیگر از مهاجرین افغان در شهر مشهد تائید می‌کند که صدور و تمدید کارت بانک برای افغان‌ها طی سه ماه اخیر متوقف شده است.

کامبیز که خود دارای اسناد و مدارک قانونی اقامت در ایران است، می‌گوید: «وقتی کارت بانکی نداشته باشید، به این معنی است که در زندگی فلج هستید، چون در ایران تمام موارد خرید و فروش با کارت بانکی انجام می شود، از خرید نان گرفته تا شارژ برای سیم‌کارت تلفن همراه. اکثریت مغازه‌داران پول نقد نمی‌گیرند. من که اسناد قانونی دارم، چند بار به بانک مراجعه کردم اما مسئولین بانک گفتند که امکان این کار وجود ندارد و پاسخ منفی دادند».

رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص خبرهایی مبنی بر محدودیت‌های بانکی برای اتباع خارجی مجاز گفت: وزارت کشور و وزارت اطلاعات و دستگاه‌های متولی امر در حال ساماندهی اتباع هستند و اتباع باید یک کد مشخصی جهت ورود و خروج داشته باشند که این‌ها در حال ساماندهی است.

صالح آبادی در ادامه افزود: هیچ کارتی محدودیتی ندارد و اتباع خارجی که صاحب کارت هستند می‌توانند مثل هر ایرانی از هر کارت بانکی تا پنجاه میلیون تومان و هر فرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کارشان را انجام دهند. وی تاکید کرد: از ناحیه کارت بانکی اتباع هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی در حال ساماندهی دستگاه‌های مربوطه هستند.

عبدالله شهروند افغانستان و متولد ایران اینگونه سرگذشت خودش را در ایران بیان می‌کند:

من یک افغانستانی هستم. حدود چهل ساله در ایران زندگی می‌کنم و در ایران متولد شدم. هرگز افغانستان را به چشم ندیده‌ام و خیلی بیشتر ایرانی هستم. متاسفانه امثال ما در ایران خیلی محدود هستیم تا حالا جرمی مرتکب نشدم و از بعضی ایرانی‌ها بیشتر ایران را دوست دارم. اگر زمینه فراهم شود از هیچ خدمتی به جامعه ایران دریغ نخواهم کرد. همانگونه که هموطنانم در جنگ با صدام و داعش این را ثابت کرده‌اند، ولی واقعا دل‌هایمان گرفته از نوع نگاه و برخورد نسبت با ما ساده‌ترین و اولیه‌ترین امکانات محروم هستیم. چند روز پیش عابربانک تجارتم بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی مسدود شد در حالی که میخواستم از کارتم استفاده نم و برام خیلی مهم بود چون که در حال خرید دارو بودم. وقتی که روز بعد به شعبه بانکی مراجعه کردم با رفتار نامناسبی روبرو شدم که گویی مجرم هستم. چون اعتراض کردم، کارمند بانک خیلی راحت از روی لجاجت گفت «دیگه نمیشه کاری کرد» و مجبور شدم حساب خودم را مسدود کنم. این مسئله باعث شد که در بانک کلی خجالت زده شوم و احساس دائمی مجرم بودن یکبار دیگه سراغم آمد. واقعا امثال ما مجرم هستیم؟ واقعا حق اعتراض و شکایت نداریم؟ نباید حق خود مان را طلب کنیم؟ واقعا یک کارمند ساده اجازه دارد به ما توهین و بعد حق ما را ضایع کند؟

رسانه‌های ایران در مورد علت این مشکل گزارش داده‌اند که فرایند توقف صدور کارت بانکی برای مهاجرین افغان و اتباع خارجی به منظور مبارزه با پول‌شویی صورت گرفته است. بر اساس بخشنامه که به تازگی از سوی تعدادی از بانک‌ها در ایران ابلاغ شده ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی از جمله استفاده از نرم افزار همراه بانک افتتاح حساب‌های جدید و همچنین انتقال یا حواله وجه با محدودیت شدید همراه شده است. بانک‌ها علت این محدودیت‌ها را دستور بانک مرکزی ایران و تحت قانون مبارزه با پول شویی اعلان می‌کند.

اعمال این محدودیت‌ها مشکلات متعددی را طی روزهای گذشته برای مهاجرین افغانستانی از شهروندادن عادی تا فعالان اقتصادی و تجاری به وجود آورده است و برای انتقال وجه حتما باید به دستگاه های عابر بانک مراجعه کنند.

در همین حال مصطفی قمری وفا مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی ایران در واکنش به محدودیت ارایه خدمات بانکی به مهاجرین و اتباع افغانستانی در پیام توییتری نوشت خدمات مبتنی بر کارت خرید اینترنتی و انتقال وجه از طریق پایا تا سقف ۱۰۰میلیون ریال برای کلیه اتباع خارجی در دسترس است.

خبرنگار: مدثر محمدی

انتهای پیام/

کد خبر: 1216731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =