۴۵۳ مقاله ایرانی در ۱۰ سال گذشته سلب اعتبار شده‌اند

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: ۴۵۳ مقاله از ۷۰۰ هزار مقاله ایرانی در ۱۰ سال گذشته سلب اعتبار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در پنجاه‌وهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری که ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: رهبری در برنامه هفتم توسعه فقط بر افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی تاکید کرد. از این رو، توجه به این موارد ضروری است.

بیشتر بخوانید:

ارتقای اساتید بدون نوشتن مقاله امکان‌پذیر نیست

وی افزود: اجرای آیین‌نامه پسادکتری مصوب شورای عالی عتف اقدامی است که اخیرا در وزارت علوم اتفاق افتاد. آیین‌نامه پسادکتری پیش‌تر وجود داشت. پسادکتری چهار نوع شامل تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، فناوری و صنعتی دارد. نوع سوم و چهارم به دلیل همرسانی نیرو و صنعت بسیار مهم است. از معاونان پژوهشی می‌خواهیم به این انواع توجه کنند. همچنین امسال ۵۰۰ نفر می‌توانند طرح سربازی خود را از طریق پسادکتری بگذرانند.

صالحی خاطرنشان کرد: آمار مقالات سلب اعتبار شده ایران مانند آنچه در تبلیغات می‌آید، نیست. در ۱۰ سال گذشته تعداد مقالات سلب اعتبار شده در همه دنیا از جمله ایران افزایش یافته است. برخی سلب اعتبارها به دلیل عتف به ماسبق شدن اتفاق می‌افتد. ۴۵۳ مقاله از ۷۰۰ هزار مقاله ایرانی در ۱۰ سال گذشته سلب اعتبار شده‌اند. دلیل اصلی سلب اعتبار انتشار مقاله تکراری بوده است. بررسی‌ها نشان داد که اغلب این موارد عمدی نبوده‌اند و دلیل اصلی آن نداشتن آگاهی بوده است. به همین دلیل، باید به دانشجویان آموزش دهیم که سلب اعتبار مقالات در چه شرایطی اتفاق می‌افتد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: معاونان پژوهشی می‌توانند بر اساس قانون جهش تولید از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند و آزمایشگاه‌های مجموعه خود را تجهیز کنند. آیین‌نامه برخورداری از اعتبار مالیاتی برآب قراردادهای تحقیق و توسعه ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین با روند بهره‌برداری شرکت‌ها از اعتبار مالیاتی قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها آشنا شوند.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه قراردادهای ارتباط با صنعت هم مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن استادان در مواردی ۶ برابر حقوق ماهانه و در مواردی دیگر ۱۲ برابر حقوق ماهانه پایه تشویقی دریافت می‌کنند. نمایه‌سازی مجلات علمی هم بسیار مهم است. حفظ رتبه ۱۵ ایران در اسکوپوس به لطف نمایه‌سازی ۵۳ مجله جدید در دو سال گذشته است.

صالحی اظهار کرد: بیمه طرح‌های پژوهش نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر اسلس برنامه هفتم توسعه سازمان تامین اجتماعی باید بدون قید و شرط بیمه طرح‌های پژوهشی را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =