طهرانچی: با راه‌اندازی دانشکدگان به دنبال شکست قالب‌های تحمیلی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدل دانشکدگان به دنبال شکست قالب های تحمیلی هستیم و نظامی را برای تحول نظام کارمندی ارائه دادیم. ساختارشکنی برای رهایی از ساختارهای قاعده‌گذاری که به ما اجازه تفکر نمی‌دهد باید در دانشگاه آزاد انجام شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آموزش و پرورش برای نسل نوجوان دچار اختلال راهبردی شده است. نتوانستیم تنظیم‌گری مناسبی برای باورهای فرزندانمان جهت ادامه راه داشته باشیم. این روزها در کلیپ ها کودکان غزه را دیده اید! سوال اینجاست تربیت چگونه شکل گرفته که این باورها در این نوجوانان این چنین بروز و ظهور دارد؟

بیشتر بخوانید:

۱۰۳ دانشکده موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس می‌شود

وی تصریح کرد: وقتی بحث ۲۰۳۰ مطرح شد تصمیم بر این شد که این سند را تبعیت نکنیم چون ۲۰۳۰ می‌تواند منهدم‌کننده آموزش و پرورش باشد. ما سند تحول داریم اما خروجی ما نشان دهنده این مطلب نیست. خروجی نظام آموزش و پرورش را در ورودی دانشگاه می‌بینیم و متوجه می‌شویم باورهای رفتارساز بچه‌ها دچار اختلال است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: انتخاب‌های غلط نتیجه عملکرد ما در حوزه مدرسه است. وقتی به انتخاب رشته دانشجویان نگاه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همه می‌خواهند مهندس و مدیر شوند چه کسی این باورها را تنظیم می‌کند؟ «مدرسه» این کار را انجام می‌دهد. کاری به شبکه‌های مجازی نداریم. دانش آموز ساعت‌ها در اختیار ما است. اگر به مدرسه بازنگردیم آینده را از دست می‌دهیم.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه پای آینده کشور در میان است، ادامه داد: کشوری که ادیب نداشته باشد هوش مصنوعی به جای همه صحبت می‌کند. اگر قبول کردیم که تا حالا ناکارآمد بودیم، آنگاه باید علت را جستجو کرد که علت دو چیز است یک اشکال در فرستنده و دو ناهمنوایی بین فرستنده و گیرنده.

وی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود در تعلیم و تربیت قوه عاقله نداشته باشیم؟ به شدت محیط در حال تغییر است و در این شرایط ما هم باید تغییرات مناسب داشته باشیم به طور مثال زمانی که هوا مه آلود نیست نور سفید خوب است اما مه آلود که شد دیگر کارایی ندارد یا کولاک که شد نور بالا دیگر به کار نمی آید بنابراین وقتی شرایط جوی تغییر کرد قوه عاقله می‌گوید چطور تنظیم کنیم، حال چگونه در گزاره تعلیم و تربیت این را به ما نمی‌گویند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «قوه عاقله» میخواهیم چرا که با مهارت صرفا تعلیم و تربیت حاصل نمی‌شود. معلم خوب ، خوب است اما معلم باید عالم به زمانه و سیستم نیز دارای قوه عاقله باشد.

وی افزود: در گذشته ارتباطی بین مدارس سما و دانشگاه وجود نداشت و هر کسی برای خود عمل می‌کرد. در دانشگاه آزاد، نظام قوه تولید فکر و اندیشه به نظام شبکه توزیع و مصرف در حال وصل شدن است. مثل نیروگاه، در این میان به پست‌های میانی هم نیاز است. یک نظام شبکه توزیع منطقی لازم ترجمه گزاره دانشگاهی به گزاره تعلیم و تربیتی است و سما آن شبکه توزیع و دانشکده نیروگاه است.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: بایستی دانشگاه، دانشکده تعلیم وتربیت اسلامی داشته باشد که دغدغه اول و آخرش هم این باشد که باورهای نظری به باور عملی تبدیل شود و بایستی بر سردر دانشکده بنویسیم کسی که اعتقادی به تعلیم و تربیت اسلامی ندارد وارد نشود.

وی تصریح کرد: هیچ مانعی برای معاونت علوم تربیتی و مهارتی در پیاده سازی این امر نیست اگر محاسبات مادی و معنوی می‌کنیم بایستی سما را دریابیم و اگر اجتماعی فکر می‌کنیم بایستی این نظام یکپارچه تعلیم و تربیت را دریابیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدرنیته سازمان یافته آنچه که می‌اندیشد را بلد است در قالب سازمان عملی کند به طور مثال کشتی ورزش قهرمانی ما ایرانیان است و برای ما با فتوت جوانمردی و دین داری عجین شده است. ابتدا کشتی در حاشیه زورخانه بود، بعدا مطرح شد که بایستی بیاید در رقابت جهانی و پس از آن یک فدراسیون جهانی و کشوری دایر شد قواعد هم فدراسیون جهانی تعیین میکند که به یکباره تصمیم میگیرد داورها زن باشند در صورتی که با دین و آیین ما مغایرت دارد و این همان مدرنیته سازمان یافته است و راه پس و پیش نداریم.

در مدل دانشکدگان به دنبال شکست قالب‌های تحمیلی هستیم/ساختارشکنی در دانشگاه آزاد باید انجام شود

وی با بیان اینکه معلم در نظام جدید یک کنشگر سازمانی است، تصریح کرد: در مدل دانشکدگان به دنبال شکست قالب های تحمیلی هستیم و نظامی را برای تحول نظام کارمندی ارائه دادیم. ساختارشکنی برای رهایی از ساختارهای قاعده گذاری که به ما اجازه تفکر نمیدهد باید در دانشگاه آزاد انجام شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت صرفا به کلاس درس ختم نمی‌شود میگویند دانشجوها کار ندارند و این صحیح است چون همگی به یک شکل تربیت می‌شوند. برای تک تک مسائل باید گزاره داشته باشیم و فقط با این راه می‌توانیم باور بچه ها را در دست بگیریم. اگر دانشکده تعلیم و تربیت را درست اجرا کنیم ما را کافی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راه‌اندازی ۱۵ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در کشور طرح شده که از این میزان ۹ دانشکده مصوب شده و به زودی راه اندازی می‌شوند.

افتتاحیه امامت و مهدویت در سراسر کشور برگزار می‌شود

علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مراسم با تبریک میلاد جواد الائمه(ع) اظهار کرد: میلاد امام جواد در ۴۷ سالگی امام رضا (ع) رخ داد و در واقع خط امامت با دو مولود یعنی امام کاظم و امام جواد(ع) حفظ شد تا به امام زمان (عج) رسید.

وی ادامه داد: امتیازی که حضرت مسیح، امام کاظم و امام جواد دارند این است که با آمدن این بزرگواران خط و مسیر هدایت روشن تر و شفاف تر شد.

سروری مجد با بیان اینکه در کلمه برکت؛ علم، حکمت، شجاعت و سیاست نهفته است، خاطرنشان کرد: امام کاظم با این ابزارها خطی را مشخص کردند که دیگران نمی توانستند و امام جواد با این میلاد خط امامت را حفظ کردند.

وی افزود: در مدارس سما باید به دنبال هدایت، تربیت و برکت باشیم و در واقع ما باید فرزندان با برکتی برای کشور تربیت کنیم.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: اگر معلم از آموزش و پرورش به جهت مدیریت اقتصادی مدرسه جذب میشود خوب است اما اولویت اول ما در جذب معلم در مدارس سما این باشد که فردی به کار گرفته شود که بتواند به دانش آموزان حکمت بیاموزد.

وی با تاکید بر اینکه کار بسیار سنگینی در مدارس سما داریم، گفت: در همین راستا هم پس فردا افتتاحیه امامت و مهدویت در سراسر کشور برگزار میشود و امسال انصافا مدارس سما نسبت به سال گذشته به خوبی به میدان آمده اند.

سروری مجد بیان کرد: در راه اندازی مدارس معارف اسلامی هم اولویت اول ما تربیت کادر مجرب و قوی و حکیم باشد و سپس به فکر تاسیس باشیم.

وی افزود: ما میخواهیم عالم ربانی تربیت کنیم و در حال حاضر خلا ما در کشور هم همین مهم است و تاکید ما هم در مدارس حکمت بنیاد بر مدارس دخترانه است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مسوولین تقریب مذاهب در استانهای تلفیقی تاکید داشتند که معلمانی که در مدارس سما بر سر کلاسهای درس حاضر میشوند بسیار هوشیار باشند چرا که ما به شدت تحت تاثیر هجمه ها و حملات کشورهای همسایه قرار داریم.

وی افزود: ما نمیگوییم اهل تسنن ، شیعه شود بلکه همان افکار و عقاید خود را داشته باشد و مبادا دانش آموز و دانشجو ما افکار سپاه سعاوه را به خود بگیرد.

معلمان مدارس سما باید دغدغه هدایت داشته باشند

حجت الاسلام محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست با اشاره به آیه ۷۳ سوره انبیا اظهار کرد: باید معلمی در مدارس سما بیاوریم که به دنبال هدایت دانش آموزان باشد و دغدغه هدایت داشته باشد ضمن اینکه علم محفوظ و مقدس جایگاه خود را دارد.

وی ادامه داد: هدایت دو ویژگی تحت امر خدا بودن و برگرفته از وحی را باید داشته باشد در واقع معلمی که با قرآن آشناست؛ پیام های اثربخش تری هم خواهد داشت.

حجت الاسلام شریفانی خاطرنشان کرد: یاد دادن کار نیک، برپایی نماز در مدرسه، کار جهادی و کار عبادی ۴ بسته فرهنگی است که خداوند به معلمان داده تا در جامعه پیاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =