طراحی برنامه‌های ملی فناوری به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

معاون فناوری وزیر علوم گفت: طراحی برنامه‌های ملی به دانشگاه‌هایی که آمادگی داشته باشند واگذار می‌شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سجاد محمدعلی نژاد در پنجاه‌وهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری که ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه دانشگاه‌ها در حدود ۷۰ سال پیش تبدیل علم به ثروت بود و سپس حل پروژه‌های ملی مورد توجه قرار گرفت. خلق ثبات و مانع شکست شدن در ادامه مورد توجه دانشگاه‌ها ‌قرار گرفت. بهبود آنچه تولیدات علمی و دانشی است و تولیدات صنایع در ادامه در دستور کار دانشگاه‌ها مد نظر قرار داده شد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ درصد واحدهای فناوری در حوزه علوم انسانی و علوم نرم هستند

وی افزود: اخیرا نقش آفرینی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها مطرح شده است. اینکه دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند بحران‌های پیچیده و چند بعدی جامعه خود را حل کنند. چگونه می‌توان مسائل پیچیده اجتماعی را حل کرد.

محمدعلی نژاد گفت: دغدغه معاونت فناوری ورود به فناوری‌هایی است که توسعه و تکمیل آنها نیازهای ملی و منطقه‌ای را حل می‌کند. همچنین قصد داریم در راستای پیشبرد فناوری‌هایی که پیشران باشند مانند هوش مصنوعی و کوانتوم وارد عمل شویم. سه ماموریت برای معاونت تعریف کرده‌ایم که شامل خلق توسعه و تکمیل فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ترویج علم و فناوری‌ است. ورود به فناوری‌های پیشران و ورود به برنامه‌های ملی فناوری در بهش خلق توسعه علم و فناوری قرار می‌گیرد. طراحی برنامه‌های ملی به دانشگاه‌هایی که آمادگی داشته باشند واگذار می‌شود.

معاون فناوری وزیر علوم تصریح کرد: دستورالعمل حمایت از پایان‌نامه‌ها به زودی ابلاغ خواهد شد. البته حمایت عمومی از پایان‌نامه‌ها از طریق دبیرخانه مستقر در دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است و شامل حمایت از پایان‌نامه‌هایی است که قابلیت رسیدن به محصول دارند. حمایت دیگر شامل شکست پروژه‌های ناشی از برنامه‌های ملی است. آیین‌نامه مالکیت فکری بر اساس قانون جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان در حال تدوین است. بر اساس این آیین‌نامه حق مالکیت استاد، دانشگاه و دانشجو تعیین خواهد شد. این آیین‌نامه به تجاری‌سازی هم کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه کارگزاری‌ها هم در حال تدوین است. بر اساس این آیین‌نامه استادان مستقیما درگیر مجوزهای تولید و فروش محصول نمی‌شوند و کارگزاری‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنند. اقدام دیگر در زمینه زنجیره ارزش با ورودی پیشنهادی برای هر دانشگاه است. بر اساس زنجیره ارزش، وظیفه اجتماعی خودمان می‌دانیم که هر پارک علم و فناوری مسئولیت یک منطقه را بر عهده بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، اشتغال رونق پیدا خواهد کرد. در این زمینه با وزارت صمت و وزارت کشور رایزنی می‌کنیم تا بتوانیم هدایت زنجیره‌های ارزش را دست بگیریم. افزودن نوآوری و فناوری به بخش‌های موجود وظیفه دانشگاه‌هاست. زنجیره ارزش در توسعه فناوری و کمک به اقتصاد دانش‌بنیان موثر است.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: سامانه جان هم در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تاثیرگذار خواهد بود. قانون اقتصاد دانش‌بنیان پتانسیل بالایی در استفاده از اعتبار مالیاتی برای توسعه زیرساخت‌های موجود دارد. بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور که دارای واحد تحقیق و توسعه هستند، در این زمینه موثر خواهند بود. این قانون فرصت مهمی برای کمک به دانشگاه‌ها است. صنایع بزرگ می‌توانند از با استفاده از این قانون از دانشگاه‌ها حمایت کنند.

معاون فناوری وزیر علوم اظهار کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فناوری و معاونت فرهنگی وزارت علوم امضا شده است. هدف از این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت های انجمن های علمی دانشجویی برای ایجاد امید در مجموعه‌های دانشجویی است. دانشگاه‌ها باید برنامه‌ای در این زمینه تدوین کرده و در راستای اجرای تفاهم‌نامه گام بردارند.

مقیمی: پژوهشگران فدای مسائل فوری و ضروری دانشگاه می‌شوند

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ادامه اجلاس معاونان پژوهشی سراسر کشور اظهار کرد: نشست‌های دوره‌ای مدیران آموزش عالی جهت‌گیری‌های اصلی این حوزه را تعیین می‌کند. در این اجلاس قصد دارم از منظر مدیریت به پژوهش و فناوری بپردازم. سبک مدیریت و الگوهای مدیریتی در مدیریت پژوهش و فناوری الگوهای خاص خودش را دارد. برخی کارشناسان معتقدند که پژوهش و فناوری مدیریت‌ناپذیر است. مفهوم مدیریت‌ناپذیر در مورد پژوهش به کار می‌رود؛ اما متاسفانه در کشور ما تصور می‌شود که مدیریتی که در نظام اداری به کار می‌رود، در پژوهش هم می‌تواند اعمال شود.

وی افزود: پیش‌تر مدیران دانشگاهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بودند؛ اما امروز مدیریت دانشگاه باید توسط مدیران حرفه‌ای انجام شود. نظام مدیریت در دانشگاه‌ها متفاوت از مدیریت عمومی است و مدیریت پژوهش و فناوری متفاوت از مدیریت دانشگاه‌ها است.

مقیمی خاطرنشان کرد: مدیریت در حوزه پژوهش و فناوری، علم است و باید به آن توجه شود. در حوزه مدیریت پژوهش باید از سبک‌های ترغیبی و نه سبک‌های دستوری استفاده کرد. انعطاف در قوانین یکی دیگر از مواردی است که در حوزه پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد. نگرش امور مالی در حوزه پژوهش‌ هم باید متفاوت از حوزه فرهنگی یا دانشجویی دیده شود. این موضوعات باید مورد بررسی قرار گیرند تا تنش‌های موجود در مدیریت پژوهش کاهش یابد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: پژوهشگران فدای مسائل فوری و ضروری دانشگاه می‌شوند. چون درآمد حاصل از کارهای پژوهشی وارد خزانه دولت می‌شود و دولت هم پس از پرداخت حقوق کارکنان و سایر هزینه‌ها، پول پژوهشگران را پرداخت می‌کند. در این راستا، دانشگاه تهران صندوقی تاسیس کرد که پول پژوهشگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =